ارتباط با ما در

محققان مطرح کردند

تاثیر محل زندگی روی سلامت مغز

کارمن دکیجزر، محقق ارشد این مطالعه گفت: «ما دریافتیم که شرکت‌کنندگانی که در محله‌هایی با سبزی بیشتر زندگی می‌کنند در مقایسه با افرادی که در محله‌هایی با فضای سبز کمتر زندگی می‌کنند، با سرعت کمتری دچار زوال مغز می‌شوند.»

منتشر شده

جامعه ایرانی– بر اساس مطالعه محققان، زندگی در محله‌ای با فضای سبز بیشتر باعث کند شدن روند زوال شناختی در افراد مسن می‌شود.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، محققان در اسپانیا برای بررسی رابطه احتمالی میان قرار گرفتن در معرض فضای سبز و سلامت مغز، روی شش هزار و ۵۰۰ نفر در انگلیس در سنین ۴۵ تا ۶۸ مطالعه کردند.

شرکت‌کنندگان که کارمندان دولتی بودند، در طول یک دوره ۱۰ ساله از ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ و ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ دو بار مورد مطالعه قرار گرفتند. در طول این دوره، آن‌ها در سه نوبت آزمون‌های شناختی را برگزار کردند که عواملی چون حافظه کوتاه‌مدت و مهارت‌های کلامی و ریاضی مورد ارزیابی قرار گرفت. از تصاویر ماهواره‌ای برای محاسبه میزان فضای سبزی که هر فرد در محله‌اش داشت، استفاده شد.

کارمن دکیجزر، محقق ارشد این مطالعه گفت: «ما دریافتیم که شرکت‌کنندگانی که در محله‌هایی با سبزی بیشتر زندگی می‌کنند در مقایسه با افرادی که در محله‌هایی با فضای سبز کمتر زندگی می‌کنند، با سرعت کمتری دچار زوال مغز می‌شوند.»

بنابراین، آیا برای حفظ سلامت مغز خود باید تا جایی که می‌توانیم در فضای سبز وقت بگذرانیم؟ و آیا کسانی که دسترسی خوبی به فضای سبز ندارند، باید نگران شوند؟

کیجزر گفت: «این تفاوت در سطح فردی اندک بود؛ مقایسه ۲۵ درصد محله‌هایی با بیشترین فضای سبز و ۲۵ درصد محله‌هایی با کمترین فضای سبز نشانگر زوال کندتر ۴.۶ درصدی در یک بازه زمانی ۱۰ ساله بود.»

وی در ادامه افزود: «بنابراین در سطح فردی، این مسئله ممکن است چندان باعث نگرانی نشود. بااین‌حال باید اذعان داشت که قرار گرفتن در فضای سبز عموماً برای سلامت مفید است و رفتن به فضای سبز پیشنهاد می‌شود.»

ایجاد یک درک عمومی از دلایل زوال شناختی مهم است، به‌خصوص اگر بخواهیم مانع از دو برابر شدن موارد دچار زوال عقل در جهان در خلال سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰ که از سوی سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی‌شده، شویم. و ارتباط با فضای سبز مهم است چراکه در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند: انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به دو سوم افزایش یابد.

دکتر پیام دادوند، استادیار محقق در آی اس گلوبال و نویسنده این تحقیق گفت: «نتایج این مطالعه در جهانی که با سرعت رو به شهری شدن و پیر شدن می‌رود، می‌تواند برای سیاست‌مداران و برنامه ریزان شهری مفید باشد.»

کیجزر گفت شواهد موجود نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض عوامل زیست‌محیطی شهری مانند آلودگی هوا و آلودگی صوتی و همچنین زندگی در فضای استرس‌زا و سبک زندگی بدون تحرک می‌تواند باعث زوال شناختی شود.

اما زندگی در معرض فضای سبز تأثیرات عکس دارد چراکه مردم در چنین فضایی بیشتر ورزش می‌کنند، سطح استرس خود را کاهش می‌دهند و حمایت اجتماعی می‌یابند. ضمن اینکه فضاهای سبز عموماً دارای آلودگی صوتی و دود کمتری هستند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.