ارتباط با ما در

مجموعه گنجعلی‌خان کرمان کجاست؟ + آدرس و راه‌های دسترسی

مجموعه گنجعلی‌خان با وسعتی بیش از ۱۱ هزار مترمربع یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر و استان کرمان است که به‌سبب گستردگی و تنوع بخش‌های مختلف، شهرت زیادی در کشور دارد.

منتشر شده

اگر در روزهای پایانی سفر بوده و به فکر بازگشت به خانه و خرید بلیط قطار کرمان تهران هستید، بهتر است بازدید از مجموعه گنجعلی‌خان را از دست ندهید. این مجموعه گردشگری به‌سبب معماری خاص و ویژه، قدمت و بناهای مختلفی که دارد، مورد اقبال بیشتر مسافران قرار گرفته‌است. در ادامه مقاله، به معرفی عمارت گنجعلی‌خان، بخش‌های مختلف و آدرس آن می‌پردازیم. اگر بازدید و کسب اطلاع از بناهای تاریخی برای شما جذاب است، ما را تا انتهای مطلب همراهی بفرمایید.

درباره مجموعه گنجعلی‌خان کرمان

مجموعه گنجعلی‌خان با وسعتی بیش از ۱۱ هزار مترمربع یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر و استان کرمان است که به‌سبب گستردگی و تنوع بخش‌های مختلف، شهرت زیادی در کشور دارد. ازآنجایی‌که، این مجموعه شامل زیرساخت‌هایی برای توسعه شهر کرمان در آن روزگار بوده و اکنون بخش مرکزی بافت سنتی کرمان است؛ بنابراین، توصیه می‌شود که قبل از خرید بلیط قطار و برگشت به شهر و دیار خود از آن بازدید کنید.

اما شاید این موضوع ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد که گنجعلی‌خان چه کسی بوده است که نام او را بر این عمارت گذاشته‌اند؟ گنجعلی‌خان درواقع والی و حاکم کرمان در دوران صفویه بوده که در طی ۳۰ سال حکمرانی خود، بناهای متعددی را در این شهر بنا کرده است. بخشی از این آثار ارزشمند همچون مجموعه گنجعلی‌خان امروز به دست ما رسیده ولی بخشی دیگر در طول تاریخ و به‌وسیله آقامحمد‌خان آسیب فراوان دیده و از میان رفته‌است.

معرفی بخش‌های مختلف مجموعه

استاد سلطان‌محمد، معمار یزدی و بانی ساخت مجموعه گنجعلی‌خان کرمان بوده که این اثر را در بخش‌های مختلفی همچون بازار، مسجد، مدرسه، کاروان‌سرا و … در میدانی به همین نام (گنجعلی‌خان) بنا کرده است. در ادامه مطلب، به معرفی بخش‌های مختلف این جاذبه تاریخی می‌پردازیم.

مسجد گنجعلی‌خان

در ضلع شمال‌شرقی میدان، مسجدی قرار دارد که در گذشته نمازخانه کاروان‌سرای عمارت و مدرسه مجاور بوده است. بااینکه این مسجد مساحتی کوچک دارد؛ اما شامل یک شبستان و ایوان ورودی است. ایوان آن نمای ساده‌ای با طرح‌های هندسی روی گچ دارد. کف آن نیز از جنس سنگ است و بر بالای در چوبی آن کتیبه‌ای قرار دارد. بعد از ورودی ایوان و عبور از راهرویی باریک، به فضای شبستان خواهید رسید که ازجمله تزیینات آن می‌توان به نقاشی، گچ‌بری، مقرنس‌کاری و کاربندی اشاره کرد.

حمام گنجعلی‌خان

یکی دیگر از بناهای تاریخی زیبا که در این مجموعه قرار دارد، حمام آن است که گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های فوق‌العاده تماشایی دارد. کارشناسان قدمت برخی از قسمت‌های حمام را به دوران صفویه و برخی دیگر را به دوران قاجار نسبت می‌دهند. جالب است بدانید که در نقاشی‌های این حمام از موضوعاتی همچون شکار پادشاهان، کاروان شترها، خسرو و شیرین و … الهام گرفته شده‌ است. در پایین نقاشی‌ها نیز کتیبه‌ای از جنس مرمر سبز وجود دارد که روی آن شعرهای زیبایی با خط نستعلیق نگاشته شده است.

مدرسه و کاروان‌‍سرا

مدرسه و کاروان‌سرای مجموعه که در ضلع شرقی میدان گنجعلی‌خان قرار دارد، در گذشته مدرسه‌ای پررونق بوده که بعدها به کاروان‌سرا تبدیل شد. بر سردر این بنا، کاشی کوچکی به چشم می‌خورد که تاریخ ۱۰۰۷ هجری قمری بر آن نقش بسته است. بد نیست بدانید که این مدرسه درحال‌حاضر به‌عنوان دانشکده هنر وابسته به دانشگاه باهنر کرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضرابخانه

ضرابخانه از دیگر بناهای اطراف میدان گنجعلی‌خان بوده که در گذشته به‌عنوان محلی برای ضرب سکه کاربرد داشته است. مساحت ضرابخانه حدود ۲۸۰ متر بوده و در قسمت شمال میدان واقع شده است. طراحی نقشه آن به‌صورت یک هشت‌ضلعی بوده که شامل یک اتاق، چهار ایوان و سه غرفه می‌شود. درحال‌حاضر، این بنا به موزه‌ای بسیار زیبا تبدیل شده است که در آن سکه‌های ضرب‌شده دوران اشکانی، ساسانی، اموی، عباسی، گورکانی، تیموری، ایلخانی، آق قویونلو، افشار، صفوی، زندیه، قاجار و پهلوی نگهداری می‌شود. اگر بازدید از این ضرابخانه و کسب اطلاع بیشتر از قدمت سکه‌های آن برای شما جذابیت دارد، بهتر است که قبل از سفر و خرید بلیط قطار کرمان تهران از این موزه بازدید کنید.

آب‌انبار

آب‌انبار گنجعلی‌خان دیگر بنای این مجموعه باشکوه بوده که در ضلع مقابل کاروان‌سرا جای گرفته است. کارشناسان تاریخی با استناد به سردر این بنا قدمت آن را به دوران صفویه نسبت می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، آب‌انبارها در گذشته به‌عنوان محلی برای ذخیره آب‌های جاری و باران کاربرد داشتند.

بازار گنجعلی‌خان

ازآنجایی‌که خرید سوغاتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر سفری است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید و استعلام قیمت بلیط قطار، از بازار گنجعلی‌خان کرمان بازدید کنید و صنایع‌دستی معروف این شهر را به‌عنوان هدیه و سوغات خریداری فرمایید. برای گشت‌وگذار در بازار باید به قسمت جنوبی میدان مجموعه بروید. در سمت راست بازار نیز گرمابه و چندین مغازه قرار دارد. در سمت چپ نیز بساط‌های دست‌فروشان را مشاهده خواهید کرد. بازار زرگری یا قیصریه نیز در انتهای بازار گنجعلی‌خان قرار دارد.

آدرس و مسیرهای دسترسی به مجموعه عمارت گنجعلی‌خان صفوی

اگر به‌دنبال آدرس مجموعه عمارت‌های گنجعلی‌خان کرمان هستید، باید بدانید که این بنای تاریخی در ابتدای بازار کرمان واقع شده است که برای رسیدن به آن باید به میدان شهدا بروید. در ادامه مسیر و در حدفاصل خیابان امام و شریعتی، این مجموعه گردشگری را خواهید یافت. همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح الی ۷ عصر درب‌های بناها و موزه‌های این عمارت به روی شما باز است. ایستگاه اتوبوس شریعتی نیز درست در کنار این مجموعه قرار دارد که از نقاط مختلف کرمان و با خط اتوبوس‌های مختلف می‌توانید خود را به این ایستگاه برسانید.

راهنمای رزرو بلیط قطار کرمان تهران

بعد از یک گشت‌وگذار کامل در کرمان و خرید سوغاتی از بازار گنجعلی‌خان، نوبت به رزرو و خرید بلیط قطار می‌رسد. باتوجه‌به این‌که قطارهای مختلفی در مسیر ریلی کرمان-تهران و بالعکس فعال هستند و امکانات مختلفی را ارائه می‌دهند؛ بنابراین قیمت فروش بلیط های آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. فلای تودی با ارائه انواع بلیط قطار و هواپیما در کنار شماست تا بهترین و ارزان‌ترین گزینه را برای خود خریداری کنید. سیستم استعلام قیمت بلیط قطار کرمان تهران، دیگر خدمت این سایت است که با استفاده از آن می‌توانید به بررسی قیمت و جزئیات خرید بلیط ها در تاریخ‌های مختلف بپردازید و درنهایت گزینه‌ای را رزرو کنید که بیشترین هماهنگی را با میزان بودجه شما دارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.