ارتباط با ما در

حشراتی که از زمین و آسمان می آیند؛

ادامه مبارزه زمینی و هوایی با ملخ ها/ کرمان نارنجی شد

با وجود مبارزه زمینی و هوایی با ملخ ها اما این حشرات به دلیل تخم ریزی و ورود ریزش های جدید به کشور تهدید بالقوه این روزهای جنوب کرمان هستند.

منتشر شده

ملخ‌های صحرایی همچنان در جنوب کرمان جولان می‌دهند و هر چند مسئولان از کنترل اوضاع و عدم ورود ملخ‌ها به مزارع سخن می‌گویند اما هر روز فیلم و عکس‌های تأیید نشده‌ای از هجوم این ملخ‌ها به مزارع و باغ‌ها منتشر می‌شود.

ملخ‌های جدید از آن سوی آب‌های می آیند و از سوی دیگر ملخ‌های جدید از زیر زمین در کانون‌های تخم گذاری در جازموریان سر از خاک برمی دارند

این روزها مهمترین کانون این ملخ‌ها در پهنه جازموریان کرمان صحنه مبارزه زمینی و هوایی با این حشرات است و هزینه‌های بالایی برای رفع این آفت شده است.

ملخ‌های جدید از آن سوی آب‌های می آیند و از سوی دیگر ملخ‌های جدید از زیر زمین در کانون‌های تخم گذاری در جازموریان سر از خاک برمی دارند.

در حالی که مسئولان از احتمال هجوم موج جدید این ملخ‌ها به کشور سخن می‌گویند که پوره‌های این حشرات که در جازموریان تخم‌ریزی کرده‌اند از تخم خارج شده و به تهدید جدیدی تبدیل شده‌اند که روزانه توانایی پرواز ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را دارند.

۲۰۰ هزار هکتار زمین در کشور سم پاشی شده است

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور که چند روز قبل برای بررسی نحوه مبارزه با ملخ‌ها وارد کرمان شده بود، اظهار داشت: روند مبارزه با ملخ‌ها به خوبی در حال انجام است و هیچ گونه کمبود امکانات و سم وجود ندارد.

علی مراد سرافرازی بیان کرد: در کل کشور نزدیک به ۲۰۰ هزار هکتار زمین که اکثراً مراتع و عرضه‌های منابع طبیعی هستند به این آفت آلوده شده‌اند اما هنوز گزارش تأیید شده‌ای از هجوم این ملخ‌ها به مزارع نداریم.

شش استان کشور درگیر ملخ‌ها هستند

وی تصریح کرد: شش استان کشور درگیر ملخ‌ها هستند و یکی از این استان‌ها کرمان است در جنوب این استان هم اکنون سم‌پاشی هوایی با جدیدت در حال انجام است و در صورت مشاهده کانون‌های ملخ بلافاصله منطقه طرح مقابله آغاز می‌شود.

سرافزاری بیان کرد: برای مقابله و ریشه کنی کامل ملخ‌ها نیاز داریم همه دستگاه‌ها در کنار یکدیگر تلاش کنند زیرا هم اکنون جنوب کرمان جمعیت بالای این حشرات را در خود جای داده است.

وی مبارزه با حشرات را در همه استان‌های درگیر مطلوب دانست و افزود: ۵۰ هزار هکتار از مناطق آلوده سم‌پاشی شده است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: دیدبان‌های محلی هم اکنون در منطقه مستقر هستند و کار رصد کانون‌های جدید ملخ‌ها در حال انجام است و هم اکنون آمادگاه مبارزه با ملخ‌ها که در جنوب کرمان مستقر شده است با تجهیز امکانات اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

آمادگاه مبارزه با ملخ‌ها که در جنوب کرمان مستقر شده است با تجهیز امکانات اقدامات لازم را انجام می‌دهد

سعید برخوری بیان کرد: این حشرات در ریگزارها تخم گذاری می‌کنند و هر کدام روزانه به اندازه دو برابر وزن خود تغذیه می‌کنند به دلیل رطوبت بالای جازموریان زاد و ولد ملخ‌ها شدت یافته است.

وی تصریح کرد: هم اکنون سه شهرستان در جنوب کرمان شامل قلعه گنج رودبار و منوجان به دلیل مجاورت با جازموریان درگیر شده‌اند.

گزارش‌ها از ورود دسته‌های جدید ملخ به کشور حکایت دارد

برخوری بیان کرد: این کانون‌های بیشترین آلودگی پوره را دارند و باید جمعیت جدید ملخ‌ها کنترل شوند ضمن اینکه گزارش‌هایی از ورود جمعیت جدید ملخ‌ها از سمت عمان در حال حرکت به سمت ایران هستند.

وی بیان کرد: خواهشی که داریم این است که تقویت آماده گاه توسط مسئولان در سطح ملی انجام شود. ما چندین نفر دیدبان محلی داریم که هر سال کار ردیابی و پایش را انجام می‌دهیم و هم اکنون کار پایش به صورت دقیق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: جنوب کرمان مرکز تولید محصولات کشاورزی است و باید کشاورزی استان را از این خطر دور کنیم یکی از برنامه‌هایی که باید انجام داد متمرکز شدن تمام مسئولان مرتبط است.

وی گفت: بین ۶۰ هزار هکتار از عرصه‌های منطقه سم‌پاشی شده است و این روند از طریق سم‌پاش‌های زمینی و هوایی ادامه دارد.

برخوری افزود: ۱۵ دستگاه خودرو تجهیز شده‌اند و یک فرودگاه موقت نیز در منطقه بلافاصله ایجاد شده است و کار با دقت ادامه دارد.

وضعیت کرمان نارنجی است

مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان نیز اظهار داشت: با اقدامات به موقع در استان کرمان وضعیت تحت کنترل است با این وجود آفت تهدید بالقوه است و باید به صورت کامل حذف شود.

مجید سعیدی بیان کرد: ملخ‌ها بعد از حضور در جازموریان اقدام به تخم‌ریزی کرده‌اند و مشکل تشدید شده است و پوره‌ها به دلیل رطوبت بالای جازموریان از تخم‌ها خارج شده و به تهدید تبدیل شده‌اند.

جمعیت بالایی از ملخ در جازموریان وجود دارند و باید طرح سمپاشی منطقه با جدیدت ادامه یابد

وی تصریح کرد: جمعیت بالایی از ملخ در جازموریان وجود دارند و باید طرح سمپاشی منطقه با جدیدت ادامه یابد.

اجرای ۱۵ مورد سم پاشی هوایی

وی گفت: تاکنون بیش از ۱۵ مورد سم‌پاشی هوایی در منطقه انجام شده و مبارزه با ملخ‌ها ادامه دارد.

وی وضعیت استان کرمان را نارنجی دانست و بیان کرد: برای مقابله با این آفت مردم و مسئولان باید دست به دست هم بدهند.

یکی از کشاورزان جنوب کرمان نیز گفت: تمام معیشت ما از راه کشاورزی تأمین می‌شود و دامداری نیز وابسته به مراتع است سال‌ها با خشکسالی مواجه بودیم امسال بارندگی افزایش یافت و جازموریان که کاملاً خشک بود مرطوب شد و مراتع احیا شدند اما ملخ‌ها مراتع را نابود کرده‌اند.

کمالی پور بیان کرد: تعداد ملخ‌ها در برخی از مناطق بسیار زیاد است و در حال نزدیک شدن به مزارع هستند و ما به خط مقدم مبارزه با این آفت تبدیل شده‌ایم اما به دلیل حجم میلیونی ملخ‌ها کشاورزان نمی‌توانند کاری انجام دهند.

کشاورزان هم دست به کار شده‌اند

وی ادامه داد: با این وجود حتی ما کشاورزان هم با استفاده از دستگاه‌های سم پاش سیار و یا خودروهای شخصی سعی می‌کنیم کمک کنیم.

وی گفت: کشاورزان به دلیل به خطر افتادن معیشت دچار استرس هستند و در صورت ورود ملخ‌ها میلیون‌ها تومان سرمایه‌ای که برای کشت محصول انجام داده‌ایم از بین می‌رود.

کشاورزان جمع شده‌اند و تراکتورها را به سم پاش مجهز کرده‌اند و هر روز صبح راهی جازموریان می‌شوند و کار سم پاشی را انجام می‌دهند

وی گفت: کشاورزان جمع شده‌اند و تراکتورها را به سم پاش مجهز کرده‌اند و هر روز صبح راهی جازموریان می‌شوند و کار سم پاشی را انجام می‌دهند.

وی گفت: در بسیاری از جاها مردم عادی و کشاورزان در کنار مسئولان در حال مقابله با پیشروی ملخ‌ها هستند اما هر چه سم پاشی می‌کنیم باز پوره‌های جدید سر از خاک در می‌آورند.

حالا جازموریان به عرصه مقابله با حشره‌ای تبدیل شده که با هجوم به مراتع در حال نزدیک شدن به مزارع هستند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.