ارتباط با ما در

اظهارات عجیب معاون فرهنگی -‌ اجتماعی سپاه

سردار نقدی: کوروش عددی نبود

منتشر شده

جامعه ایرانی- ایسنا نوشت: معاون فرهنگی -‌ اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: نباید در چهل سالگی انقلاب درگیر گرانی باشیم، این موارد ربطی به انقلاب ندارد. انقلاب عظیم بوده و ساحت آن بالاتر از این موارد است.

سردار محمدرضا نقدی امروز در نشست تبیین و گفتمان‌سازی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی آیه‌ها با اشاره به عید بزرگ پیش رو یعنی چهلمین سال انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مسئله کوچکی در گوشه‌ای از کشور اتفاق می‌افتد و آن را مسئله جهانی می‌کنند. فرد خبیثی به دختر بچه‌ای تجاوز کرده، آن را تیتر یک می‌کنند. ریشه‌یابی آن‌ها نیز این است که چون در حکومت ایران روابط جنسی محدودیت دارد و آزاد نیست، از جاهایی بیرون می‌زند و به دختر بچه تجاوز می‌شود، حال آنکه در آمریکا هر ۸۰ ثانیه تجاوز به عنف شده و در لندن نیز هر روز صدها تجاوز به عنف صورت می‌گیرد. این سناریوی روانی و عملیات رسانه‌ای است که می‌خواهند ما را به انزوا ببرند.

وی ادامه داد: این مسایل را مسئله ملی می‌کنند و نماینده مجلس ما نیز بیان می‌کند که باید برخورد قاطع صورت گیرد و انتقام آن دختربچه را بگیرند. گاهی ما مغفول می‎‌شویم. سوالی را در دستور کار روزنامه مزدوری می‌گذارند که بپرسد پرونده چه شد. ساختمانی آتش می‌گیرد و عملیات روانی ایجاد می‌کنند که ایران در غم فرو برود به این دلیل که آتش‌نشان‌هایی به دلیل فداکاری خود به شهادت رسیدند. ۲۰ روز گوشه تلویزیون تصویر آتش است و همه غم‌زده هستند، گویی نظامی ناکارآمد، ناتوان، همه چیز سیاه و در حال سوختن و تجاوز است.

اهم اظهارات نقدی به شرح زیر است:

*زمانی که فساد مالی اتفاق می‌افتد که تمام آن به خارج وصل است، بیان می‌شود که فساد تمام کشور را فراگرفته، سیستماتیک شده و اوضاع از دست در رفته است. رئیس کره جنوبی به دلیل فساد دستگیر می‌شود اما نمی‌گویند که فساد آنجا را فراگرفته بلکه می‌گویند قاطعیت در برخورد وجود دارد. در ایران نفر دوم این مملکت، پسر آقای هاشمی را به خاطر مفاسد اقتصادی دستگیر می‌کنند اما نمی‌گویند که قاطعیت وجود دارد. اخلالگران در بازار سکه و ارز را اعدام می‌کنند اما تحسین نمی‌کنند بلکه مقاله می‌زنند که چرا اعدام کردید و چه گناهی کرده بود. این سرمقاله‌های مزدور آمریکاست.

* زمانی که مبارزه می‌کنیم اعلام می‌کنند که خلاف حقوق است و چرا اعدام کردید یا اینکه ماجرا را سیاسی می‌کنند. مثل ماجرای شهردار تهران که به سرعت آن را سیاسی کردند. این کار آمریکا و صهیونیست‌هاست. آن‌ها کاری می‌کنند که شیرینی پیروزی انقلاب احساس نشود و ما همه چیز را آشفته ببینیم. اکنون باید در و دیوار شهر ما در چهل سالگی از این پیروزی پر باشد اما با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها ما را سرگرم دنیای مجازی کردند. واقعیت در یک سال گذشته رگبار پیروزی‌های انقلاب و شکست آمریکا و صهیونست بوده است اما ما سرگرم بوده و دلواپس و آشفته شدیم.

* واقعیت این است که آمریکا در عراق شکست خورد و داعش را جای خود گذاشت و می‌خواست وارد جنگ با ایران شود اما بساط آن‌ها جمع شد. ۹۰ درصد سوریه را اشغال کرده بودند اما این کشور از حضور آن‌ها پاک شد. دولت شام و عراق جمع شدند و داعش فروپاشید. بعد از آن در کردستان عراق توطئه کردند تا آن را اسرائیل دوم کنند که ایران نتواند خود را به فلسطین برساند اما در نهایت شکست خوردند. در لبنان نیز شکست خورده، رسوایی بزرگی برای عربستان و آمریکا به وجود آمد و مسیحی، شیعه و سنی پشت سر حزب‌الله قرار گرفتند. در کودتای یمن نیز شکست خوردند.

* بعد از آن می‌خواستند ایران را شلوغ کنند و در دی ماه گذشته این کار را راه انداختند. رئیس جمهور آمریکا نیز از روز اول دفاع و بیان کرد که رژیم ایران باید تغییر کند اما به چند روز نکشیده، ورق برگشت و چندین برابر از افرادی که به خیابان‌ها آمده بودند، در طرفداری از انقلاب تظاهرات کردند. بعد از ان اعلام کردند که ناتوی عربی راه می‌اندازیم  تا اعراب به جنگ با ایران روند. این تصور به وجود آمد که عربستان سعودی به ایران حمله می‌کند اما مورچه چه هست که کله‌پاچه‌‎اش باشد. ما را سرگرم کردند. سعودی نمی‌تواند شلوار خود را بالا بکشد. در جریان ناتوی عربی بین قطر و عربستان دعوا شد و حتی شورای همکاری خلیج فارس نیز از بین رفت. عربستان قطر را تحریم کرد و ما به آن‌ها کمک کرده و آب و غذا رساندیم.

* ما چقدر راجع به این واقعیت‌ها صحبت می‌کنیم؟ در رشت یک ویلون زن را زدند و نماینده، وزیر و استاندار در مورد آن اظهارنظر کردند و مسئله روز شد، مسئله‌ای که شعاع آن در همان شهر است اما ملی می‌شود. چقدر راجع به ماجراهایی به این عظمت همچون فروپاشی داعش گفت‌وگو می‌شود؟ این واقعیت‌ها فراموش شده و زدن ویلون‌زن موضوع روز می‌شود.

* واقعیت‌ها یکی پس از دیگری شکست دشمن است. این واقعیت که رژیم صهیونیستی در جنگ ۴۸ ساعته تسلیم شد و اسرائیل دست خود را بالا برد. آن‌ها رو به افول هستند. واقعیت این است که تمام کشورها در جریان سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در سازمان ملل به او می‌خندند. آیا این کوچک است؟ ما را از این واقعیت‌های حقیقی به سمت واقعیت‌های ساختگی بردند. ما غفلت می‌کنیم و از واقعیت بزرگ چهل سالگی انقلاب غافل هستیم. انقلابی که دشمن خود را به عقب‌نشینی وادار می‌کند و همواره پیروز و دشمن در تمام مواردی چون دفاع مقدس، حوادث تروریستی، تجزیه‌طلبی، فرهنگی و اقتصادی شکست خورده است.

* آمریکا ۴۰ سال تهاجم فرهنگی و ۳۰ سال آن را به صورت سال پر شدت با تلویزیون‌هایی که هدف شبه‌افکنی دینی و مغشوش کردن فکر مردم را داشتند، دنبال کردند و قصد داشتند که مردم را از لحاظ معرفتی و اخلاقی از پا بیندازند، اما خروجی آن حضور دو میلیونی مردم در اربعین امسال با وجود مشکلات اقتصادی بود و اینکه جوانان برای رفتن به جبهه مقاومت صف می‌کشند، روز به روز نیز عاشورا، نیمه شعبان و اعتکاف پررنگ‌تر می‌شود. تهاجم فرهنگی شکست خورد.

* تهاجم اقتصادی با شکست مواجه شده است، وعده ۶ ماهه‌ای که داده بودند که تحریم‌های فلج‎کننده‌ای علیه ایران اعمال خواهند کرد که برای هیچ کشوری اعمال نشده و کار ایران را تمام می‌کند اما از آن وعده ۸ سال و ۶ ماه گذشته و اتفاقی نیفتاده است. نباید واقعیت‌ها را برای ما مغلوبه کنند. چقدر در مقایسه با گذشته آمریکا افول کرده و ایران بالاتر رفته است؟

* نباید در چهل سالگی انقلاب درگیر گرانی باشیم. این موارد ربطی به انقلاب ندارد. انقلاب عظیم بوده و ساحت آن بالاتر از این موارد است. ما انقلاب کردیم که آزادی، استقلال و مردم‌سالاری در کشور وجود داشته باشد و هیچ کس شعار گرانی و ارزانی نداد. ایرانی که زیر چکمه‌های آمریکا و انگلیس بود، اختیاری از خود نداشت، تصمیماتش در خارج گرفته می‌شد، تمام نخست‌وزیرهای شاه را آمریکا انتخاب می‌کرد و برنامه می‌داد، مستشاران آمریکایی همه جا مستقر بودند و دفتر داشتند، انقلاب آمد تا این وضع را پایان دهد.

* از خاطرات سلطنتی می‌توان ۲۰۰ سند پیدا کرد که ایران هیچ استقلالی نداشته و دربست در اختیار آمریکا بوده است. خود شاه نیز این مسئله را اعتراف می‌کند. فرح بیان می‌کند که شاه مرتب می‌گفت که من ثروت ملتم را در جیب آمریکا و انگلیس ریختم و آن‌ها هر کاری گفتند انجام دادم و به هر سازی که زدند رقصیدم اما اکنون من را به کشور خود راه نمی‌دهند. آرزوی شاه این بود که برگردد و با آمریکا بجنگد. شاه در زمان مرگ متوجه شد که آمریکا چقدر نامرد است و چیزی جز گاو شیرده نمی‌خواهد. استقلالی وجود نداشت و تصمیم در دست آمریکایی‌ها بود. ما تابع آمریکا بودیم.

* امروز ما مستقل‌ترین کشور دنیا بدون هیچ خدشه‌ای هستیم، همه این امر را گواهی می‌دهند. آزادی شعار دوم بود که ما در حال حاضر آزاد هستیم. همه جا راحت انتقاد می‌کنند. جوانی راحت در مقابل من انتقاد می‌کند و او راحت به خانه خود رفته و من به خانه خود می‌روم. کشور اینگونه نبوده است. سرنوشت انتقاد در رژیم گذشته زندان یا مرگ بود. انقلاب، آزادی، استقلال و مردم‌سالاری را ایجاد کرد.

* چند هزار سال حاکمیت دیکتاتوری و استبداد فردی در کشور وجود داشته که از همه شارلاتان‌تر، فریب‌کارتر، کثیف‌تر و بی‌سوادتر بوده‌اند و برای مملکت تصمیم می‌گرفته‌اند. مردم چند هزار سال اسیر نظام شاهنشاهی، استبدادی و دیکتاتوری بودند. فردی دیگری را می‌کشت و سرسلسله هخامنشی و ساسانی می‌شد و بعد همه باید از پسران‌شان اطاعت می‌کردند که در غیر این صورت مرگ در انتظار آن‌ها بود. انوشیروان، شاهی در تاریخ که به عادل معروف بود و پسوند عادل را داشت، در یک روز ۸۰ هزار نفر از مخالفان خود را در تمام شهرها گردن زد. این شاهی عادل بود، حالا ظالم آن چیست. سرنوشت مخالفت با شاهان این بود.

* محمدرضا پهلوی جنایتکار ده‌ها هزار نفر را به دلیل مخالفت زبانی به زندان انداخت. جوانان زیادی زیر شکنجه‌ها کشته شدند زیرا با انقلاب موافقت می‌کردند. انقلاب آمد و آزادی آورد، به گونه‌ای جوان دانشجوی سال دوم در مقابل رهبر انقلاب از ایشان انتقاد می‌کنند. روزنامه‌هایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شوند، علیه ارزش‌های نظام می‌نویسند، دیگر چه آزادی می‌خواهند؟

* ملت ما مردم‌سالای کامل دارند. مردم‌سالاری آمریکا تصنعی بوده و در انتخابات تنها افراد خاص احزاب می‌توانند کاندیدا شوند و مردم عادی این امکان را ندارند. انتخابات آن‌ها تنها از طریق دو حزب شغال و روباه انجام می‌شود و آن‌ها اصلا آدم انتخاب نمی‌کنند. اوج حضور مردم ما در انتخابات در دنیا کم‌نظیر است و چند کشور تنها به پای ما می‌رسند. در انتخابات از تمام اقشار انتخاب می‌شوند و نتایج قابل پیش‌بینی نیست بلکه رای مردم است.

* در جایی که مردم رای می‌دهند، رهبری رای مردم را تنفیذ می‌کنند. بیان می‌کردند که ولایت‌فقیه دیکتاتوری است، کجا دیکتاتوری است؟ ولایت فقیه ضد دیکتاتوری بوده و چهل سال است که ما این امر را تجربه کردیم. هر زمان که مردم رای دادند، امام راحل و امام حاضر پشت رای مردم ایستادند. امام(ره) از نفوذ و قدرت خود استفاده نکرده و دیکتاتوری انجام نداد. مقام معظم رهبری در این سال‌ها بارها راهنمایی‌هایی انجام دادند اما مردم رای دیگری دادند و با این وجود رهبری پشت آن ایستادند. ما رهبری داریم که میلیون‌ها جوان عاشق آن هستند. رهبری بیان کردند که من ملتزم به مردم‌سالاری دینی هستم.

*رهبری بیان کردند که مذاکره فایده ندارد، ما به نتایج آن خوش‌بین نیستیم و این راه‌حل اقتصاد نیست و صد بار این را عنوان کردند. ما در انتخابات به کسی رای دادیم که گفت مذاکره تنها راه اقتصاد است، آن‌ها خوش‌عهد هستند، تحریم‎ها را برمی‌دارند و همه چیز آباد می‌شود. ما به این فرد رای دادیم. آن راهنمایی مقام معظم رهبری نبود اما پشت سر مردم ایستادند، این عظمت انقلاب است که پشت سر مردم ایستاده و برای آن‌ها احترام قائل است. نباید تقصیر را به گردن انقلاب انداخت. رهبری در آموزه‌های انتخاباتی خود گفتند که به ساده‌زیست‌ها رای دهید اما ما به فردی که اشرافی‌تر است، رای دادیم. آیا این تقصیر انقلاب و رهبری است؟

* ما باید رای خود را درست کنیم. ما به اشرافی‌ها رای می‌دهیم و بعد می‎گوییم که چرا به فکر مردم نیستند؟ خودمان رای دادیم. در انتخابات مجلس نیز اقتصاددان زیاد بود، حداقل به یکی رای می‌دادید. دو لیست وجود داشت که در یک لیست اقتصاددان بود و مشکل را اقتصاد می‌دانست اما در لیست دیگر یک اقتصاددان درجه یک هم حضور نداشت و مشکل اصلی کشور را کنسرت می‌دانست که به آن رای دادید.

* برخی بیان می‌کنند که چرا آقا برای گرانی فکری نمی‎کنند؟ مگر دیکتاتوری است که فکری کنند. ولایت فقیه ضامن استقلال، آزادی و مردم‌سالاری است تا ما آزاد باشیم و تصمیم بگیریم. رهبری راهنمایی می‌کنند و اجبار نمی‌کنند که که اینگونه انتخاب کن. انتخاب‎گری دست ما است و خودمان باید انتخاب درست را داشته باشیم. انقلاب، مردم‌سالاری را درست انجام داده، ما خودمان انتخاب کردیم. نمره انقلاب بیست است و ما از نمره آن کم نمی‌کنیم.

* انقلاب برکاتی برای ملت ایران و جامعه بشری داشته که باید قرن‌ها شکرگزاری کنیم، یک فقره این است که انقلاب ما را از رژیم‌های پادشاهی و ستم‌شاهی چند هزار ساله نجات داد. ملت ایران ۲۵۰۰ ساله نیست بلکه ۷ تا ۱۰ هزار سال تاریخ دارد. تاریخ ما را تقطیع کردند به این دلیل که به اجبار کوروش را در تاریخ قرار دهند چون با یهود خوب بوده و ایران نیز باید با اسرائیل خوب باشد. شاهنامه فردوسی نیز نامی از کوروش نبرده است.

* کوروش جایگاهی نداشته و عددی نبوده بلکه شاهی بوده که با یهودی‌ها رابطه خوبی داشت. شاهی بوده که با یهودی‌ها ساخته پس ما هم باید با آن‌ها بسازیم؟ کوروش ساخته و پرداخته پهلوی است. اسم کوروش را هیچ کجا پیدا نمی‌کنیم، او را برای پیوند مردم ایران با یهود علم کردند. خیانت کردند و چندین هزار سال تاریخ ایران را بریدند و دور ریختند. برآیند حکومت هخامنشیان و ساسانیان این بود که مردم زیر پای پابرهنه‌ها له شدند.

*برخی بیان می‌کنند که ما آریایی هستیم و عرب نمی‌پرستیم و می‌گویند که پیغمبر شما عرب است. حداقل ما خوشگل آن را انتخاب کردیم اما شما کریه‌المنظر آن را انتخاب کردید. ۶۰۰ سال امویان، عباسیان و ساسانیان در ایران حکومت کردند که شما به آن‌ها افتخار می‌کنید. افتخار ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی، یزید، هارون، مامون و متوکل عباسی است. این افراد ۶۰۰ سال پادشاهان ما بودند و مغول نیز ۳۰۰ سال بر ما حکومت کرد. شاهان مردم ما را به بند کشیده و آزادی را از آن‌ها سلب کردند.

*محمدرضا پهلوی از نظر فساد جنسی به گونه‎ای است که اگر کسی در فاحشه‌خانه به دنیا بیاید، بزرگ شود و بمیرد و حرام‌زاده باشد، از محمدرضا پهلوی بهتر است. انقلاب ایران را از شر این اشرار، خاندان و مفسدان نجات داد و به انسانیت و اوج رساند. باید ببینیم که از کجا به کجا رسیدیم. جهشی و شگفت‌انگیز پیش رفتیم و با وجود اینکه چهل سال تحت فشار و توطئه بودیم، به هر جا که نگاه کنیم پر از افتخار است. نباید در چهل سالگی ساکت بنشینیم و باید بیان کنیم که مملکت چه داشته و اکنون کجاست. باید عظمت‌هایی را که انقلاب ایجاد کرده، بیان کنیم.

*ما در اقتصاد مشکل داریم به این دلیل که به سراغ فرمول انقلاب نرفتیم. دست‌های ما خالی بوده، با این وجود غلبه کردیم. همه چیز دست شاه بود و تمام کشورها او را پشتیبانی می‌کردند، در جنگ‎ها و مشکلاتی که برای ما پیش آمد نیز با دست‌های خالی غلبه کردیم. در جنگ اقتصادی دست ما پر و دست دشمن خالی است اما غلبه نمی‌کنیم زیرا فرمول انقلاب را پیاده نکرده و به جای اجرای اقتصاد مقاومتی برای فروش نفت التماس می‌کنیم.

11 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. رضا

    پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ در ۱۷:۵۰

    از حق نگذریم بد نبود.

    • ما

      پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ در ۲۳:۲۲

      پروردگار همه ی ما را به راه راست هدایت کند و کمک کند که بتوانیم حق و باطل را از هم تشخیص دهیم.

  2. سید علی

    پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ در ۱۸:۵۵

    خدا والدینش را رحمت کند؛ اگر امثال ایشان نبودند معلوم نبود افساد طلب های دیوث سیاسی و نفوذی چه بر سر ایران می آوردند.

  3. ن_ش

    پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ در ۱۹:۵۱

    سردار عزیز قربانت برم ما که از کوروش اطلاعات کامل نداریم برای جه باید نظر بدهیم بخدا خیلی بهتر است بگوییم من او را بهتر نمیشناسم بنابراین نظری هم ندارم آخر کوروش 2500 سال قبل می زیسته و انشا الله که خیلی هم خدمت کرده

  4. علي

    پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ در ۲۰:۰۱

    عجب کشف جالبی
    من که کیف کردم از این همه هوش و علم

  5. علی

    پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ در ۲۰:۳۵

    جناب نقدی تو عددی نیستیتی کورش اگر عددی نبود منشور حقوق بشرش اینهمه مایه افتخار بشریت نمیشد انسان والا باید شعور معرفت ادب باید داشته باشد تا فرد فرهیخته گردد

  6. بیبل

    پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ در ۲۱:۳۲

    عجب!!!!

  7. سارا

    پنجشنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۷ در ۲۲:۲۱

    چرا عجیب بلکه خیلی منطقی و واقعی بود،لطفا از زبان مردم حرف نزنید

  8. تیرداد مهراد

    سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ در ۱۴:۵۰

    تاریخ مشخص خواهدنمود که چه کس عددی!! بوده وچه کس نبوده تازه منفی یا مثبت بودن آن عدد هم خود جای تا”مل دارد و کارنامه هرکس وجریان ونتایج ببارآمده پس از سالها خود سندی گویاست!! الحمدالله بعداز بیست وپنج قرن نام کوروش با احترام برده شده ونه تنها مردم ایران بلکه جهانیان نام وی را مقدس دانسته وبا احترام به زبان می آورند جز مشتی امتحان پس داده ورفوزه شده……معلوم الحال.!!!!؟

  9. محمدامین

    سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ در ۱۸:۳۶

    سردار نوبت تو هم می شود،با آنکه چشمم آب نمی خورد ولی امیدوارم با اینهمه بغض و کینه ای که داری آیندگان برایت نظر بهتری از آنکه داری برایت داشته باشند، بیشک خداوند بهترین قضاوت کنندگان است.

  10. کوروش بزرگ

    سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ در ۱۹:۲۷

    تاثیر کورش در دنیای امروز

    توماس جفرسون، که پیش نویس اعلامیه استقلال ایالات متحده را نوشت و مقام سومین رییس جمهور ایلات متحده را به دست آورد، به کتاب گزنفون در مورد کورش به نام سایروپدیا Cyropaedia (تربیت کورش یا کورش نامه)، به عنوان یک مرجع برای شناخت زندگی و رهبری پادشاه ایرانیان تکیه کرد و براساس آن پیش نویس قانون اساسی ایالات متحده در سال 1787 تعیین شد.

    گزنفون در این کتاب چگونگی اداره جامعه ای متنوع به وسیله کورش براساس تحمل و بردباری را شرح می دهد. اینکه چگونه مدل دولت ایجادشده توسط کورش که در آن بدون هیچ دین غالب، از تحمل و آزادی مذاهب براساس قانون با فرهنگ های گوناگون به عنوان مدلی موفق در اداره حکومت داری یاد شده است.

    در تاجیکستان و ترکمنستان تندیس های زیادی به یاد او بنا شده است، در بسیاری از کشورها خیابان و یا بنایی به نام کورش است که می توان از خیابان کورش بزرگ در لندن، بنای یادبود کورش بزرگ در پارک المپیک سیدنی استرالیا، نقاشی کورش بزرگ در کاخ ورسای فرانسه، نقاشی کورش بزرگ روی سقف دادگاه عالی نیویورک، یادبودهای منشور کورش بزرگ در ایالات متحده آمریکا، یادبود منشور کورش بزرگ در لس آنجلس، استوانه کورش بزرگ در دادگاه لاهه، تندیس کورش در نارنجستان وایکرزهایم در نزدیکی اشتوتگارت آلمان نام برد.

    هندوستان در سال 1971 میلادی به مناسبت بزرگداشت کورش تمبر چاپ کرد. در آثار بسیاری از نویسندگان و هنرمندان و نقاشان به کورش بزرگ اشاره شده است. در سال 1971 میلادی، سازمان ملل منشور را به شش زبان رسمی سازمان منتشر کرد و بدلی از این منشور در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک نگهداری می شود.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.