ارتباط با ما در

جامعه ایرانی بررسی کرد؛

آیا حمله به تاسیسات نفتی آرامکو، کار ایران بود؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ چندروز قبل بود که تاسیسات نفتی عربستان (آرامکو) در شرق عربستان مورد حمله چندین هواپیمای بدون سرنشین قرار گرفت و خسارت های زیادی را وارد کرد.هرچند که این حمله از سوی نیروهای انقلابی یمن و به نوعی مقابله به مثل برای اقدامات غیرانسانی عربستان در این کشور بود و حوثی ها این حمله را به عهده گرفتند، اما عربستان و آمریکا بعد از این حمله نوک پیکان را به سمت ایران گرفته و ایران را مقصر اصلی این اتفاق دانستند. «ترکی المالکی» سخنگوی وزارت دفاع عربستان اعلام کرد که «پهپاد (استفاده شده برای حمله به تاسیسات نفتی آرامکو)، پهپاد ایرنی نوع دلتا وینگ (بال سه‌گوش) بوده و در این حمله ایران از ۱۸ موشک و هفت پهپاد استفاده نموده است.این حمله از شمال و بدون شک با حمایت ایران صورت پذیرفته است.»

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این حمله اعلام کرد که بررسی های لازم را انجام خواهیم داد و اقدام متقابل نظامی برای این حمله به نظر می‌رسد مناسب باشد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه در گفت و گو با جامعه ایرانی با اشاره به شدت گرفتن هجمه ها علیه ایران در رابطه با انفجار تاسیسات نفتی عربستان، گفت: آنچه که در عربستان و برای شرکت آرامکو رخ داد، نتیجه تساهل و تسامح جامعه بین اللملل برای کشتار مردم بی دفاع یمن توسط آل سعود بود. هزاران زن و کودک در یمن کشته شدند اما به نظر می‌رسد اهمیت نفت و و پول نفت برای عربستان و آمریکا از جان مردم یمن اهمیت بیشتری دارد. در واقع جامعه جهانی در برابر کشتار کودکان سعودی سکوت کرده اند اما همین که یمن پاسخ کوبنده ای به آن‌ها داد، تمامی کشورها به پا خواستند و از عربستان متجاوز دفاع می‌کنند.

هانی زاده ادامه: اتفاق و حمله ای که رخ داد حاصل تلاش چندساله یمن برای خودکفایی در این زمینه بود، لذا در طول چهار سال گذشته نیروهای انقلابی با امکانات محدودی که داشتند، توانستند موشک های بالستیکی و پهپادهای پیشرفته تولید کنند. آنچه که درباره آرامکو رخ داد، یک مقدمه هشدار آمیز از سوی نیروهای انقلابی یمن به آمریکا و عربستان است و در آینده نیز اتفاقات مهمتری نیز رخ خواهد داد. از این پس توازن وحشت بخشی از راهبرد یمن قرار خواهد گرفت.  آمریکا و عربستان در اقدامی مشترک سعی می‌کنند تا برای فرار رو به جلو و مخفی کردن ضعف و توان نظامی خود، ایران را مور اتهام خود قرار دهند.

این کارشناس با بیان اینکه ایران هیچ نقشی در مسئله انفجار تاسیسات نفتی عربستان نداشته است، تصریح کرد: با توجه به محاصره چهارساله یمن ، حتی امکان ارسال دارو و غذا به این کشور نیز وجود ندارد، با توجه به این شرایط ایران چگونه می‌تواند تجهیزات نظامی به یمن بدهد و از این حمله حمایت کند؟ . متهم کردن ایران صرفا یک بهانه برای اجماع سازی علیه ایران است. فلذا اکنون مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد این حمله از داخل یمن صورت گرفته است.

حسن هانی زاده با اشاره به اینکه تلاش آمریکا و عربستان این است که پرونده این حمله را به شورای امنیت ارجاع دهند، خاطرنشان کرد: این دو کشور سعی دارند تا یک قطع نامه ذیل بند ۷ برای ایران در نظر بگیرند، اگر این قطع نامه با وتوی چین و روسیه مواجه نشود علیه ایران اجماع سازی خواهند کرد. اما به هر روی ما آماده دفاه هستیم و خود آمریکایی ها هم تمایل ندارند وارد یک عملیات نظامی علیه ایران شوند.

این کارشناس خاورمیانه ادامه داد: یمن امکان دریافت سلاح در داخل کشور را دارد به هرحال برخی از ژنرال‌ها هستند که توانمندی نظامی برای تولید اسلحه دارند. بازهم می‌گویم که این اقدام کار ما نبوده است اما امیدواریم که این توانمندی را به دست بیاوریم که از فاصله ۲هزار کیلیومتری و با وجود پاتریوت های متعدد این حملات را انجام دهیم.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.