ارتباط با ما در

فرجی راد در گفت و گو با جامعه ایرانی؛

پایه های برجام در حال سست شدن/ فرانسه به مذاکرات خود با ایران ادامه می‌دهد؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ روز گذشته کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران از آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجام صحبت کرد و گفت:« اولین اقدام ما این بود که از روز جمعه تولید مواد غنی شده از زنجیره‌های تحقیقاتی و عدم اخلاط را شروع کردیم و امروز این روند به آژانس اعلام شده است. دومین اقدام ایران این است که اکنون گازدهی ماشین IR۶s که قرار بود از ابتدای سال یازدهم برجام گازدهی شود را شروع کردیم.»

کمالوندی همچنین ادامه داد: «مورد سوم، راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین IR۴ است که آن هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود که الان آن را انجام می‌دهیم و چهارمین اقدام در گام سوم این است که قرار بود گازدهی به زنجیره ۲۰ تایی ماشین IR۶ را دو ماه دیگر آغاز کنیم که آن را نیز از حالا شروع کردیم. ما ایجاد زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی خود داریم.»

اجرایی شدن گام سوم کاهش تعدات تا حدود دو ماه آینده به طول خواهد انجامید و در این مدت باید دید آیا طرف اروپایی اقدامی عملی در راستای اجرایی شدن برجام و مذاکرات برخواهد داشت یا نه! اگر این مذاکرات و تلاش ها نتیجه مثبتی به همراه نداشته باشد طبیعتا ایران وارد فاز چهارم کاهش تعهدات برجام که به سست تر شدن پایه های این توافق منجر می‌شود، که به گفته کارشناسان این مسئله به نفع برجام و طرف‌های مذاکره نخواهد بود.

عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با جامعه ایرانی در رابطه با اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجام گفت: کاهش تعهدات همه جانبه بود، ایتدا آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، سپس اروپا توانایی اجرایی کردن تعهدات را به دلیل ترس از آمریکا نداشتند، حتی چین و روسیه هم به نحوی با آن فشار‌ها همراهی کردند. ایران تنها کشوری است که به تدریج در حال کاهش تعهدات خود در راستای برجام است که به آن هم در متن برجام اشاره شده است.

این تحلیلگر ادامه داد: ایران زمانی دست به کاهش تعهدات خود زد که دید طرف‌های مقابل جدا از تلاش‌ها عملا کاری برای به ثمر رسیدن برجام صورت نمیدهند. حال سوال پیش می‌آید که با این رویه آیا پیچ و مهره‌های برجام شل نخواهد شد؟ باید گفت بله این اتفاق رخ خواهد داد. زمانی که همه طرف‌ها نتوانند نسبت به تعهدات خودشان عمل کنند طبیعی است که برجام سست خواهد شد. اما این به معنای از بین رفتن برجام نیست. با توجه به اینکه هنوز اعلام نشده است که مذاکرات ایران و فرانسه به شکست منجر شده است، باید بگویم که این مذاکرات اتفاقا روند مثبتی هم داشته است و از آنجایی که ترامپ موافقت نکرد ۱۵ میلیارد دلار بابت پیش خرید نفت به ایران پرداخته شود، لذا طبیعتا کار ناکام ماند، اما این به معنای این نیست که تمام شدن راه کار‌ها و اینکه مذاکره‌ای با آمریکا صورت نگیرد، نیست.

فرجی راد با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌خواستند از مذاکرات ایران و فرانسه دیداری هم برای خودشان ترتیب دهند، خاطرنشان کرد: ملاقات ایران و آمریکا فراهم نشد و از آن سو آمریکایی‌ها نیز نخواستند که امتیازی را به ایران دهند. اکنون ما به مرحله‌ای رسیدیم که ایران وارد فاز سوم کاهش تعهدات برجام شده است و باید صبر کنیم ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد. طبیعتا اگر روند به خوبی پیش نرود ایران وارد فاز چهارم خواهد شد و برجام سست‌تر خواهد شد، زیرا آژانس هم این گزارش را می‌دهد که ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی خود قدم برمی‌دارد.

این فعال سیاسی ادامه داد: اروپا در راستای اجرایی شدن تعهدات برجام تلاش می‌کند، اما حاضر به درگیر شدن با آمریکا نیست، زیرا اگر این کار را انجام دهند روابط پرتنشی را با آمریکایی‌ها تجربه خواهند کرد و بیشتر تلاششان این است که رضایت دونالد ترامپ را برای همکاری با ایران و اینستکس جلب کنند. مشکل دیگری که وجود دارد شکاف عمیقی است که میان کشور‌های اروپایی قرار دارد؛ بنابراین باید منتظر بمانیم تا ببینیم نتیجه مذاکراتی که در فرانسه صورت گرفته است به کجا می‌انجامد. آیا فرانسه این مذاکرات را ادامه می‌دهد یا اینکه خود را کنار می‌کشد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.