ارتباط با ما در

پشت پرده گرانی شکر در بازار

شکر و تامین این محصول در بازار مواد غذایی این روزها تبدیل به معضلی برای مردم و فرصتی برای سودجویان شده است.

منتشر شده

این روزها بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت اقلام پر مصرف با نوساناتی روبرو شده که شاید از هرکسی سوال کنید دیگر برایش موضوع عادی باشد، اما در این میان گرانی بیش از حد و چند برابری برخی از کالاها مایه تعجب بسیاری از مردم شدو این سوال را به وجود آورده که واقعا علت اصلی گرانی این دانه های شیرین سفید رنگ چیست ؟ آیا این موضوع پشت پرده خاصی دارد ؟

اما در این میان ظاهرا مسئولان اعلام کرده‌اند که به دلیل آغاز فصل برداشت نیشکر و همچنین به منظور حفظ ذخایر راهبردی، دیگر شکر به نرخ دولتی در بازار توزیع نمی‌شود، از این رو واحدهای تولیدی باید محصولات مورد نیاز خود را از بازار تأمین کنند. با این حال از آنجا که چغندرقند در مهر‌ماه در خراسان رضوی برداشت می‌شود، این مسئله سبب شده است تا صنایع غذایی استان مجبور شوند شکر مورد نیاز خود را از سایر استان‌ها تأمین کنند. در این میان برخی از فعالان صنفی معتقدند که کارخانه‌های تولید‌کننده شکر این محصول را به میزان کافی در استان دارند، اما توزیع قطره چکانی سبب ایجاد مشکلاتی برای صنایع غذایی شده است.

در حالی که چندی است رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از وضعیت مطلوب ذخایر شکر در استان خبر داده است، سوء استفاده متخلفان در فروش شکر قیمت مصوب در بازار‌های آزاد باعث کمبود شکر در بازار‌های استان و افزایش قیمت این محصول شده است.

حمیدرضا رجوعی رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم بازار کشور و با هدف حمایت از تولیدات داخلی، قیمت مصوب شکر از تاریخ بیشت و هشتم مرداد ماه، درب انبار کارخانجات، از سه هزار تومان در هر کیلو به چهار هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده به چهار هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: هم اکنون شکر مورد نیاز شبکه‌های توزیع با محوریت منابع و تولیدات داخلی تامین می‌شود و واحد‌های صنایع غذایی که مصرف کننده شکر هستند و واحد‌های صنفی و شبکه‌های توزیع مصارف خانوار، برای دریافت شکر به واحد‌های تولیدی معرفی شده اند.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اکنون ذخایر استراتژیک شکر استان مطلوب بوده و هیچ گونه کمبودی در تامین نیاز بخش‌های مختلف وجود ندارد.

در حالی که گزارش از وضعیت بازار، حاکی از افزایش قیمت شکر به کیلویی ۸ هزار تومان است.

حمید فروشنده مواد غذایی به خبرنگار ما می‌گوید: به دلیل فعالیت واسطه‌ها در بازار، شکر با قیمت مصوب به دست مصرف کننده نمی‌رسد و هم اکنون فروشنده‌ها با قیمت دلخواه خود شکر را دربازار به فروش می‌رسانند.

او ادامه داد: محصول شکر قبلا با قیمت‌های چهار هزار و ۲۰۰ تومان و سپس پنج هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید، اما هم اکنون تا ۸ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

این فروشنده مواد غذایی می‌گوید: متخلفان ، شکر‌های قیمت مصوب را در بازار آزاد می‌فروشند و این باعث کمبود شکر در بازار شده است.

در ادامه گزارش، خبرنگار به یکی از فروشگاه‌های دولتی مراجعه کرد که به دلیل کمبود محصول، شکر برای فروش ارائه نمی‌شد.

این فروشنده گفت: شکر به صورت کیلویی برای فروش وجود ندارد و فقط شکر به صورت بسته بندی کارخانه‌ای به وزن ۹۰۰ گرم برای فروش دارند که بسته‌ای ۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.
اما پس از شنیدن درد و دل بازاریان برای ریشه یابی موضوع گرانی شکر در این چند وقت اخیر به سراغ تولیدکنندگان هم رفتیم تا با رصد کارخانه های تولید و صحبت با تولیدکنندگان شکر ببینیم که آیا مشکل در کارخانه های تولید است و با کمبود تولید روبرو هستیم یا کارخانه های موجود با تمام ظرفیتی که دارند جوابگوی نیاز بازار های مصرف داخلی هستند یا خیر.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.