ارتباط با ما در

عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

تفکیک وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت ضروری است؟

شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است فعلا طرح تفکیک سازی وزارت خانه صنعت معدن و تجارت به صرفه و مناسب نیست و اگر این کار در زمان فعلی انجام شود، طرح با شکست مواجه خواهد شد.

منتشر شده

طرح تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت که چند سال قبل و در دولت نهم و دهم با یکدیگر ادغام شده بود، مدتی است که در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار دارد و از سوی برخی از مسئولین و دستگاه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. هرچند که این طرح موافقین بسیاری را به همراه دارد که معتقدند این طرح باعث توجه بیشتر به بخش بازرگانی و … می‌شود اما مخالفین می‌گویند تفکیک این وزارت‌خانه آن‌هم در شرایط فعلی فقط باعث  صرف هزینه اضافی و بی سرانجام بودن طرح می‌شود.

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص طرح دولت برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در گقت وگو با جامعه ایرانی گفت: اگر به تاریخچه این موضوع نگاه کنیم، چند سال پیش طرحی به عنوان قانون انتزاع در دولت مطرح شد که این قانون زمانی که ما بالاترین درآمد نفتی را داشتیم باعت بروز صد‌ها مشکل و بلاتکلیفی در کار بازرگانان شد.

شریعتی ادامه داد: طبق قانون انتزاع، وظایف بازرگانی بخش کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. این وضعیت بازرگانی که می‌خواست کار کند را دچار سردرگمی می‌کرد. کار بخش کشاورزی به دست تجار وزارت بازرگانی افتاد و کشاورز زحمت کش را دچار مشکل کرد. اجرای چنین سیاستی مصداق بارز ضرب المثل «از این ستون به آن ستون فرج است» خواهد بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برای مثال شرکت بازرگانی دولتی که نهاده وارد می‌کند به دو بخش تقسیم می‌شود، تصریح کرد: یکی زیرنظر جهاد و دیگری زیر نظر وزارت بازرگانی بود و این بلاتکلیفی باعث شد هزینه زیادی بر کشور تحمیل شود.

شریعتی با اشاره به اینکه اکنون همه می‌گویند سال ۹۸ سخت‌ترین سال اقتصادی است، خاطرنشان کرد: در این مقطع که همه درگیر و گرفتار هستند و به سختی چراغ کار را روشن نگه داشته ایم، معتقدم این طرح هم جوابگو نیست.

او با بیان اینکه تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت چند ساعت کار کارشناسی و تغییر سیستم و اتوماسیون می‌خواهد افزود: این اقدام تا زماتی که نهایی شود و چارچوب پیدا کند منجر به اتلاف وقت تاجر و بخش کشاورزی می‌شود که به دلیل وضعیت اخیر بی رمق شده است. از طرفی اجرای تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت به معنای اعمال سلیقه‌های متناقض در سراسر کشور و گیج شدن هرچه بیشتر مردم خواهد بود.

وی درمورد ریشه تمایل دولت برای تفکیک این وزارت خانه‌ها نیزگفت: چند سال پیش رهبری اعلام کردند این وزارت خانه بزرگ است و باید کوچک شود و دولت هم اکنون به این استناد می‌کنند.

شریعتی ادامه داد: بله درست است که این وزارتخانه عریض و طویلی است، اما اکنون زمان مناسبی برای تفکیک نیست. دولت ما در بزرگترین قدرت‌های اقتصادی جهان یعنی چین و هند برای مدت طولانی سفیر نداشت و اکنون هم سخنگو ندارد. سازمان توسعه و تجارت که متولی تجارت خارجی است با سرپرست اداره می‌شود و… دولت ابتد برای این‌ها فکری بکند.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه تصریح کرد: دولت می‌گوید می‌خواهیم کاری کنیم که کار سبک‌تر شود و این سبکی باعث  وزارت خانه‌ها چابک‌تر شوند، اما این چابک سازی نیست بلکه صرفا خودمان را گول می‌زنیم.

او در پایان افزود: بخش معدن از آنجایی که بلاتکلیف هستند، با این تفکیک موافق هستند. اگر داستان را به صورت کلان ببینیم درصورتی که این طرح درست انجام شود شاید سودمند باشد، اما اکنون وقت این کار نیست و با ایجاد هزینه این طرح دچار شکست خواهد شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.