ارتباط با ما در

علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزان و نحوه تعمیر آن

با آگاهی از علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزان و نحوه تعمیر آن می‌توانید در صورت امکان تعمیرات را توسط خودتان در خانه انجام دهید. حتی اگر مشکل تخصصی‌تر بود، کافیست به‌سراغ مراکز تعمیر یخچال فروزان بروید و از آنها درخواست تعمیرات کنید.

منتشر شده

فروزان یکی از برند‌های معتبر ایرانی در زمینه تولید لوازم خانگی از جمله یخچال است. یخچال‌های این برند کارکرد و کیفیت خیلی خوبی دارند، اما در برخی موارد بنا به دلایل متنوعی برفک می‌گیرند. شما باید هرچه سریعتر برای رفع برفک این دستگاه‌ها اقدام کنید، در غیر این صورت به قطعات یخچال و مواد غذایی‌تان آسیب می‌رسد.

با آگاهی از علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزان و نحوه تعمیر آن می‌توانید در صورت امکان تعمیرات را توسط خودتان در خانه انجام دهید. حتی اگر مشکل تخصصی‌تر بود، کافیست به‌سراغ مراکز تعمیر یخچال فروزان بروید و از آنها درخواست تعمیرات کنید. این مراکز با اعزام نیروی حرفه‌ای مشکل را برایتان برطرف خواهند کرد.

برفک اتفاقی بدیهی است که دامن‌گیر یخچال‌ها می‌شود و در اغلب موارد به‌دلیل ورود هوای گرم یا سرد بیرونی به داخل کابین رخ می‌دهد. اما این اتفاق دلایل مختلف دیگری نیز دارد که باید از آنها مطلع شوید.

بررسی علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزانبررسی علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزان

لیست علل حجم زیاد برفک در یخچال فروزان + نحوه تعمیر آن

مهمترین دلایل برفک زدن یخچال‌های فروزان عبارت هستند از:

  • خرابی نوار درب

نوار دور درب یخچال وظیفه جلوگیری از عبور هوا به قسمت داخلی کابین و فریزر را بر عهده دارد. این قطعه با خاصیت آهنربایی مانع جدا شدن درب از بدنه می‌شود. در صورتی که نوار‌ها آسیب ببینند، هوای گرم و سرد به‌راحتی وارد کابین می‌شوند؛ بنابراین یخچال شروع به برفک زدن می‌کند.

شما باید ابتدا نوار دور درب را به‌صورت کامل بررسی کنید تا چنانچه آثاری از پارگی یا آسیب‌دیدگی دیدید، برای تعویض این قطعه چاره‌ای بیندیشید. در صورتی که هیچ جای آسیب‌دیدگی روی نوار‌ها وجود نداشت، یک تمیزکاری ساده کافیست تا دوباره مثل روز اول کار کنند.

  • افتادگی درب

برخلاف تصور خیلی‌ها، منظور ما از افتادگی درب، جدا‌شدن کامل آن نیست. در واقع زمانی که درب به موازات کابین بسته نشود، کارشناس‌ها از اصطلاح «افتادگی درب» استفاده می‌کنند. افتادگی درب درز‌هایی را به‌وجود می‌آورد که اجازه ورود هوا به داخل کابین را می‌دهند. در بسیاری از مواقع افتادگی درب صرفاً به‌دلیل از کار افتادن لولا یا بادامک است. در برخی موارد امکان رفع این مشکل توسط خودتان وجود دارد، اما اگر مهارت کافی در این زمینه ندارید، با کارشناس‌های حرفه‌ای تعمیرات تماس بگیرید.

  • قرارگیری یخچال در جای نامناسب

در صورتی که یخچال را در جای نامناسبی قرار دهید، بروز مشکلاتی مانند برفک زدن طبیعی است. شما باید این دستگاه را به دور از وسایل حرارتی مانند اجاق گاز، آبگرم‌کن یا سماور قرار دهید. همچنین در طی روز نباید نور خورشید روی یخچال بتابد، در غیر این صورت مشکلاتی برای آن به‌ وجود می‌آورد.

از تراز‌بودن دستگاه در حین راه‌اندازی آن مطمئن شوید. چنانچه یخچال تراز نباشد، به موتور آن فشار وارد می‌شود و با مشکلاتی مثل برفک زدن روبرو می‌شوید.

  • روشن ماندن دائمی لامپ

روشن ماندن دائمی لامپ یخچال فروزان

روشن‌ماندن دائمی لامپ، دلیلی برای برفک‌زدن یخچال فروزان

علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزان گاهی مواقع صرفاً به‌دلیل روشن ماندن دائمی لامپ است. لامپ به‌واسطه میکروسوئیچی مخصوص در یخچال‌های فروزان کار می‌کند. در برخی مواقع این میکروسوئیچ از کار می‌افتد؛ بنابراین لامپ به‌صورت مداوم روشن می‌ماند. با روشن‌ماندن لامپ بروز مشکلاتی مثل افزایش حرارت داخل کابین طبیعی بوده و به‌مرور زمان برفک‌هایی در قسمت کابین و فریزر به چشم می‌خورد.

برای رفع این مشکل کافیست میکروسوئیچ را تعویض کنید تا لامپ با بسته‌شدن درب یخچال خاموش شود.

  • از کار افتادن ترموستات

حفظ تعادل دمای داخل کابین یخچال اهمیت زیادی دارد، به‌همین دلیل تولیدکننده‌ها از ترموستات‌ها استفاده می‌کنند. این قطعه دما را در یخچال اندازه‌گیری کرده و کنترل می‌کنند. این یعنی ترموستات با بالا یا پایین‌رفتن دما دستور قطع یا وصل‌شدن برق را صادر می‌کند.

چنانچه ترموستات آسیب ببیند، یخچال قدرت تشخیص بالا یا پایین‌رفتن دما را از دست می‌دهد؛ بنابراین خیلی زود برفک می‌زند. بررسی مشکلات مربوط به ترموستات تخصصی است؛ به همین دلیل انجام این کار را بر عهده تکنسین‌های حرفه‌ای بگذارید تا مبادا دستگاه‌تان دچار آسیب بیشتری شود.

  • از کار افتادن مین برد

بی‌وقفه کار‌کردن یخچال یکی از دلایل بروز مشکل در مین‌برد است که منجر به ایجاد برفک می‌شود. این قطعه دستور تنظیم دما را بر عهده دارد؛ بنابراین اگر به‌درستی کار نکند، هوای سرد به‌طور مداوم در یخچال گردش داشته و باعث ایجاد یخ‌زدگی در بخش پشتی دستگاه خواهد شد. این یخ‌زدگی مهمترین علت ایجاد برفک بوده و باید برای رفع آن چاره‌ای بیندیشید.

  • از کار افتادن فیوز حرارتی

با از کار افتادن فیوز حرارتی، یخچال وظیفه یخ‌زدایی را به‌درستی انجام نمی‌دهد؛ به همین خاطر خیلی زود دچار برفک می‌شود.

فیوز حرارتی در زمان خرابی ترموستات حرارت دمای دستگاه را تنظیم می‌کند. این قطعه نقش کلیدی دارد و اگر از کار بیفتد، مشکلاتی مثل برفک زدن شایع و طبیعی هستند.

  • از کار افتادن تایمر یخ زدایی

در نسل جدید یخچال‌ها یخ‌زدایی به‌صورت هوشمند انجام می‌شود. این اتفاق به‌ لطف قطعه‌ای به نام تایمر یخ‌زدایی رخ می‌دهد. چنانچه این قطعه آسیبی ببیند، برفک به‌وجود می‌آید.

  • خرابی هیتر دیفراست

هیتر دیفراست بر اثر یخ‌زدن اپراتور به‌درستی کار نمی‌کند؛ بنابراین مشکلاتی مانند برفک‌زدن طبیعی هستند. در صورتی که هیتر به‌درستی به وظیفه خود یعنی یخ‌زدایی عمل نکند، باید هرچه سریعتر برای تعمیر یا تعویض آن چاره‌ای بیندیشید. انجام این کار تخصصی بوده و فقط از عهده تکنسین‌های تعمیراتی یخچال‌های فروزان بر می‌آید.

  • عدم کارکرد درست دمپر

هوای سرد به‌واسطه دریچه دمپر وارد یخچال شده و مانع از خراب‌شدن مواد غذایی می‌شود. در واقع در صورتی که دما پایین باشد، این قطعه هوای سرد را از طریق فریزر وارد کابین می‌کند. با سرد‌شدن کافی دمای کابین، این دریچه بسته شده و کار نمی‌کند. اگر این قطعه از کار بیفتد، به‌طور مداوم باز می‌ماند و در نتیجه دمای داخل کابین تغییر می‌کند و با مشکلاتی مثل برفک‌زدن روبرو می‌شوید.

چطور از برفک زدن یخچال های فروزان جلوگیری کنیم؟

تعمیر یخچال فروزان

معرفی بهترین راهکارها برای جلوگیری از برفک‌زدن یخچال فروزان

  • دائماً درب را باز و بسته نکنید.

  • از بسته‌شدن کامل درب مطمئن شوید.

  • به حجم استاندارد کابین توجه کرده و بر اساس آن مواد غذایی را داخل دستگاه بگذارید.

  • مواد غذایی را به دیواره انتهایی یخچالتان نچسبانید.

  • اجازه دهید دمای مواد غذایی به دمای محیط برسد، سپس آنها را داخل یخچال بگذارید. گذاشتن غذا‌های داغ داخل کابین باعث عوض‌شدن دمای آنجا و در نتیجه بروز مشکلاتی مثل برفک می‌شود.

  • از تراز‌بودن یخچال مطمئن‌ شده و بین دیوار و دستگاه حداقل ۱۰ سانتی‌متر فاصله در نظر بگیرید.

  • در صورت خرابی هر یک از قطعات هرچه سریعتر با تعمیرکاری ماهر تماس بگیرید و درخواست کمک کنید. این افراد با برطرف‌کردن مشکل جلوی ایجاد برفک در دستگاه را می‌گیرند.

نتیجه‌گیری

علت حجم زیاد برفک در یخچال فروزان هرچه که باشد، باید سریعتر برای رفع آن چاره‌ای بیندیشید. برای انجام این کار می‌توانید از کارشناس‌های تخصصی تعمیرات بخواهید که دستگاه را برایتان کاملاً بررسی کنند. همچنین با توجه به نکته‌های مطرح‌شده، خود شما امکان بررسی قطعه‌های مختلف دستگاه را در داخل خانه دارید. چنانچه هر یک از نشانه‌های برفک‌زدن را در یخچالتان مشاهده کردید، یعنی زمان تعمیر آن فرا رسیده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.