ارتباط با ما در

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه مستاجر ⚖️ + بررسی قانون۱۴۰۲

یکی از رایج ترین قراردادهایی که بین مستاجر و مالک صورت می گیرد قرارداد اجاره ملک است؛ در این قرارداد قانون ها و وظایفی وضع شده است که مستاجر و مالک موظف به رعایت این قوانین هستند، در صورتی که یکی از آنها به این قوانین عمل نکند اختلاف بین موجر و مستاجر پیش می آید، چنانچه این اختلاف بیشتر شود باید به مراجع قضایی مراجعه کرده تا آنها راهکار هایی برای این چالش پیدا کنند که یکی از این راهکار ها حکم تخلیه است.

منتشر شده

سریع ترین راه گرفتن حکم تخلیه

یکی از پرونده هایی که امروزه در دادگاه های دعاوی حقوقی ملکی به آن رسیدگی می شود گرفتن حکم تخلیه است، امروزه افرادی هستند که به دلیل مشکلاتی با مستاجر و یا پس گرفتن ملکشان از افراد سودجو دچار مشکل شده اند و به دنبال راه حلی برای پس گرفتن املاک شان هستند، در این مقاله قصد داریم شما را با بررسی سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه، مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف، اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری، مدارک لازم برای گرفتن دستور تخلیه آشنا کنیم برای دریافت اطلاعات لازم می توانید به وکیل ملکی در تهران مراجعه کنید. با ما همراه باشید.

سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه

ابتدا قبل از بررسی موضوع سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه باید اندکی به مطلب حکم تخلیه چیست بپردازیم، حکم تخلیه به معنی قطع دسترسی متصرف است، این حکم به صاحب ملک این اجازه را میدهد که اگر مستاجر طبق قانون وضع شده در قرارداد عمل نکرد حکم تخلیه را اخذ کرده و مستاجر را بیرون کند.

یکی از رایج ترین قراردادهایی که بین مستاجر و مالک صورت می گیرد قرارداد اجاره ملک است؛ در این قرارداد قانون ها و وظایفی وضع شده است که مستاجر و مالک موظف به رعایت این قوانین هستند، در صورتی که یکی از آنها به این قوانین عمل نکند اختلاف بین موجر و مستاجر پیش می آید، چنانچه این اختلاف بیشتر شود باید به مراجع قضایی مراجعه کرده تا آنها راهکار هایی برای این چالش پیدا کنند که یکی از این راهکار ها حکم تخلیه است. در ادامه برخی از قوانین وضع شده درباره حکم تخلیه را بررسی میکنیم:

  • اگر مالک تصمیم به ساخت و ساز ملک خود داشته باشد می تواند به صورت قانونی پروانه ساخت و ساز دریافت کرده و حکم تخلیه مستاجر را دریافت کند.
  • اگر مستاجر اجاره ملک را سر موعد پرداخت نکند و یا مدت زیادی از پرداخت اجاره عقب افتاده باشد مالک می تواند حکم تخلیه مستاجر را بگیرد.
  • طبق قانون هرساله مبلغی به اجاره اضافه می شود، اگر مستاجر بعد از گذشت یکماه از تمدید، اجاره را با نرخ جدید تعیین شده پرداخت نکند موجر می تواند با ارائه اسناد حکم تخلیه را به صورت قانونی اقتباس کند.
  • اگر مستاجر کاری برخلاف عرف انجام داده به صورتی که ما بقیه ساکنین مورد اذیت واقع شوند، مالک می تواند با جمع آوری مدارک لازم حکم تخلیه مستاجر را اخذ نماید.
  • اگر مدت زمان اجاره تمام شده باشد اما مستاجر ملک را تحویل ندهد موجر میتواند حکم تخلیه را بگیرد.
  • همچنین موجر می تواند برای گرفتن حکم تخلیه به وکیل ملکی در کرج مراجعه نماید.

مدارک لازم برای گرفتن دستور تخلیه+ زمان

اگر مالکی بخواهد حکم تخلیه برای ملک تصرف شده بگیرد باید مدارکی که شامل سند مالکیت، اجاره نامه، مدارک شناسایی هویت اعم از شناسنامه، کارت ملی به شورای حل اختلاف و یا دفتر ثبت اسناد مراجع کرده و درخواست حکم تخلیه نماید. برخی از مدارک دیگری که مالک می تواند با آن حکم تخلیه را از شورای حل اختلاف خواستار شود به شرح ذیل است:

  • ثبت مالکیت مالک
  • ارائه قرارداد اجاره
  • فیش های واریزی مستاجر
  • اثبات خسارت وارد شده از سوی مستاجر

بعد از اینکه موجر توانست با یکی از مدارک ذکر شده در بالا درخواست خود را ثبت کند، نوبت به رسیدگی پرونده و احضار مستاجر به جلسه دادگاه و در آخر حکم تخلیه صادر می شود. همچنین موجر میتواند به وکیل ملکی مراجعه کرده و زمان گرفتن حکم تخلیه را جلو بیاندازد. نکته قابل توجه ای که باید به آن اشاره کرد این است که استفاده از وکیل در پرونده های حقوقی و ملکی حدود یک ماه زمان میبرد اما اگر بخواهید بدون حضور وکیل دعاوی ملکی را پیگیری کند مطمئنا زمان بیشتری صرف می شود.

مدارک لازم برای گرفتن دستور تخلیه

مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف

برای گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف ابتدا باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست حکم تخلیه را ثبت نماید و هزینه آن را پرداخت کنید، البته پیشنهاد می شود برای نوشتن درخواست از وکیل ملکی کمک بگیرید زیرا افراد مستقر در خدمات قضایی نباید درخواست شما را بنویسند و این کار به عهده خودتان است، در ادامه به بررسی موضوع مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف می پردازیم:

  • پیگیری وضعیت ثبت درخواست و تکمیل اسناد مورد نیاز.
  • درخواست تعیین وقت جلسه برای بررسی پرونده.
  • حضور در جلسه رسیدگی به پرونده و یا ارائه یک دفاعیه.
  • پیگیری دستور تخلیه از شورای حل اختلاف.
  • در صورت پذیرفته نشدن درخواست باید لایحه تجدید نظر را به شورای حل اختلاف یا دادگاه تجدید نظر ارائه دهید.
  • پس از اتمام تمامی دادخواست ها و ثبت شدن حکم تخلیه شما می توانید اقدام به تخلیه ملک خود کنید.

اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری

اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری به این صورت است اگر بعد از اینکه دستور تخلیه توسط قاضی صادر شد ولی مستاجر از اجرای حکم استنکاف کرد، اجرای حکم توسط کلانتری انجام می شود.

ابتدا مامور انتظامی در اختیار شما قرار داده میشود تا همراه آن به خانه مراجعه کنید؛ اگر مستاجر در خانه حضور نداشته باشد حکم تخلیه به همراه فرم کلانتری در خانه انداخته می شود، مستاجر ۷ روز فرصت دارد تا ملک را تخلیه کند و کلید را تحویل کلانتری بدهد ولی اگر پس از ۷ روز مستاجر ملک را تخلیه نکرده باشد پاسگاه شما را به شورای حل اختلاف ارجاع می دهد، پس از اینکه به شورای حل اختلاف مراجع کردید با رای قاضی به همراه نماینده انتخاب شده توسط دادستان و کلید ساز به ملک اجاره داده شده مراجعه میکنید.

کلید ساز در مقابل نماینده درب خانه را باز کرده و حکم تخلیه اجرا می شود در صورتی که مستاجر از قبل اثاثیه را تخلیه نکرده باشد لیستی از اموال نوشته می شود و مالک موظف است آن را امضاء کند.

نکات مهم درخواست تخلیه ملک

همانطور که در مطالب بالا خواندید سریع ترین روش گرفتن حکم تخلیه را برایتان توضیح دادیم، در این مطلب نیز قصد داریم نکات مهمی که در درخواست تخلیه ملک باید رعایت شود را برایتان شرح دهیم:

  • رسیدگی به درخواست حکم باید توسط شورای حل اختلاف یا دادگاه عمومی باشد.
  • قرارداد اجاره باید حتما کتبی باشد.
  • در قرارداد مدت اجاره ذکر شده باشد.
  • در قرارداد مبلغ اجاره ذکر شده باشد.
  • در قرارداد باید حداقل امضای دو نفر شاهد ذکر شده باشد.
  • برای دریافت حکم تخلیه باید مدت قرارداد تمام شده باشد.
  • اگر قرارداد رسمی باشد صدور دستور تخلیه به عهده اداره اجرای ثبت است
  • اگر مالک مدعی خسارت ملک خود باشد باید جداگانه دادخواست دهد.

اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری

کلام آخر

مقاله سریعترین راه گرفتن حکم تخلیه به پایان رسید در این مطالب به بررسی موضوعاتی از جمله مراحل گرفتن حکم تخلیه از شورای حل اختلاف، اجرای حکم تخلیه توسط کلانتری، نکات مهم تخلیه ملک پرداختیم امیدوارم مطالب برای شما مفید بوده باشد، کمال تشکر از شما عزیزان که وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دارید را دارم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.