ارتباط با ما در

آذر منصوری، قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

برای شفافیت نهادهای انتخابی و کارآمدی نظام، انتخابات حزبی شود

زمانی که از مشارکت سیاسی مردم در انتخابات صحبت به میان می‌آید یکی از الزاماتی که می‌تواند این انتخابات را به سمت کارآمدی مدیریت در کشور پیش ببرد، حزبی شدن آن است. بدین معنا که احزاب به شکل مشخص با کاندیداهای تعیین‌شده خود در انتخابات حضور پیدا کنند و پس‌ازآن هم پاسخگو باشند.

منتشر شده

جامعه ایرانی- آذر منصوری، قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت: احزاب باید بازیگران اصلی در رقابت های سیاسی باشند، اما بنا به دلایل مختلفی هم نگاه ساختار قدرت و هم امتناع فرهنگی که در جامعه وجود دارد که برگرفته از یک پیشینه تاریخی است، مسئله فوق تابه‌حال محقق نشده است.

فصل انتخابات احزاب برای معرفی کاندیداهای خود بیش از سایر فصول فعال می‌شوند. این حرکت حزب در کشور از آن‌سو که نشان‌دهنده عدم فعالیت احزاب در تمامی روزهای یک سال است، خوب به‌حساب نمی‌آید، اما برای معرفی نامزد انتخاباتی مناسب است زیرا کاندیدا یک حزب به جایگاهی که از آن معرفی‌شده، باید پاسخگو باشد که متعاقب آن احزاب هم باید به مردم توضیح دهند.

زمانی که محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان کاندیدا ریاست جمهوری معرفی شد اصولگرایان تمام‌قد از او حمایت کردند، اما پس از پیروزی در انتخابات خود را وابسته به هیچ حزبی ندانست و همین مسئله سبب شد تا جریان فکری و سیاسی حامی او در برابر عملکردش پاسخگو نباشد.

این روزها مجدد اصولگرایان بر طبل انتخابات بدون وابستگی حزبی می‌کوبند و پیش‌بینی می‌کنند که دولت آینده ائتلافی خواهد بود.

آذر منصوری، قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با انتخابات ائتلافی برای سال ۱۴۰۰ گفت: قضاوت، پیش‌بینی یا تحلیل درباره انتخابات ۱۴۰۰ از هم‌اکنون زود است زیرا مشخص نیست که با چه فضا و صحنه سیاسی در داخل و خارج روبرو خواهیم بود و سرعت تحولات به حدی است که در مورد انتخابات ۱۴۰۰ باید در اقتضا شرایط زمانی و مکانی خود تصمیم گرفته شود، به همین دلیل اظهارنظر درباره شیوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات زودهنگام است.

وی در ادامه اضافه کرد: ائتلاف‌های به وجود آمده تا به امروز برگرفته از همین شرایط و مقتضیات بوده است. از سال ۹۲ به این‌سو حضورمان در انتخابات به‌صورت ائتلافی بوده و دولت مورد وفاق اصلاح‌طلبان و بخشی از اصولگرایان معتدل در کشور شکل‌گرفته است. برای ۱۴۰۰ نیز پس از بررسی ائتلاف‌ها و تأثیری که بر کاهش تهدیدها و بحران‌ها داشته، باید تصمیم‌گیری کرد.

قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت درباره ارجحیت انتخابات حزبی اظهار داشت: قاعدتاً زمانی که از مشارکت سیاسی مردم در انتخابات صحبت به میان می‌آید یکی از الزاماتی که می‌تواند این انتخابات را به سمت کارآمدی مدیریت در کشور پیش ببرد، حزبی شدن آن است. بدین معنا که احزاب به شکل مشخص با کاندیداهای تعیین‌شده خود در انتخابات حضور پیدا کنند و پس‌ازآن هم پاسخگو باشند.

منصوری در این رابطه تصریح کرد: در کشورهایی که احزاب بازیگران اصلی عرصه قدرت و رقابت سیاسی هستند، اجزای این معادله دقیق‌تر و نتیجه انتخابات و حضور نمایندگان احزاب در نهادهای قدرت به‌مراتب مشخص‌تر است، بنابراین ارزیابی یا تحلیلی که در این رابطه صورت می‌گیرد، دقیق‌تر خواهد بود.

وی افزود: بر همین اساس ما هم درصورتی‌که بخواهیم از انتخابات بهره حداکثری برای رشد، توسعه و بهبود جایگاه مدیریت در تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای اداره کشور را ببریم باید آن را به سمت حزبی شدن، هدایت کنیم.

قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت ابراز کرد: احزاب باید بازیگران اصلی در رقابت های سیاسی باشند، اما بنا به دلایل مختلفی هم نگاه ساختار قدرت و هم امتناع فرهنگی که در جامعه وجود دارد که برگرفته از یک پیشینه تاریخی است، مسئله فوق تابه‌حال محقق نشده است.

منصوری در ادامه یادآور شد: احزاب باید تلاش کنند تا نقششان در انتخابات از قبل جدی‌تر شود و ساختار قدرت هم به این موضوع توجه داشته باشد درصورتی‌که اراده غالب بر این باشد تا نهادهای انتخابی به سمت شفافیت و نظام به‌سوی کارآمدی بیشتر پیش رود، انتخابات حزبی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در این خصوص بیان کرد: نیاز به توضیح است که الزامات برگزاری انتخابات حزبی در کشور هنوز تحقق پیدا نکرده است و ناچار ائتلاف‌هایی که باید بعد از رأی آوردن احزاب صورت گیرد قبل از انتخابات محقق می‌شود که این هم چالشی در کشور به‌حساب می‌آید.

قائم‌مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت در ادامه توضیح داد: در کنار تمام این مسائل رقابت نابرابری بین جریان‌های سیاسی وجود دارد که درنتیجه آن‌یک جریان سیاسی از فرصت و ظرفیت برابر به لحاظ بهره‌گیری از نیروهای مؤثر خود در رقابت‌های انتخاباتی برخوردار نیست، این مسئله بخش مهمی از صورت‌مسئله محسوب می‌شود. به‌عبارت‌دیگر نظارت استصوابی در عمل شرایط را برای یک جریان سیاسی به حدی تنگ کرده که ائتلاف‌ها عمدتاً حول مسائل کلان کشور، مانند منافع ملی و دور کردن کشور از بحران‌ها ممکن می‌شود. در عمل فرصتی که برای تولد ائتلاف‌ها پیرامون برنامه روشن و مشخص جهت اداره کشور باید صورت گیرد به دلیل فقدان انتخابات رقابتی و آزاد و به دلیل وجود نظارت استصوابی وجود ندارد و این ظرفیت تهی شده است.

منصوری دراین‌باره خاطرنشان کرد: قاعدتاً درصورتی‌که چنین الزاماتی فراهم شود در آن شرایط رویکرد جریان‌های سیاسی نسبت به اداره کشور و فرایند توسعه همه‌جانبه و الزامات آن خود تعیین‌کننده ائتلاف‌ها خواهد بود، اما به دلیل فقدان این الزامات به نظر می‌رسد که تا اطلاع ثانوی ائتلاف‌ها حول مسائل کلان کشور صورت می‌گیرد و بسته به اقتضائات زمان برخی ممکن و برخی ناممکن خواهد بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.