ارتباط با ما در

گزارش جامعه ایرانی از طرحی که همچنان به آن اقبالی وجود ندارد

تکذیب انجام گفت‌وگوی ملی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

باوجودآنکه بحث گفت‌وگو ملی سال‌ها است، طرح می‌شود و به انحای مختلف از ناحیه فعالان سیاسی بر ضرورت انجام آن تأکید صورت می‌گیرد، اما تحقق آن با توجه به اظهار نظرات دو طرف سیاسی بسیار بعید به نظر می‌رسد و درواقع خبری از انجام گفت‌وگو ملی حتی در شرایط مهم امروز در دست نیست.

منتشر شده

جامعه ایرانی- بر خلاف آنچه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده‌اند خبری از گفت‌وگوی ملی در سطوح بالا بین دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا و لیدرهای این دو جریان سیاسی نیست.

بحث گفت‌وگوی ملی بین دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب مدت‌ها است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما تا به امروز اقدام عملی در این راستا صورت نگرفته است. نامه‌نگاری‌های محمدرضا خاتمی و حبیب‌الله عسگراولادی در دوره مجلس ششم شاید از اولین حرکت‌هایی بود که در این زمینه صورت گرفت و باوجودآنکه ۶ نامه ردوبدل شد، اما این کار سبب نشد تا منازعات جناحی کاهش یابد.

پس از اتمام دوران دولت احمدی‌نژاد و در دست گرفتن ریاست پاستور توسط حسن روحانی که موردحمایت مستقیم اصلاح‌طلبان بود از سوی طیف اصلاح‌طلب مجدد بحث‌هایی در این رابطه مطرح شد و احمد مازنی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در مهرماه ۹۵ ضرورت گفت‌وگوی ملی را در نطق اضطراری خود در مجلس مطرح کرد و از اجماع و طرح این موضوع با چهره‌های سیاسی جریان اصولگرا خبر داد. به گفته وی، یک کمیته ویژه در مجلس و فراکسیون امید تشکیل‌شده که در آن روی اولین هسته تشکیل گفت‌وگوی ملی در کشور به توافق رسیده‌اند.

اما طرف مقابل این جناح نه‌تنها از آن استقبال به عمل نیاورد، بلکه پیش‌شرط‌هایی را نیز مطرح ساخت که هرگز از سوی اصلاح‌طلبان موردقبول واقع نشد. مانع بزرگ از نگاه اصولگریان برای انجام گفت‌وگوی ملی مشخص نشدن مواضع اصلاح‌طلبان در برابر حوادث سال ۸۸ است؛ در واقع آنچه اصولگرایان به عنوان پیش شرط انجام گفت‌وگوی ملی مطرح می کنند همانند ما فکر کردن و برداشت کردن درباره حوادث ۸۸ است.

در سال دوم ریاست جمهوری حسن روحانی که مجدد با حمایت اصلاح‌طلبان موفق به کسب آرا موردنیاز شده بود، محمدرضا باهنر، سیاستمدار شاخص اصولگرا در این رابطه وارد میدان شد و گفت: «به مخالفان گفت‌وگوی ملی باید گفت هیس! می‌خواهم به خودمان و دوستان اصلاح‌طلب یک توصیه‌ای بکنم و آن این است که برای پا گرفتن ایده گفتگوی ملی از جاهای سخت شروع نکنیم ما آن‌قدر مشکل برای تفاهم و حل شدن داریم که حالا حالاها وقت به اختلافات سخت نمی‌رسد.»

اما تناقضاتی که در گفتار برخی از چهره‌های اصولگرا در پذیرش اصل مذاکره وجود دارد سبب شده است که آنان درباره انجام این کار به نتیجه درستی دست پیدا نکنند. مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مجلس پیرامون ایده گفت‌وگو بین جریانات سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و تشکیل یک پارلمان یا اتاق فکر مشترک بین این دو جریان، گفته است: «چون اصلاحات و اصولگرایان رأس و لیدر ندارند، لذا بعید می‌دانم که این گفت‌وگو اتفاق بیفتد.»

روزنامه شرق در روز شنبه در گزارشی مدعی آغاز گفت‌وگوی ملی از شش ماه قبل شد. بر اساس این گزارش ‏ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا و علی تاجر نیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب بدون ذکر جزئیاتی از محتوای جلسات گفت‌وگوی ملی آن را تأیید کردند. این دو چهره سیاسی بر اساس گزارش روزنامه شرق دراین‌باره مدعی شدندد که مذاکره در سطوح بالا بین دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا بین لیدردو جریان سیاسی موجود در کشور جهانگیری، ناطق نوری، حسن روحانی و حسن خمینی از شش ماه قبل برقرارشده است.

این در حالی است که هیچ‌یک از چهره‌های نامبرده شده لیدر جریانات سیاسی مذکور به‌حساب نمی‌آیند. محمد کیانوش راد و عبدالله ناصری دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با انجام نشست‌هایی برای به سرانجام رسیدن گفت‌وگوی ملی ابراز بی‌اطلاعی کردند و حتی آن را بعید دانستند. عبدالله ناصری دراین‌باره گفت: «در صورت انجام گفت‌وگویی در این زمینه احتمالاً باید شخصی باشد زیرا برای گفت‌وگو ملی به‌صورت تشکیلاتی هیچ کاری صورت نگرفته است.»

باوجودآنکه بحث گفت‌وگو ملی سال‌ها است، طرح می‌شود و به انحای مختلف از ناحیه فعالان سیاسی بر ضرورت انجام آن تأکید صورت می‌گیرد، اما تحقق آن با توجه به اظهار نظرات دو طرف سیاسی بسیار بعید به نظر می‌رسد و درواقع خبری از انجام گفت‌وگو ملی حتی در شرایط مهم امروز در دست نیست.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.