ارتباط با ما در

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

دست‌فرمان اصلاح‌طلبان و خطرظهور پوپولیسم با چهره‌های جدید

ظریفیان توضیح داد: برخورد منفعل و غیر منسجم و برخورد فعال و منسجم دو شیوه رفتار اصلاح‌طلبان است، بنابراین نظر حجاریان از این منظر که اگر اصلاح‌طلبان فاقد انسجام لازم باشند و استراتژی نداشته باشند، طبیعتاً زمین‌بازی را واگذار خواهند کرد، درست است.

منتشر شده

جامعه ایرانی- غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه گفت:  اصلاح‌طلبان شاید با صحبت‌های حجاریان موافق نباشند زیرا آن‌ها نباید زمین فعالیت خود را رها کنند، اما با این دست‌فرمانی که در اختیاردارند، توانایی ایفا نقش فعالی در عرصه سیاسی کشور را نخواهند داشت.

گرچه سیاست‌گذاری‌ها برای انتخابات آینده در حوزه مجلس و ریاست جمهوری زودهنگام به نظر می‌رسد، اما کم‌وبیش از سوی احزاب فعال داخل کشور اظهارنظراتی درباره آن‌ها شنیده می‌شود.

آنچه این روزها از سوی اصلاح‌طلبان بسیار داغ شده و واکنش‌ها نسبت به آن را بالابرده است، اظهارنظر دو چهره برجسته این جناح سیاسی (سعید حجاریان – بهزاد نبوی) درباره نوع رفتار اصلاح‌طلبان در آینده است.

سعید حجاریان دراین‌باره گفته «انتخابات به معنای کنونی آن، مصداق گدایی قدرت است. اصلاحات صدقه بگیر نیست و اگر مکنت دارد، باید با اتکا به آن به بازار سیاست برود.»

در مقابل او بهزاد نبوی معتقد است که « ناطق‌نوری، علی لاریجانی و علی مطهری و باهنر اصلاح‌طلب نیستند، اما اصولگرای میانه‌رو به‌حساب می‌آیند و به منافع کشور فکر می‌کنند. همه میانه‌روهای اصلاح‌طلب و اصولگرا باید متحد شوند در غیر اینصورت مجلس ۹۸ و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را به تندروها می‌بازند.»

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با تصمیم اصلاح‌طلبان برای آینده انتخابات در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: اصلاح‌طلبان عرصه جمهوریت نظام را نباید ترک کنند و در کل برای انتخابات آینده دو روش پیش رو دارند.

وی دراین‌باره توضیح داد: برخورد منفعل و غیر منسجم و برخورد فعال و منسجم دو شیوه رفتار اصلاح‌طلبان است، بنابراین نظر حجاریان از این منظر که اگر اصلاح‌طلبان فاقد انسجام لازم باشند و استراتژی نداشته باشند، طبیعتاً زمین‌بازی را واگذار خواهند کرد، درست است.

این استاد دانشگاه در ادامه اضافه کرد: مسئله فوق از این نگرانی هم برخوردار است که بر اساس مشکلات و پیچیدگی‌های جامعه ایران، میزان اعتماد به کنش‌های سیاسی کاهش‌یافته و عرصه جدید برای بازگشت جریانات پوپولیستی همان‌گونه که در دو دهه گذشته رخ داد، با چهره‌های جدید مهیا شده است.

ظریفیان در این خصوص توضیح داد: بر همین اساس اصلاح‌طلبان شاید با صحبت‌های حجاریان موافق نباشند زیرا آن‌ها نباید زمین فعالیت خود را رها کنند، اما با این دست‌فرمانی که در اختیاردارند، توانایی ایفا نقش فعالی در عرصه سیاسی کشور را نخواهند داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اصلاح‌طلبان نیاز دارند تا به سمت استراتژی فعال حرکت کنند و در مسیر انسجام قدم بردارند. ارزیابی ناکامی‌ها در کنار بازسازی بخشی از آسیب‌هایی که اصلاحات در بخشی از افکار عمومی دیده است، باید مدنظر قرار گیرد و لازم است.

وی در این رابطه بیان کرد: استراتژی فعال عرصه جمهوریت نظام همچنان به‌عنوان هدف مهمی که نباید آسیب ببیند، نیاز است تا موردنظر اصلاح‌طلبان قرار گیرد زیرا درصورتی‌که میدان خالی شود، بروز و ظهور جریانات اقتدارگرا یا پوپولیستی را شاهد خواهیم بود.

 

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.