ارتباط با ما در

آذر منصوری در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

دولت روحانی بی‌اختیارترین دولت‌ در اداره کشور است

آذرمنصوری گفت: مجلس دولت را مورد خطاب قرار می‌دهد و اشکالات را در مسئول دیگری نمی‌بیند و بر دولت تمرکز کرده است. به نظر می‌رسد که با این رویکرد غیرمسئولانه و نگاه غیر تاریخی نسبت به مسائل کشور به آینده ایران فکر نمی‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت اسلامی گفت: ضمن پذیرش انتقادها شاید بهتر بود رئیس‌جمهور شفاف‌تر به مسائل می‌پرداخت و از تریبون مجلس بیشتر بهره می‌برد، هرچند به نظر می‌رسد که ملاحظه جدی آقای روحانی در جلسه امروز جلوگیری از بحران‌آفرینی و ایجاد تنش بیشتر در کشور بود.

جلسه علنی مجلس در روز سه‌شنبه با یک دستور مهم یعنی سؤال از رئیس‌جمهور آغاز شد که درنهایت با قانع نشدن اعضای خانه ملت از پاسخ حسن روحانی به ۴ سؤال به پایان رسید. نماینده‌ها به لحاظ قانونی حق ارجاع این سؤال‌ها را به قوه قضائیه دارند و قوه قضائیه هم به تشخیص و حکم دیوان عالی کشور می‌تواند رأی به عدم‌کفایت رئیس‌جمهور دهد.

برخورد با دولت حسن روحانی از استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد. او اولین وزیر در دولت دوازدهم بود که بارأی نماینده‌های مردم پس از مجلس به هیئت دولت بازنگشت این مسئله در مورد مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد دارایی نیز به تکرار درآمد و دو هفته پس از برکناری علی ربیعی، کرباسیان برخلاف پیش‌بینی قبلی نماینده‌ها با رأی مثبت نمایندگان به استیضاح روبرو شد.

روز گذشته نیز خبر آمد که در مجلس امضای نماینده‌های مجلس برای استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز تقدیم هیئت‌رئیسه شده و استیضاح وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی هم درراه است.

غلامرضا جعفر زاده ایمن آبادی، نماینده مردم رشت در رابطه با استیضاح وزرا در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «با توجه به عملکرد نادرست رئیس دولت و گروه همراهش در یک سال گذشته و حال و هوای فعلی مجلس اگر هر وزیر گذرش به مجلس بیافتد قطعاً استیضاحش رأی می‌آورد.»

آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت اسلامی دلیل مواجه‌شدن دولت روحانی با استیضاح و سؤال در گفت‌وگو با جامعه ایرانی را چنین توضیح داد: آقای روحانی در پاسخ به سؤال نماینده‌های مجلس تلویحاً به مواردی مانند عدم توجه اعضای خانه ملت به لایحه FATF اشاره کرد و موانع پیش روی دولت دوازدهم را توضیح داد، البته ضمن پذیرش انتقادها شاید بهتر بود رئیس‌جمهور شفاف‌تر به مسائل می‌پرداخت و از تریبون مجلس بیشتر بهره می‌برد، اما به نظر می‌رسد که ملاحظه جدی آقای روحانی در جلسه روز گذشته جلوگیری از بحران‌آفرینی و ایجاد تنش بیشتر در کشور بود.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت اسلامی دراین‌باره یادآور شد: مواجهه دولت به شکل کنونی در مجلس به اتفاقاتی که حداقل در بعد از اعتراضات ۵ دی‌ماه رخ داد، برمی‌گردد. مشکلات و آسیب‌های جدی این مسئله به کشور وارد ساخت، بطوریکه به ناامیدی‌ها دامن زده شد و فاصله بین ملت و حاکمیت افرایش یافت. انتظار این بود که نمایندگان مجلس توجه داشته باشند در کنار حسن روحانی نهادهای دیگر هم نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی در رابطه با نتیجه عدم قانع شدن نمایندگان از سؤالات رئیس‌جمهور یادآور شد: فرایند پیش‌بینی‌شده در قانون این است که پس از جلسه سؤال رئیس‌جمهور موضوع باید به قوه قضائیه برای بررسی ارجاع و سپس به مجلس اعلام شود و خانه ملت در نهایت می‌تواند درباره آن نتیجه‌گیری کند که یکی از احتمالات رأی عدم اعتماد به رئیس‌جمهور است یا خود مجلس در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند که در نتیجه آن آقای روحانی و دولت او سلب اختیار می‌شوند.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت اسلامی دراین‌باره ابراز کرد: شرایط پس از روحانی مسئله‌ای است که در این خصوص بدون توجه باقی‌مانده است. بدین معنا نمایندگانی که مقابل آقای روحانی قرار گرفتند و بر ریشه بسیاری از مشکلات آگاه هستند شاید بهتر باشد به‌جای اینکه برای عوام‌فریبی خود را به نادانی بزنند؛ به فضای ایران پس از دولت آقای روحانی توجه داشته باشند. بدین معنا که به‌راستی چه نسخه شفابخشی برای ایران امروز وجود دارد؟ آیا حل این مشکلات به دست افراد دیگری که امکان حضور در عرصه قدرت سیاسی کشور رادارند، ممکن است؟

منصوری در این رابطه اظهار داشت: این مسئله متوجه تندروهای مجلس، مستقلین و بخشی از اصلاح‌طلبان که در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد شاهد موضع‌گیری‌های نامطلوب و غیرمسئولانه یک نفر از آن‌ها بودیم، می‌شود. بخشی از مشکلات بدون شک به دولت برمی‌گردد و دولت باید با استقبال از انتقادات و پیشنهاد‌ها در جهت رفع آن بکوشد، اما تمرکز تمام مسائل بر دولتی که در عمل در طول دوازده دولت در عمر جمهوری اسلامی ایران یکی از بی‌اختیارترین دولت‌ها در اداره امور کشوراست، فرار از مسئولیتی به‌حساب می‌آید که به همان اندازه متوجه مجلس و نمایندگان نیز می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: مجلس دولت را مورد خطاب قرار می‌دهد و اشکالات را در مسئول دیگری نمی‌بیند و بر دولت تمرکز کرده است. به نظر می‌رسد که با این رویکرد غیرمسئولانه و نگاه غیر تاریخی نسبت به مسائل کشور به آینده ایران فکر نمی‌شود.

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت درباره همراهی فراکسیون امید با منتقدان دولت گفت: انتقادات درصورتی‌که بر اساس تحلیل‌های عملی و اطلاعات دقیق باشد، کاملاً پذیرفتنی است ولی اینکه برخی نمایندگان با توجه به امواج نارضایتی شکل‌گرفته و با رویکرد سوارشدن بر امواج که عین پوپولیست و عوام‌فریبی است این کار را انجام می‌دهند، مورد قبول نیست.

منصوری دراین‌باره که نماینده موافق استیضاح وزیر اقتصاد از فراکسیون امید استعفا داده بود، تصریح کرد: زمانی که نمایندگانی با پرچم یک طیف سیاسی وارد نهاد منتخب می‌شوند، خارج شدن از آن بی‌مسئولیتی است و به همان میزان که امروز دولت باید پاسخگو مشکلات مردم باشد نهاد قانون‌گذاری و دیگر نهادهای قدرت نیز به‌عنوان نهادهای اصلی قدرت در کشور باید به مردم پاسخ دهد.

وی دراین‌باره افزود: همان‌طور که رئیس‌جمهور هم اشاره کرد رویکردها باید به سمت همگرایی و همفکری برای حل مشکلات مردم رود. بحران‌آفرینی در شرایط کنونی کشور حلال هیچ‌کدام از مشکلاتی که امروز ایران و مردم با آن مواجه‌اند، نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.