ارتباط با ما در

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

برای جلب اعتماد عمومی مافیای خودرو را افشا کنید

عضو کمیسیون صنایع تاکید کرد: اگر قوه قضاییه زودتر این موضوع را پیگیری کند اعتماد از دست رفته مردم در ماجرای برخورد با مفاسد به ویژه فساد در حوزه واردات خودرو بیش از پیش احیا می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بهتر است اطلاعات بسیار مهمی که در ارتباط با تخلف در واردات خودرو و همچنین مافیای خودرو به دست آمده برای جلب اعتماد عمومی فاش شود و مردم را از تشویش و نگرانی درباره وجود فساد گسترده در دستگاه های دولتی و حاکمیتی خارج کنیم.

رئیس جمهوری پس از دریافت گزارش وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات و امور اقتصاد و دارایی و نیز بازرسی ریاست جمهوری درباره وقوع تخلف در واردات و فروش خودروهای خارجی، ۶ فرمان برای مقابله با این تخلف صادر و خواستار رسیدگی خارج از نوبت این پرونده توسط قوه قضائیه و مجازات متخلفان شد.

ماجرای مافیای خودرو که اقدام به واردات غیرقانونی بیش از ۶۴۰۰ دستگاه خودرو کرده بودند،  از تیر ماه سال گذشته آغاز شد. وقتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی و اجرای دستورالعمل جدید، ثبت سفارش واردات خودرو را متوقف کرد.

این ممنوعیت تا دی ماه سال گذشته ادامه داشت و با اجرای دستورالعمل جدید از این تاریخ، ثبت سفارش واردات خودرو از سرگرفته شد اما چندی از آغاز مجدد ثبت سفارش خودرو پس از حدود شش ماه وقفه نگذشته بود که اخباری از تخلف در واردات خودرو در زمان ممنوعیت واردات، به گوش رسید.

در این رابطه از سوی برخی واردکنندگان خودرو عنوان شد که در زمان توقف ثبت سفارش، برخی خودروها به طور غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده‌اند. این زمزمه‌ها کم کم افزایش یافت تا آنکه سرانجام مجتبی خسروتاج – رییس سازمان توعه تجارت – حدود سه ماه پیش در نشست خبری خودرو تخلف در این حوزه را تایید و اعلام کرد که بیش از ۶۴۰۰ دستگاه خودرو، به صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده است. وی البته خبر داد که برخی از این خودروها از گمرک ترخیص و وارد شده و برخی نیز در گمرک قرار دارند.

اما تایید رسمی تخلف در واردات بیش از ۶۴۰۰ دستگاه خودرو به کشور واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت و کارشناسان و افکار عمومی در انتظار شفاف‌سازی این پرونده و برخورد با متخلفان بودند به‌ویژه آنکه در رسیدگی به این پرونده اختلاف نظراتی هم بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان دو دستگاه مسوول در گرفته و اطلاعات متفاوتی در این رابطه داده شد.

در یکی از این موارد بود که سازمان بازرسی کل کشور واردات غیرقانونی خودرو را ناشی از هک شدن سایت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد اما این وزارتخانه هک شدن سایت خود را در این فرایند تکذیب کرد.

در چنین شرایطی بود که حدود دو هفته پیش رییس‌جمهوری شخصا وارد عمل شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت دو هفته مهلت داد تا متخلفان در واردات غیرقانونی خودرو را شناسایی و به مردم و افکار عمومی معرفی کند.

در همین راستای نیز شب گذشته رئیس‌جمهوری پس از دریافت گزارش وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی و نیز بازرسی ریاست جمهوری در این زمینه، متخلفان سه‌گانه این پرونده را معرفی و دستورات لازم را برای برخورد با آنها صادر کرد.

بهتر بود فرمان رئیس جمهور زودتر صادر می‌شد

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره شش فرمان روحانی برای مقابله با تخلف واردات خودرو گفت: اگر فرمان رئییس جمهور زودتر صادر می‌شد بهتر بود. ولی همین که دولت دست به کار شده که برخورد جدی با مافیای خودرو داشته باشد را باید به فال نیک گرفت. این موضوع در صحن علنی مجلس توسط کمیسیون صنایع و معادن پیگیری شده و می شود.

وی ادامه داد: ما پیش از این با ارایه فهرستی درارتباط با واردات خودرو به دولت، خواستار برخورد با متخلفان شدیم. اما همان زمان شاهد فشارهایی از درون دولت به مجلس برای توقف پیگیری ماجرای تخلف در واردات خودرو بودیم که اقدام از به تعبیر ما سیاسی کاری بود. ما در این ارتباط اسامی تمامی متهمان را به قوه قضاییه و مراجع ذی صلاح ارایه کرده‌ایم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اینکه چقدر این فرمان می‌تواند حوزه فعالیت‌های مافیای خودرو را تحدید کند؛ گفت: این نامه چون به صورت واضح اسمی از مافیا نیاورده بنده هیچ گونه اظهارنظری درباره‌ آن نمی‌کنم. این نامه دست و پا شکسته خود نمی‌تواند به تنهایی برای مقابله با مافیای خودرو موثر واقع شود.

قاضی پور درباره اینکه نامه روحانی منجر به برخورد قانونی از جانب قوه قضاییه با مافیای خودرو خواهد شد گفت: ما باید نقاط مثبت و منفی این نامه را بیش‌تر بررسی کنیم پس برای نتیجه گیری خیلی زود است اما ما با این حرکت موافقیم.

تخلفات واردات را از طریق نعمت‌زاده پیگیر بودیم

وی درباره اطلاع مجلس از تخلف در واردات خودرو گفت: ما اولین نفری بودیم که از این موضوع اطلاع داشتیم و این تخلف را آشکار کردیم و موضوع را از طریق آقای نعمت زاده،  وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت پیگیری کردیم.

قاضی پور نماینده مردم ارومیه درباره کافی نبودن پیگیری های قوه قضاییه درباره نامه سازمان بازرسی گفت: بهتر است اطلاعات بسیار مهمی که در ارتباط با تخلف در واردات خودرو و همچنین مافیای خودرو به دست آمده برای جلب اعتماد عمومی فاش شود و مردم را از تشویش و نگرانی درباره وجود فساد گسترده در دستگاه های دولتی و حاکمیتی خارج کنیم.

عضو کمیسیون صنایع تاکید کرد: اگر قوه قضاییه زودتر این موضوع را پیگیری کند اعتماد از دست رفته مردم در ماجرای برخورد با مفاسد به ویژه فساد در حوزه واردات خودرو بیش از پیش احیا می‌شود.

گنجشک زرنگ از نوکش به تله می‌افتد

وی در پایان از دست داشتن چند خانواده در مافیای خودرو و عدم برخورد قاطع و سریع با متخلفان خبر داد و گفت: اسامی خانواده های مرتبط با مافیای خودرو در اختیار سازمان بازرسی و قوه قضاییه است. از این رو باید در برخورد قاطع با آن ها سرعت العمل بهتری به خرج دهند تا انشالله با احکام قوی و قاطع متخلفان زمینه خشنودی مردم را فراهم شود. ما آذری زبان‌ها یک مثال داریم که می‌گوییم گنجشک زرنگ از نوکش به تله می‌افتد امیدواریم که این دفعه تمامی این افراد محاکمه شوند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.