ارتباط با ما در

بفرمایید یک لقمه افطار/حضور پر رنگ جوانان در ماه مهمانی خدا

این روزها غرفه های زیادی با عنوان «افطار ساده» در سطح شهر دیده می شود که به همت جوانان بنا شده و با توزیع اطعامی هرچند کوچک به استقبال ماه مهمانی خدا رفته‌اند.

منتشر شده

صدای بوق ممتد ماشین‌ها سرم را به درد آورده بود. منتظر بودم چراغ سبز شود و با نهایت سرعت از آن خیابان فرار کنم که چندین جوان توجه ام را جلب کردند. نمی‌توانستم واضح ببینمشان. فقط مشاهده کردم تعدادی جوان ما بین ماشین‌ها راه می‌روند و چیزی را میان مردم پخش می‌کنند. تمام عجله‌ای که داشتم برای فرار از آن خیابان به تعجب برای ماندن و سر در آوردن از کار آن‌ها تبدیل شد. یکی از آن‌ها به سمتم آمد، آرام به شیشه ضربه‌ای زد و با لبخند گفت: «بفرمائید یه لقمه‌ی ساده است، نزدیک اذانه تا برسید به افطار دهنتون رو شیرین کنید». با تعجب لقمه را گرفتم و گفتم: «برای چی خودتان دم افطار اینجایی»؟ گفت: «یه افطاری ساده است به نیت امام حسن» و به سرعت دور شد.

همان طور که در حال دور شدن بود هزاران فکر و ابهام درباره اینکه انگیزه این افراد برای رها کردن سفره افطار و پخش کردن اطعام میان مردم چیست، به مغزم هجوم آورد. بعد از آن روز سر هر چهارراهی که می‌رسیدم با نگاهم به دنبال فردی بودم تا باز هم نزدیک افطار برایم از آن لقمه‌های ساده بیاورد و اتفاقاً نگاه‌هایم بی جواب نماند. در هر روز ماه میهمانی خدا غرفه‌های کوچک افطاری را در خیابان‌های زیادی می‌دیدم. غرفه‌هایی که تعدادی جوان و نوجوان از ساعت‌ها قبل افطار در آن جمع می‌شدند و همزمان با بلند شدن صدای «الله اکبر» در شهر، اطعامی هرچند کوچک را میان مردم توزیع می‌کردند. جوان‌هایی که از هدفشان سر در نمی‌آوردم اما حس وحدتی که میان مردم ایجاد کرده بودند برایم قشنگ بود. حسی که هر فردی با هر ظاهری را به سمت غرفه‌های نوپایشان می‌کشاند و بهانه‌ای برای لبخند زدن مردم شده بود.

حال این روزها غرفه‌های زیادی با عنوان «افطاری ساده» در جای جای شهر می‌بینم. غرفه‌هایی که اغلب به دست جوانان به پا شده و رنگ و بوی ماه میهمانی خدا را در خیابان‌ها جاری کرده است. پایگاه‌های کوچکی که مانند اسمشان در حوالی افطار حتی با پخش کردن دانه‌ای خرما یا چای و گاهی آش و عدسی مردم را به دور خود جمع کرده‌اند.

هدفمان گسترش جشن میهمانی خدا در شهر است

سعید قربانی یکی از جوان‌هایی است که در همین غرفه‌ها به دست مردم لقمه نان و پنیر می‌دهد، به سمتش می‌روم تا درباره انگیزه خود و دوستانش از این عمل سوال کنم. پس از تعارف لقمه‌ای کوچک به سمتم، شروع به توضیح دادن می‌کند و می‌گوید: یکی از خصلت‌های امیرالمومنین (ع) اطعام به مردم شهر به ویژه در ماه مبارک رمضان و میان نیازمندان بود. امام حسن (ع) نیز به کریم اهل بیت معروف بودند و همواره برای همه مردم سفره اطعام پهن می‌کردند. این روزه‌ها نیز منتسب به نام کریم اهل بیت و ماه میهمانی خدا است. ما جوانان شهر نیز به تاسی از فرهنگ اهل بیت و برای اشاعه هر چه بیشتر جشن رمضان در شهر، تصمیم به توزیع افطاری ساده گرفتیم. گروه‌های زیادی از جوانان به صورت دسته‌ای در نقاط مختلف شهر غرفه‌های افطاری ساده را به پا کرده‌اند.

وی به حدیث پیامبر اکرم (ص) و تاکید رهبر انقلاب به افطار ساده اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پیامبر اکرم (ص) در حدیثی می‌فرمایند: افطاری دهید حتی به یک نصف خرما. رهبر معظم انقلاب نیز چندین سال است که توزیع افطار ساده در مساجد و خیابان‌ها را تأیید و آن را امری پسندیده می‌خوانند. ما جوانان نیز برای اینکه نشان دهیم جوانان این نسل نیز همچون نسل‌های پیشین به پای اعتقادات خود هستند دست به این اقدام زده‌ایم. همانطور که در محرم شهر رنگ و بوی حسینی و عزاداری می‌گیرد، باید نشان دهیم که ماه رمضان نیز بهار دین است و شهر باید رنگ و بوی خدایی و شادی بگیرد حتی کشورهای مسلمان شرق آسیا نیز ماه رمضان را جشن می‌گیرند. اگر دقت کنید در اغلب غرفه نیز از لباس‌ها و بنرهای شاد استفاده شده و حتی نواهای ملودی نیز به گوش می‌رسد.

این جوان درباره انگیزه حضور پر شور جوانان برای نیز توزیع افطاری در خیابان‌ها گوید: به عنوان یک مسئول فرهنگی معتقدم که جوانان برای جذب به مسائل اعتقادی و دوری از معضلات اجتماعی نیاز به خوراک فرهنگی دارند. این خوراک فرهنگی می‌تواند در قالب کار جهادی، اردوی راهیان نور، ترغیب جوانان برای برگزاری اعیاد مذهبی و حتی توزیع یک لقمه نان میان مردم برای اشاعه دین باشد.

قربانی با بیان اینکه افطارهای ما بسیار ساده است و گاهی بودجه‌مان تنها کفاف توزیع چای را می‌دهد، بیان می‌کند: هدف ما سیر کردن مردم نیست بلکه می‌خواهیم هر رهگذری با هر عقیده‌ای که از خیابان عبور می‌کند، با تر شدن دهانش یاد خدا افتاده و شاد شود. تمام هزینه این افطارها را خود جوانان حاضر در غرفه‌ها تأمین می‌کنند اما خوشبختانه این اقدام آنچنان تأثیر خوبی بر روی مردم داشته که حال و پس از گذشت چندین روز، مردم برایمان اقلام غذایی می‌آورند و برای توزیع افطاری ما را یاری می‌کنند. حتی افراد و جوانانی که ظاهرشان با ما متفاوت‌تر است نیز حال خودشان به سمت ما می‌آیند و از این اقدام استقبال بسیار خوبی می‌کنند.

علت استقبال زیاد روزه داران و مردم شهر از غرفه‌های افطاری ساده، مردمی بودن این حرکت است. توزیع افطار ساده توسط جوانان که امسال بیش از پیش در سطح شهر گسترش یافته، برای ترویج یک امر فرهنگی و تلاش برای جمع کردن افراد در کنار هم حتی با یک عدد خرما بوده است. حرکت خودجوشی که زیر بنای آن توسط جوانان بنا شده و هر شب از فقیر و غنی تا پیر و جوان را ناخودآگاه به سمت این غرفه‌ها می‌کشاند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.