ارتباط با ما در

میرزایی در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا مجلس با افزایش قیمت سوخت مخالفت کرد؟

عضو کمیسیون انرژی می‌گوید مجلس فعلا با طرح افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده زیرا به معیشت و ملاحظات اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد.

منتشر شده

هفته گذشته تنشها در حوزه نفتی ایران بالا بود. لغو معافیت کشورهای وارد کننده نفت از ایران، احتمال افزایش قیمت سوخت و اظهارات معاون وزیر درباره فروش نفت ایران در بازارهای خاکستری بخش کمی از تنش هایی بود که جامعه ایران با آن دست و پنجه نرم کرد. صف های طولانی مردم در پمپ بنزین ها در آستانه خبر گران شدن احتمالی بنزین و تکذیب این خبر توسط وزیر یکی از مظاهر تاثیر مستقیم سیاست های یک شبه بر زندگی مردم بود. در همین رابطه با جلال میرزایی نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت وگو کردیم. او انتخابات را اصلی ترین عامل مخالفت مجلس با سیاست هایی که بارش بر دوش مردم است خوانده و نسبت به احتمال اجرای همین سیاست ها بعد از انتخابات ابراز بی اطلاعاتی کرد.

جلال میرزایی نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران در گفت وگو با جامعه ایرانی درباره اظهارات اخیر معاون وزیر نفت در خصوص فروش نفت ایران در بازار خاکستری گفت: بازار خاکستری مفهمومی است که آقای زمانی نیا به کار برده اند؛ این اصطلاح خودش ابهام دارد و ابهامش شبیه به وضعیتی است که ما در آن قرار داریم. نحوه فروش ما باید همین جور مبهم بماند و اصطلاحاتش نیز مطابق با این وضعیت ابهام آمیز است.

او در مورد تفاوت این بازار با بازار سیاه که پیش از این ایران برای دور زدم تحریم‌ها از آن استفاده می‌کرد گفت: بازار سیاه بار منفی دارد، اما بازار خاکستری ناظر بر وضعیتی است که ایران در آن قرار دارد.

میرزایی افزود: اصطلاحی که به کار رفته بر ابهامات اضافه می‌کند و ما نیاز داریم که در این شرایط با توجه به رصد مستمر آمریکایی‌ها در فضایی ابهام آمیز کارمان را پیش ببریم.

او در مورد احتمال دو نرخی شدن سوخت علی رغم مخالفت کنونی مجلس گفت: فعلا طرح افزایش قیمت سوخت و دونرخی شدن آن منتفی شده است. باید صبر کنیم ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود.

این نماینده مجلس دلیل مخالفت مجلس با طرح دولت علی رغم اصرار دولت بر اجرای آن گفت: مخالفت مجلس این طرح را متوقف کرده، آقای زنگنه هم مجری است و در ارتباط با بحث قیمت حامل‌های انرژی تصمیم گیرنده نیست. مجلس ملاحظات اجتماعی و معیشتی دارد. با در نظر گرفتن این ملاحظات نظرش این بود که طرح افزایش قیمت سوخت متوقف شود.

او ادامه داد: دولت عمدتا ملاحظاتش اقتصادی است.

میرزایی با اشاره به دلایل دولت برای ارائه این طرح و مساله قاچاق سوخت گفت: بحث قاچاق هم واقعیت دارد، اما مجلس در سال انتخابات است و وضع معیشت مردم را در نظر می‌گیرد و طبیعتا هدفش جلب رضایت مردم است.

این نماینده مجلس در مورد اینکه آیا بعد از اتمام انتخابات امکان اجرایی شدن این طرح وجود دارد یا خیر؟ گفت: نمی‌شود از الان پیش بینی کرد، چون برنامه‌های ما بلند مدت نیست که بتوانیم از حالا برنامه‌ای برای آن بریزیم.

میرزایی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: در این شرایط بهترین تصمیم هم گرفته شود، امکان منتفی شدنش وجود دارد و کنار گذاشته می‌شود. احتمال دارد عواملی رخ دهد و حوادثی اتفاق بیافتد که ما را به تجدید نظر وادار کند، اما در کوتاه مدت افزایش قیمت سوخت منتفی شده است.

او در مورد وضعیت قاچاق سوخت اضافه کرد: آمار مربوط به قاچاق معمولا دقیق نیست؛ اخیرا در گزارشی به قاچاق ۱۱ میلیون لیتر بنزین در روز که با احتساب گازوئییل به ۲۰ میلیون لیتر نزدیک می‌شد اشاره شده بود.

عضو کمیسیون انرژی در مورد اینکه آیا قاچاقی با این حجم همان گونه که دولت ادعا می‌کند توسط مردم مرز فقیر مرز نشین انجام می‌شود گفت: بخشی از سوختی که از مرز‌های ایران خارج می‌شود توسط تعاونی‌های مرز نشین ساماندهی شد. در حال حاضر این تعاونی‌ها سوخت را با قیمت بالایی نزدیک به قیمت بازار هدف که عراق و افغانستان و ترکیه است می‌فروشند.

میرزایی ادامه داد: نمی‌توان اسم این را قاچاق گذاشت. اما تفاوت فاحش قیمت در این سوی مرز و آن سوی مرز، انگیزه‌ها را برای قاچاق بالا میبرد و راه کار‌های امنیتی جواب گو نیست.

میرزایی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم قاچاق را سامان بدهیم باید به فکر دیگری باشیم که فکر دیگر با توجه به شرایط اجتماعی و وضعیت سیاسی منطقه و معیشت مردم ممکن نیست.

او با تاکید بر اقدامات دولت برای ساماندهی قاچاق سوخت در مرز‌های کشور گفت: دولت بخش زیادی از این قاچاق را تحت قالب تعاونی‌های مرز نشین ساماندهی کرده، اما همان طور که گفته شده، دولت به دلیل حفظ امنیت پایدار و وضعیت معیشت مردم مناطق مرزی بخش قابل توجهی از قاچاق سوخت را نادیده می‌گیرد.

او در مورد ملاحظات مجلس در مخالفت با طرح دو نرخی شدن سوخت گفت: به نظرم از کانال مجلس هر گونه طرحی که بخواهد مطرح شود و پیامدش افزایش فشار به مردم یا جراحی بزرگ اجتماعی باشد و هزینه داشته باشد منتفی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به انتخابات مجلس که اسفند امسال برگزار خواهد شد تاکید کرد: مجلس آمادگی همراهی با طرح‌هایی که عواقبش فشار معیشتی بر مردم باشد را امسال ندارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.