ارتباط با ما در

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد

دلواپسان درباره عضویت ایران در FATF حقیقت را می‌گویند؟

در ایران ورود اسرائیل به FATF موجب اصطکاک بیشتر دو جناح فکری موافق حضور ایران در FATF و مخالفت آن خواهد شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل گفت: افکار عمومی با این پرسش مواجه خواهند شد که اگر آنچه دلواپسان و مخالفان ورود ایران به FATF می‌گویند، صورت عینی دارد، چرا رژیم اسرائیل پذیرای آن می‌شود و محدودیت‌ها را بر خود تحمل می‌کند؟

در شرایطی که شمارش معکوس برای پایان یافتن اندک فرصت ایران در پذیرش قوانین نظارتی «FATF» که امکان سیستماتیک سهل و سریع نظارت بین‌المللی بر نظام بانکی کشور را نهادینه و قانونی کند، آغازشده است، فشار مخالفان دولت تمامی ندارد.

ازآنجاکه مخالفان FATF همان کسانی هستند که در زمان بررسی برجام نسبت به آن انتقادات فراوانی داشتند و تمام تلاش خود را به کار بستند تا مانع تصویبش شوند، پس از خروج آمریکا از این توافق‌نامه بین‌المللی مجالی پیدا کردند تا مجدد بر نقدهای خود مروری انجام دهند و آن‌ها را درباره FATF به تکرار درآورند.

اما باید در نظر گرفت اسرائیل که تا ۱۶ سال پیش به عدم شفافیت مالی برخی از نهادها متهم بود و در لیست سیاه FATF قرار داشت، به‌تازگی به عضویت این سازمان درآمده است و حتی در دوره جدید انتخاب هیات رئیسه این نهاد بین المللی برای رسیدن به کرسی ریاست دوره ای خیز برداشته است که در صورت این انتخاب، یقینا شرایط عضویت ایران با دشواری ها و سنگ اندازی های این رژیم مواجه خواهد شد.

مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با تأثیر انتخاب اسرائیل در هیات رئیسه FATF بر عضویت ایران در گروه ویژه اقدام مالی گفت: عضویت رژیم، دولت‌ها و حاکمیت‌های گوناگون در FATF نشان‌دهنده عزم جدی کشورها برای ورود فعالانه در میان اردوگاه کشورهای پیشرفته جهان و تسهیل مبادلات اقتصادی در چارچوب پذیرش قواعد بازی موجود در نظام بین‌الملل به‌ویژه در عرصه اقتصادی است.

وی در ادامه تأکید کرد: لوایح چهارگانه FATF تلاش دارد تا مبادلات مالی کشورهای پیشرفته و مدعی تأثیرگذاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در نظم منطقه‌ای و نظام بین‌الملل را به‌گونه‌ای ساماندهی کند که شفافیت‌های معنادار حوزه رقابت آن در وجوه گوناگون اقتصادی به‌ویژه مبادلات پولی، ارزی و دادوستدهای تجاری مشخص شود و زمینه‌های تضمین استفاده از این شبکه گسترده مالی جهانی در یک رقابت سالم قابل‌ردیابی توسط رقبا در عرصه بین‌المللی مورد وثوق قرار گیرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: درصورتی‌که به مجموعه کشورهای حدوداً ۳۶ گانه با حضور اسرائیل در FATF نگاه کنیم، خواهیم دید که مجموعه کشورهایی که به این کنوانسیون یا گروه اقدام دلبسته‌اند در واقع کنشگرانی هستند که یا در عرصه بین‌المللی توان و قدرت بالای اقتصادی دارند و در حوزه رقابت بر آنند که زمینه استفاده‌های مناسب ائتلاف‌ها و اتحادهای اقتصادی در همکاری‌های بین‌المللی را دنبال کنند و درعین‌حالی که با یکدیگر رقابت دارند، قواعد بازی بین‌المللی در عرصه اقتصادی را پذیرفته‌اند یا اینکه مدعی هستند، آمادگی دارند تا در عرصه جهانی و بین‌المللی به‌واسطه اریکه حرکت‌های اقتصادی تعاملی و سازنده به رقابت بپردازند.

مطهرنیا در ادامه تصریح کرد: حضور اسرائیل و پذیرش قواعد FATF درواقع نشان‌دهنده آن است که اسرائیل خواهان ورود به‌نظام بین‌الملل به‌صورت فعال‌تر و قبول حرکت‌های آن در منطقه در آینده نزدیک است، بنابراین پذیرش اسرائیل این پرسش را پیش می‌آورد که اگر در FATF قوانینی است که می‌تواند ناظر بر نفوذ کشورهای بیگانه باشد، پذیرش اسرائیل منطقی نخواهد بود و این می‌تواند آثار و تبعات متفاوتی را بر روی افکار عمومی موجود در ایران درباره FATF گذارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین‌باره افزود: جمله بالا بدین معنا است که افکار عمومی با این پرسش مواجه خواهند شد که اگر آنچه دلواپسان و مخالفان عضویت ایران در FATF می‌گویند، صورت عینی دارد، چرا رژیم اسرائیل پذیرای آن می‌شود و محدودیت‌ها را بر خود تحمل می‌کند؟ این نکته از این‌سو تا حدودی افکار عمومی را به سمت این پرسش حرکت می‌دهد از سوی دیگر امکان دارد گروه‌های مقابل، ورود اسرائیل به FATF را درواقع نشان از یک نوع وضعیت برنامه‌ریزی‌شده از سوی جهت‌گیری‌ها امپریالیستی برای حضور آن در این گروه اقدام معرفی ورود آن را عاملی برای تشدید مخالفت‌های خود جلوه دهند.

وی در این خصوص ابراز کرد: بر اساس این توجیه و تفسیر باز در ایران ورود اسرائیل به FATF موجب اصطکاک بیشتر دو جناح فکری موافق حضور ایران در FATF و مخالفت آن خواهد شد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.