ارتباط با ما در

یوسف نژاد، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

استانی شدن انتخابات سبب ورود نخبگان به مجلس می‌شود

یوسف نژاد در رابطه با کسب رأی در حوزه و استان ابراز کرد: مسئله مورداشاره یک بحث جدید است که استانی- شهرستانی به آن گفته می‌شود. بدین معنا که درصدی در حوزه انتخابیه با حفظ سهمیه هر شهرستان باید کسب شود که آرا شهرستانی کاندیداها با استانی جمع می‌شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- یوسف نژاد گفت: در صورت تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس افراد باسابقه، مطلع، نخبه و دارای شرایط مناسب به مجلس راه خواهند یافت که درنتیجه آن جنبه‌های نظارتی خانه ملت تقویت می‌شود.

طرح استانی شدن انتخابات مجلس، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث‌برانگیز یک دهه اخیر مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود که کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور طرحی بر همین اساس به‌صورت یک‌فوریتی در دست بررسی دارد.

این موضوع برای نخستین بار در سال ۱۳۷۸ مطرح شد و مجلس در ادوار پنجم، ششم، هفتم و هشتم با انتقادات و واکنش‌های مختلفی از جانب نمایندگان جناح‌های مختلف دراین‌باره روبه‌رو شده بود که هنوز هم موفق نشده آن را به قانون تبدیل کند.

برخی از کارشناسان معتقدند، تحقق طرح استانی شدن انتخابات راه نجات کشور است زیرا نمایندگان مجلس را از جزیره‌ای فکر کردن خارج و نگاه بلندمدت در تصمیم‌گیری‌ها ایجاد می‌کند.

دراین‌باره قاسم لاشکی، نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است که «به‌عنوان‌مثال نمایندگان تهران به‌هیچ‌عنوان در مسائل جزئی وارد نمی‌شوند اما شخصاً در حوزه انتخابیه نوشهر و چالوس باید به امور جاری مردم رسیدگی کنم و پاسخگو باشم؛ بنابراین وقتی آراء یک نماینده برگرفته از حوزه انتخابیه و سراسر استان باشد، زمینه جدا شدن از مسائل جزئی فراهم‌شده و می‌توان فرا منطقه‌ای در تصمیم‌گیری‌ها اظهارنظر کرد.»

منتقدان به آن‌هم براین اعتقاد هستند این طرح درصورتی‌که به قانون تبدیل شود، سبب افزایش رانت و فساد می‌شود، اما گذشته ازنظر موافقان و مخالفان به نظر می‌رسد برای حل این مشکل قانون اساسی نیاز به اصلاح دارد که درنتیجه آن دو مجلس عوام و سنا تشکیل شود تا نمایندگان این دو مجلس کار و وظیفه خود را هم به‌درستی بشناسند و هم آن را به شکل صحیح به اجرا درآورند.

علی‌اصغر یوسف نژاد، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره طرح استانی شدن انتخابات گفت: استانی شدن انتخابات برای مجلس، مردم و نظام تقنینی لازم است.

وی در ادامه اضافه کرد: درصورتی‌که این طرح به قانون تبدیل شود افراد باسابقه، مطلع، نخبه و دارای شرایط مناسب به مجلس راه خواهند یافت که درنتیجه آن جنبه‌های نظارتی خانه ملت تقویت می‌شود و از همه مهم‌تر احزاب و گروه‌ها برای مسائل سیاسی و اجتماعی بهتر از قبل عمل می‌کنند که به دنبال این مسئله مجلس قوی‌تر خواهیم داشت و تصمیمات ملی و استانی به مصلحت مردم گرفته می‌شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره چگونگی روی دادن این مسئله اظهار داشت: بررسی کلیات طرح مورد نظر در کمیسیون شوراها به اتمام رسیده و گرایش به سمت تصویب آن زیاد است، اما نتیجه پس از طی شدن فرایندش یعنی جلب نظر شورای نگهبان هنوز مشخص نیست.

یوسف نژاد در رابطه با کسب رأی در حوزه و استان ابراز کرد: مسئله مورداشاره یک بحث جدید است که استانی- شهرستانی به آن گفته می‌شود. بدین معنا که درصدی در حوزه انتخابیه با حفظ سهمیه هر شهرستان باید کسب شود که آرا شهرستانی کاندیداها با استانی جمع می‌شود.

وی دراین‌باره که بحث فوق ضعف طرح مورداشاره به‌حساب نمی‌آید، یادآور شد: یکی از مسائل طرح استانی شدن انتخابات دقیقاً همین موضوع است، البته هر طرحی نقاط ضعف و قوتی دارد ولی درمجموع این طرح مفید خواهد بود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در خصوص اقدام برای اصلاح قانون اساسی در این رابطه بیان کرد: شرایط برای تغییر قانون اساسی و تشکیل مجلس سنا و عوام فراهم نیست و در حال حاضر استانی شدن انتخابات پیشنهاد نمایندگان است که مجلس آن را بررسی می‌کند.

یوسف نژاد در خصوص نقدها به این طرح مبنی برافزایش رانت و فساد نیز توضیح داد: نسبت به این طرح برخورد صفر و صد نباید داشت، امکان دارد هر کاری منجر به مسائلی ازاین‌دست شود، بنابراین نباید به دلیل ترس از این مسئله کنار نشست.

وی در ادامه تصریح کرد: زمینه‌های طرح استانی شدن انتخابات باید فراهم شود، اما نباید فراموش کرد که تمام توقعات و انتظارات در اولین اجراهای این قانون به دست نمی‌آید و ممکن است چند دوره بگذرد و با بررسی جوانب آن به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و … نقاط ضعف و قوت آن بهتر مشخص شود.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره نظر شورای نگهبان نیز افزود: برخی از اعضای شورای نگهبان در جلسه حضور داشتند، اما نظر قطعی خود را زمانی اعلام می‌کنند که به‌طور قطعی تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود.

2 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. مصطفی

    شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ در ۰۹:۵۵

    مگر نخبه ها صلاحیت دارن که وارد مجلس شون

  2. این کجا و آن کجا

    شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ در ۱۰:۱۸

    هدف بستن ورود غیر خودشان است. نخبگان یعنی خودشان که دیگر شناخته شده اند و ……. و قدرت دستشان است.و دیگر کسی نمی تواند غیر خودشان در این مورد که می توانستند وارد عرصه های سیاسی شوند و حکومتی بسته می شود و ژن های خوب به واسطه خودشان که در محافل و ……… هستند باز موروثی می شود و خارج از گودی ها دیگر تمام و همان طبقه سیاسیّون نه سیّاسیون( شارلاتان ها و …… ) می شود. واقعا باید برای این مملکت هر روز به جهت هر دم از این باغ بری می رسد تأسف خورد و ………… الخیر فی ما الوقع ؟

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.