ارتباط با ما در

پورحسین عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

تلگرام یک بحث حاکمیتی است/استفاده از توییتر منع قانونی ندارد/اگر منعی وجود دارد، مقامات هم منع شوند

پورحسین نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار تاکید کرد: مجلس اجازه برخورد با مسببین هدررفتن سرمایه‌های بیت المال برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی را ندارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی پورحسین شقلان نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال محدودیت‌ها بر روی شبکه‌های اجتماعی بر اساس خواستگاه دینی، فرهنگی و سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا که فیلتر شدن تلگرام را در بوق و کرنا کرده بودند و از فیلتر شدن آن دفاع جانانه می‌کردند، به تلگرام برگشتند. این بازگشت معنی و مفهوم دیگری جز شکست سیاست فیلترینگ تلگرام ندارد و نشان از این دارد که با فشار و اعمال زور نمی توان مردم را مجبور کرد که از پیام رسان‌های داخلی استفاده کنند.

اساسا برای اینکه تلگرام فیلتر شود هزینه‌های هنگفتی از بیت المال خرج شد تا پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند و هر کدام چندین میلیارد تومان گرفتند و حتی از حمایت‌های لجستیکی مخابرات بهره‌مند شدند، و امروز شاهد هدر رفتن این سرمایه ها هستیم چرا که استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی به شدت کاهش پیدا کرده است و حتی در برخی موارد به صفر رسیده است. به هر حال مجاری ذی صلاح حاکمیتی باید برخورد قانونی جدی با مسببین هدر رفت منابع بیت المال داشته باشند تا دیگر مواردی این چنینی تکرار نشود.

شکور پورحسین شقلان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با جامعه ایرانی در ارتباط با شکست سیاست فیلترینگ در کشور گفت: بازگشت اصولگرایان به تلگرام را اصلا نمی‌توان شکست سیاست فیلترینگ تلگرام خواند.

فیلترینگ تلگرام نه کار اصول گرایان بود و نه کار اصلاح طلبان

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ممکن است نظرات برخی جریانات تغییر کند البته فیلترینگ تلگرام نه کار اصول گرایان بود و نه کار اصلاح طلبان بلکه تلگرام یک بحث حاکمیتی است. حتی در جلساتی که در مجلس برای بررسی فیلترینگ تلگرام برگزار شد توصیه‌هایی از بالا بود که در نهایت هم فیلترینگ تلگرام انجام شد.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: در این جلسات هم اصول گرایان و هم اصلاح طلبان نقطه نظراتی داشتند ولی نهایتا از توصیه‌ها و حکمی که از بالا آمده بود، تبعیت شد و نهایتا فیلترینگ رخ داد. نمی‌توان شکست فیلترینگ را به جریانات اصولگرا و یا اصلاح طلب ربط داد ولی آنچه که مسلم است تبادل اطلاعات رسانه‌ها به حرکت شتابان خود ادامه خواهد داد.

وی گفت: اگر امروز یک سری از شبکه‌ها را فیلتر ‌کنند، سری دیگری از آنان ظهور می‌کند، پس نمی‌توان با فیلتر کردن صورت مساله را پاک کرد و لذا بایستی در کشور قوانینی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی حاکم شود چرا که امروز خیلی از افراد و مقامات را از طریق افتراها، نشر اکاذیب و مسائل امنیتی درگیر خود کرده است.

هر نظامی به دنبال تثبیت امنیت روانی مردم کشور خود است

پورحسین گفت: اساسا هر نظامی به دنبال تثبیت امنیت روانی مردم کشور خود است ولی این شبکه‌ها گاهی این امنیت روانی را برهم می‌زنند. اعتقاد بر این است که شبکه‌های اجتماعی بایستی ساماندهی شود چرا که فیلترینگ علاوه بر آثار مثبت، اثرات منفی زیادی بر جامعه خواهد گذاشت.

وی در مورد چرایی فیلترینگ شبکه های مجازی در کشور سخن به میان آورد و گفت: مصالحی در کشور وجود دارد که در اختیار مجلس و دولت نیست و معمولا بالاتر از دولت و مجلس تصمیم گیری‌هایی می‌شود و باید انجام شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مساله‌ای که امروز مطرح می‌شود شدت مصرف منابع یا هدر رفتن سرمایه‌های بیت المال برای حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی است. اگر بازخواست کردن مسببین هدر رفتن این منابع در اختیار مجلس باشد حتما این کار را انجام می‌دهیم اما به دلیل اینکه خیلی از مسائل در اختیار مجلس نیست اجازه برخورد با مسببین این اتفاق را نداریم.

پورحسین شقلان ادامه داد: به عنوان نمونه وقتی در مجلس از نظام پولی و بانکی صحبت می‌شود مشکلات عدیده ای بوجود می‌آید و یا در بحث سیاست خارجی مجلس مشکلات خاص خود را دارد و وقتی از لوایح چهارگانه صحبت می‌شود، به عنوان یک نماینده مشکلات خاص خود را در مجلس داریم که اگر دست مجلس باز گذاشته شود، می‌تواند از قدرت نظارت خود استفاده کند و جلوی هدر رفتن منابع در مباحثی مانند حمایت از شبکه‌های داخلی را بگیرد.

استفاده از شبکه‌هایی مانند توییتر و یا حتی تلگرام، نه حرام شرعی است و نه منع قانونی دارد

این نماینده مجلس دهم با انتقاد از رفتارهای دوگانه در برخورد با فعالیت مردم و مسئولین در فضای مجازی گفت: بحث استفاده از شبکه‌هایی مانند توییتر و یا حتی تلگرام، نه حرام شرعی است و نه منع قانونی دارد. براساس کدام قانون منع شده که مردم و مسئولین از شبکه‌های توییتراستفاده نکنند؟ اتفاقا منع قانونی برای استفاده از توییتر وجود ندارد و بحث این است که دولت‌ها برای مقابله با این شبکه‌ها چند هدف را دنبال کنند؛ یکی بحث امنیتی و حاکمیتی است و دیگری بحث نظم عمومی و بحث سیاست خارجی است که دولت‌ها بر روی تمامی این موارد برنامه‌ریزی می‌کنند تا آسیبی از این موارد نبینند.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: علی ایها الحال مردم نیز در استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز حق و حقوقی دارند؛ هر کشوری بنابر سیاست‌های داخلی خود بر روی استفاده از شبکه‌های اجتماعی سیاست‌هایی اعمال می‌کند. ایران کشور خاصی است با یک نظام خاصی که بیشتر هم به دنبال آن است که از فشارهای خارجی که در برخی حوزه‌ها از طریق همین شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد، برای اینکه نظام امنیت روانی جامعه را حفظ کند مصالحی را دنبال می‌کند که ممکن است منجر به محدودیت استفاده از شبکه ها شود.

بایستی برای برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، شفاف قانون‌گذاری شود

پورحسین شقلان به دروغ پردازی‌ها در مورد حذف برخی شبکه‌های مجازی توسط جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و گفت: درواقع مشاهده نشده که این شبکه‌ها در ایران حذف شده است بلکه محدودیت‌هایی براساس خاستگاه دینی، فرهنگی و سیاسی بر روی آن ایجاد کردند. این محدودیت‌ها در یک جاهایی واقعا طبیعی است و در یک جاهایی نمی‌تواند طبیعی باشد. بایستی برای برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، شفاف قانون‌گذاری شود و اگر واقعا منعی وجود دارد باید تبدیل به قانون شود و استفاده از آن برای مقامات ممنوع شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امروز در بحث تحولات دولت‌ها، به دولت داده رسیده‌ایم که اساس آن همین تبادل اطلاعات است و در اصل چهارم حقوق بشر هم به این نکته اشاره شده که دنیا بر اساس ارتباطات و اطلاعات است و بایستی در کشور این ارتباطات را پذیرفته و برای استفاده از آن قوانینی وضع کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.