ارتباط با ما در

دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

بسته‌‌های امنیتی غذایی فقر را ریشه‌کن نمی‌کند/ با حاکمیت وجدان سرمایه‌داری مردم دیگر به هم رحم نمی‌کنند

رزاقی تاکید کرد: برای شناسایی محرومین باید ابتدا افرادی که وضع مالی خوبی دارند و یا حقوق های نجومی می گیرند؛شناسایی شوند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان گفت: مالیات گرفتن از سرمایه‌های اضافه، تناسب عرضه و تقاضا و حمایت از تولید داخلی، فقر را از بین می‌برد که متاسفانه بعد از دوران دفاع مقدس به جای اینکه سیاست‌های اقتصادی دوره دفاع مقدس را پیاده کنند سیاست‌های اقتصادی سرمایه‌داری صندوق بین المللی پول را دنبال کردن علی رغم اینکه می‌دانستند فقر و بیکاری افزایش پیدا خواهد کرد.

در تیرماه سال جاری با شدت گرفتن تحریم‌ها و تاثیر آن بر کاهش ارزش پول ملی و کوچک تر شدن سفر مردم، ایده طرحی با عنوان بسته‌های امنیت غذایی همگانی شکل گرفت حال با نزدیک شدن به تحریم‌های ۱۳ آبان زمزمه‌های پیگیری مجدد این طرح به گوش می‌رسد.

بسته‌های امنیت مواد غذایی و حمایتی که قراراست به ۴۰ میلیون نفر هموطن پرداخت شود درحالی مطرح ‌شد که هنوز نظام جامع و کاملی برای شناسایی محرومین و اقشار کم درآمد یا به اصطلاح طبقه متوسط جامعه و تمییز آن‌ها از ثروتمندان وجود ندارد.

اساسا راه‌حل‌های موقتی مانند بسته‌های امنیت مواد غذایی و حمایتی نمی‌تواند راهکار دائمی برای حل مسأله فقر باشد و اینکه بسته‌های امنیت غذایی نیز مشابه پرداخت نقدی یارانه که نه تنها قدرت خرید مردم را افزایش نداد بلکه باعث بوجود آمدن تورم نیز شد، دردی را از مشکلات معیشتی و پایین بودن قدرت خرید مردم درمان نمی‌کند.

دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی  ضمن انتقاد از پرداخت نکردن بسته‌های امنیت مواد غذایی و حمایتی که به عنوان یک مُسکن کوتاه مدت شناخته می‌شود،گفت: متاسفانه هنوز پرداختی از سوی دولت انجام نشده است و نخواهد شد.

ارائه بسته‌های حمایتی و امنیت غذایی کارایی لازم را ندارند

رزاقی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی امروز ارائه بسته‌های حمایتی و امنیت غذایی کارایی لازم را ندارند،افزود: مسلما این راهکارها دائمی نیستند باید احتیاجات مردم به کار و حقوق و دارو و خدمات پزشکی برطرف شود و از همه مهم‌تر تورم افزایش پیدا نکند.

رزاقی با عمدی دانستن ایجاد شکاف طبقاتی و فقیر کردن مردم گفت: این برنامه‌ای است که از بعد از جنگ پیاده‌سازی شد.حرکت به سمت سیاست‌ تعدیل اقتصادی سرمایه‌داری در دولت سازندگی اتفاق افتاد که گفته شد هر کارخانه‌ای و یا شرکتی و بانکی که دولتی است را خصوصی کنید در صورتی که در قانون اساسی کشور چنین موردی پیش بینی نشده بود. نتیجه این سیاست این شد که عده‌ای ثروتمند کلان اشرافی مفت خور بوجود آمدند که در تولید سرمایه گذاری چراکه در تولید سرمایه مفت بدست نمی‌آید.

عمدی در کار است تا مردم را فقیر کنند

این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: موضوع تثبیت حقوق زمانی‌که تورم وجود دارد به چه معنی است؟مسلما عمدی در کار است تا مردم را فقیر کنند و متاسفانه این برنامه پلید تا به امروز در حال انجام است. استدلال دولتمردان از گذشته تا به امروز این بود که می‌خواهند تولید را بیشتر کنند و سهم هزینه‌های حقوق را از تولید کم کرده تا تولید کننده تشویق شود.این سیاست هایی که در ایران پیاده شد اصلا ربطی به تولید ندارد.

وی افزود:منظور از این سیاست ها و ادامه اجرای آن‌ها چیست؟ ایجاد اکثریت فقیر محتاج که بر روی ثروت عظیم قرار دارند از یک سو و ایجاد طبقه اشرافی بسیار ثروتمند که نه از راه تولید بلکه از لحاظ غارتگری،واردات با دلار ارزان قیمت، انواع فعالیت‌های احتکاری و بالاخره مالیات نگرفتن ازآن‌ها ثروت خود را بدست آوردند؛هدف از اجرای سیاست‌های سرمایه داری است که در کشور پیاده می‌شود.

سیاست‌های اقتصادی دفاع مقدس را کنار گذاشتند

رزاقی ادامه داد: متاسفانه بعد از دوران دفاع مقدس به جای اینکه سیاست‌های اقتصادی دوره دفاع مقدس را پیاده کنند سیاست‌های اقتصادی سرمایه داری صندوق بین المللی پول را دنبال کردن علی رغم اینکه می‌دانستند فقر و بیکاری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: با تمامی موارد گفته شده دیگر بسته‌های امنیتی غذایی نمی‌تواند فقر را ریشه‌کن کند به خصوص در نوسانات اقتصادی اخیر که باعث شده هر مغازه‌دار و تولید کننده‌ای خودسرانه قیمت‌ها را افزایش داده و از نیاز مردم به کالاهای مورد نیاز زندگی سوءاستفاده کنند.

با حاکمیت وجدان سرمایه‌داری بر جامعه مردم به یکدیگر رحم نخواهند کرد

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست دولت گفت: وقتی وجدان سرمایه‌داری بر کشور حاکم شد موضوع سود حداکثری مطرح می‌شود. با حاکمیت وجدان سرمایه‌داری بر جامعه مردم به یکدیگر رحم نخواهند کرد و همین می‌شود که صاحبخانه کرایه را بالا برده و اجاره خانه‌ها سر به فلک زده و زندگی کردن را برای مردم سخت‌تر از گذشته می‌کند.

رزاقی با واقعی ندانستن پرداخت بسته حمایتی و یا امنیت غذایی، گفت: در وضعیت گرانی و کاهش قدرت خرید طبقات فقیر چطور می‌توانند گذران زندگی داشته باشند؟اساسا با وعده بسته‌های امنیت غذایی و حمایتی سر اقشار آسیب پذیر و متوسط جامعه را گرم می‌کنند تا جیب طبقه اشرافی بیشتر از گذشته پر شود.

تنها دلیل عدم شناسایی ثروتمندانحمایت از رانت خوارانی است که به نوعی با اطرافیان مقامات در ارتباط هستند

این اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصادی با اعلام این مطلب افزود: وقتی یارانه به ثروتمندان هم تعلق می‌گیرد مسلم است که تعمدی پشت آن قرار دارد.این‌ها نمی‌خواهند ثروتمندان را از فقرا شناسایی کنند و یا آمار فقرا را اعلام کنند چرا؟چون مشخص خواهد شد که تا چه اندازه فشار به طبقات پایین جامعه می آید. برای شناسایی محرومین باید ابتدا آنهایی که وضع مالی خوبی دارند و یا حقوق‌های نجومی می گیرند؛ شناسایی شوند که اگر این اتفاق صورت پذیرد باید مالیات از آن‌ها گرفته شود اما متاسفانه شناسایی محقق نمی‌شود و تنها دلیل آن حمایت از رانت خوارانی است که به نوعی با اطرافیان مقامات در ارتباط هستند.

رزاقی در پایان از راهکار ریشه کنی فقر سخن به میان آورد و گفت: برای حل موضوع فقر باید این سوال را پاسخ داد که چگونه می‌شود افراد یک جامعه را فقیر کرد؟ جواب تورم است، آیا اقتصاد را نمی‌توان جوری اداره کرد که تورم ایجاد نشود؟ جواب مشخص است باید سرمایه‌های اضافه را از طریق مالیات جذب کرد از طرف دیگر تقاضا متناسب با عرضه باشد و در نهایت حمایت از تولید داخلی صورت پذیرد تا فقر ریشه کن شود.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی اصغر قاسم پور

    دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ در ۱۴:۱۱

    مطالب خوبی بود که استاد رزاقی بیان کردند، سیستم اداره ی اقتصاد سالم نیست. جهت گیری و هدایت و تصمیمات کارساز و مؤثری می خواهد تا فاصله ی طبقاتی کم شود، همکاری سه قوه را با جدیت می طلبد که از ضروریات است. موضوع مالیات، تورم، گرانی، گرانی اجاره و مسکن، درآمد، دلایل فاصله ی طبقاتی، و رفع و کم کردن آن و…سیاست کارآمد داخلی و خارجی. هدفها در جهت اصلاح و رفع مشکلات با جدیت و نظارت دنبال شود، کار فرهنگی هم در جهت و در کنار آن لازم است.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.