ارتباط با ما در

مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفت‎وگو با جامعه ایرانی:

نایاب شدن ارزاق عمومی شایعه است/تیم اقتصادی دولت ناتوان از مدیریت بازار است

دبیر کل خانه اقتصاد ایران تاکید کرد:امروز مملکت دچار بی برنامگی شده است وگرنه ظرفیت‌های کشور بالا است ما مانند کشورهای آفریقایی نیستیم که نان ندارند بخورند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: نباید امید واهی به بازار تزریق کرد بلکه باید واقعیت‌ها را به مردم انتقال داد که گوجه‌فرنگی و رب و … وجود دارد و هیچ مشکلی برای تأمین آن وجود ندارد و اگر شایعه‌ای مطرح می‌شود فقط برای سودجویی دلالان و واسطه‌گران است.

در فضای مجازی نقل و قول‌هایی از رئیس اتاق بازرگانی دست‌به‌دست می‌شود که به التهاب بازار دامن زده است. در نقل‌قولی از مسعود خوانساری مطرح شده است که برنج و حبوبات به‌زودی نایاب می‌شود.

به‌محض انتشار این شایعه سیل تقاضا از بازارهای میوه و تره‌بار و فروشگاه‌ها سرازیر شد که متأسفانه کمبود عرضه این مواد باعث شد تا این شایعه به حقیقت بپیوندد.

این در حالی است که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری گفته بود که نگران کالاهای اساسی نباشید اما گویا این‌که مسئولین می‌گویند نگران نباشید بیشتر برای آرام نگه‌داشتن اوضاع مطرح می‌شود و عملاً هیچ حرکتی از مسئولین و متولیان امر دیده نمی‌شود.

سکوت و بی‌توجهی به ناآرامی‌های بازار و احتکار مواد غذایی و کالاهای اساسی توسط سودجویان موردی نیست که یک‌شبه رخ دهد و اگر مسئولین بازار ناآرام امروز را مهار نکنند عملاً گرانی‌ها دامن آحاد جامعه را خواهد گرفت.

مسعود دانشمند دبیر کل خانه اقتصاد ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی  ضمن انتقاد از شایعه اخیر بابت نایاب شدن حبوبات و برنج و مایحتاج عمومی مردم گفت: این حرفی که به نقل از آقای خوانساری زده شد؛ تنها یک شایعه بود. هیچ مشکلی برای تهیه کالاهای اساسی وجود ندارد. بعد اگر به فرض محال که شایعه نایاب شدن ارزاق عمومی وجود داشته باشد اساساً طرح این قبیل مسائل غلط است.

دانشمند اضافه کرد: در شرایط ناآرام اقتصادی باید اطمینان و آرامش به بازار تزریق کنیم نه اینکه خودمان عامل به این عمل شویم که ناآرامی‌ها را دامن زنیم. همین شایعه‌ای که مطرح شد کافی بود در اذهان عمومی این فکر شکل گیرد که چون رئیس اتاق بازرگانی این حرف را زده و آگاهی داشته است باید برای تهیه این کالاها تا نایاب نشده زودتر اقدام شود؛ این قضیه به تنش در بازار دامن می‌زند.

سودجویان از شرایط به وجود آمده بازار سوءاستفاده می‌کنند

دبیر کل خانه اقتصاد ایران گفت: در این شرایط آشفته سودجویان و یا فروشندگان، جنس و کالایی که دارند را بلافاصله در انبار پنهان و احتکار می‌کنند تا باقیمت بالاتر بفروش رسانند این موضوع همان تنشی است که در بازار امروز شاهد آن هستیم. اتفاقی که در بازار امروز افتاد این است که سودجویان از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده می‌کنند و به التهابات دامن می‌زنند. در این شرایط وقتی تعادل عرضه و تقاضا برهم می‌خورد تنها مردم هستند که ضرر می‌کنند.

این اقتصاددان افزود: عدم تعادل در عرضه و تقاضا در دو حالت صورت می‌پذیرد در یک حالت ممکن است طبیعت باعث به وجود آمدن عدم تعادل در عرضه و تقاضا شود و در حالت دیگر به‌صورت تصنعی این عرضه و تقاضا برهم می‌خورد. در حالت برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا به‌صورت تصنعی این اتفاق امروز به وجود می‌آید که اگر در حالت استاندارد حجم تقاضا ۱۰۰ درصد باشد، عرضه هم ۱۰۰ درصد انجام ‌شود اما اگر عرضه را انبار کرده و یا به تعبیری احتکار کرده خود باعث به وجود آمدن تقاضاهای کاذب می‌شود و تقاضای ۱۰۰ درصد ما تبدیل به ۱۴۰ درصد خواهد شد و از آن‌طرف عرضه ۱۰۰ درصد تبدیل به ۵۰ درصد می‌شود که این موضع همان چیزی است که امروز در بازار اتفاق افتاد.

نباید امید واهی به بازار تزریق کرد

دانشمند در ادامه بیان کرد: البته نباید امید واهی به بازار تزریق کرد بلکه باید واقعیت‌ها را به مردم انتقال داد که گوجه‌فرنگی و رب و … وجود دارد و هیچ مشکلی برای تأمین آن وجود ندارد و اگر شایعه‌ای مطرح می‌شود فقط برای سودجویی دلالان و واسطه‌گران است؛ آن‌وقت است که حجم تقاضاهای کاذب کم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی درباره سو استفاده محتکران و سودجویان از شرایط فعلی اقتصاد برای احتکار رب و گوجه‌فرنگی گفت: در دوران جنگ مشکل قوطی وجود داشت که کارخانه‌ها نمی‌توانستند رب گوجه‌فرنگی در اختیار مردم قرار دهند اما در آن زمان چاره این بود که کارخانه‌ها رب گوجه‌فرنگی را با پلاستیک به مردم عرضه کنند. در آن زمان توان ساختن قوطی را نداشتیم امروز هیچ مشکلی برای تأمین قوطی و یا امکانات اولیه تولید در کارخانه‌ها نداریم پس نباید آن‌قدر ناامیدانه به اتفاقات اخیر نگاه کنیم حتی دولت در روزهای گذشته صادرات رب و گوجه‌فرنگی را ممنوع اعلام کرد تا بتواند بازار را مدیریت کند.

تیم اقتصادی حاضر دولت نمی‌تواند بازار را مدیریت کند

دانشمند در ادامه راهکار برون‌رفت از شرایط آشفته اقتصادی را بیان کرد و گفت: به‌طورکلی برای همه‌چیز غیر از مردن راه‌حل وجود دارد. امروز تیم اقتصادی حاضر دولت نمی‌تواند بازار را مدیریت کند پس راه‌حل این است که برای اینکه بازار ناآرام امروز را مدیریت کنیم باید تیم مستقلی از دولت و مجلس و اساتید اقتصادی مستقل تشکیل شود تا یک طرح اقتصادی برای چنین روزهایی آماده شود. این تیم اقتصادی باید اختیارات ویژه از دولت و مجلس داشته باشند و طرح را اجرا کنند مطمئن باشید این طرح عملیاتی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: امروز مملکت دچار بی‌برنامگی شده است وگرنه ظرفیت‌های کشور بالا است ما مانند کشورهای آفریقایی نیستیم که نان ندارند بخورند؛ همه امکانات در کشور است و زمینه تولید و صادرات وجود دارد باید بدانیم که آمریکا یک‌طرف ماجراست و کشورهای دیگری مانند چین و هند و روسیه و اروپا در این میان وجود دارد که می‌توانیم نیاز خود را از آنان تأمین کنیم.

دبیر کل خانه اقتصاد ایران در پایان با انتقاد از بی‌برنامگی و عدم مدیریت صحیح دولت گفت: ما مملکتی هستیم که حدود ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم که تمامی هزینه کردهای کشور در حدود ۹۰ میلیارد دلار است پس ۲۰ میلیارد دلار بیشتر از تمامی پروژه‌های خودداریم پس نباید مشکلی داشته باشیم اما متأسفانه خلاف این امر را شاهد هستیم که تنها دلیل آن سوء مدیریت است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.