ارتباط با ما در

محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو جامعه ایرانی:

امسال خبری از پرداخت بن و پول به هیات‌های مذهبی نیست

حق شناس تاکید کرد: امسال پرداختی برای برگزاری نمایشگاه عطر سیب از طرف شهرداری صورت نگرفته است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: امسال به دلیل اینکه ازیک‌طرف مشکلاتی جدی در حوزه بودجه فرهنگی داشتیم و ۲۵ درصد بودجه فرهنگی شهرداری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و از طرفی عدم تحقق این بودجه‌ها با توجه به بدهی روزافزون شهرداری؛ حتی اگر دوستان تمایل داشته باشند که همان روند سال قبل را اجرا کنند دستشان بسته است و امکان تحقق پرداخت بن و پول به هیئات مذهبی را نداریم.

اتفاقی که هر ساله در سطح شهر تهران شاهد آن هستیم تخصیص بودجه و بن‌های مختلف شهرداری به تکایا و هیئات مذهبی است که زمینه بروز سودجویی هیئت‌هایی را به وجود آورده که یک شبه تأسیس می‌شوند و با گرفتن این بودجه دوباره ناپدید می‌شوند.

این اتفاق در دوره شهردار سابق به اوج خود رسید و انتظار می‌رفت با آمدن شهرداری و شورای شهر جدید این روند متوقف شود و اختصاص بودجه به این مناسبات به متولیان اصلی همچون سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شود. ولی متأسفانه سال گذشته علی‌رغم تمام این گمانه‌زنی‌ها شاهد تکرار دوباره این موضوع در شهرداری تهران بودیم. اساساً بودجه شهردارى از عوارض پرداخت شده توسط مردم تأمین مى‌شود و باید صرف امور شهر و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و پروژه‌های عمرانی شود نه خرج مواردی که جزو وظایف شهرداری نیست.

از سوی دیگر بیش از یک دهه از عمر نمایشگاهی با عنوان عطر سیب برای حمایت از هیئات مذهبی و تکریم ایام محرم توسط شهرداری تهران، می‌گذرد که این حمایت‌ها هر ساله بخش قابل توجهی از منابع شهرداری تهران را به خود اختصاص ‌داده و در سه سال گذشته، هر سال نزدیک به ۷ میلیارد تومان برای برپایی این نمایشگاه از بودجه شهرداری هزینه شده است.

عملاً با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه کشور در دوره جنگ اقتصادی به سر می‌برد برگزاری این نمایشگاه با توجه به شرایط آشفته اقتصادی و نبود بودجه کافی شهرداری برای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام خود چنین هزینه‌هایی ضرورتی ندارد و قطعاً جزو وظایف شهرداری تهران نیز محسوب نمی‌شود.

محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از عدم تخصیص بودجه به دلیل مشکلات مالی سخن به میان آورد و گفت: این درست است که در سال گذشته ردیف بودجه‌ای اختصاص به هیئات مذهبی و برگزاری نمایشگاه عطر سیب داده شد اما امسال پرداختی از طرف شهرداری صورت نگرفته است.

روند برگزاری نمایشگاه عطر سیب نزدیک به ۱۴ دوره برگزار شده بود

عضو شورای شهر تهران افزود: البته باید این نکته را در نظر گرفت که برگزاری نمایشگاه عطر سیب و پرداخت بن و پول به هیئات مذهبی روندی نبود که فقط مربوط به سال گذشته و شورای شهر پنجم باشدنمایشگاه عطر سیب نزدیک به ۱۴ دوره برگزار شده  و زمانی که احمدی‌نژاد شهردار تهران بود آغاز شد و بعدتر از او، این روند ادامه یافت.

حق‌شناس اضافه کرد: هر ساله در ایام محرم و عزاداری حضرت اباعبدالله نمایشگاهی به‌عنوان عطر سیب برگزار می‌کردند که در ابتدا مسیر درستی را طی می‌کرد و هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج فرهنگ عاشورایی بوده است که اقدام ارزشمندی بود اما از یک مقطع به بعد که در زمان شورای دوم، سوم و علی‌الخصوص چهارم اتفاق افتاد به جای ترویج و تکریم مراسم عاشورایی به نوعی تبدیل به مداخله مستقیم شورا و شهرداری برای برگزاری این مراسم و در اختیار قرار دادن بودجه به‌طور مستقیم به هیئات و تکایای مذهبی شد.

وی در ادامه ضمن انتقاد از رویکرد شورا و شهرداری گذشته گفت: با مداخله مستقیم شهرداری و شورای شهر گذشته عملاً شاهد شکل‌گیری برخی از هیئاتی بودیم که وجود خارجی هم نداشتند و صرفاً روی کاغذ بودند که اکثر این هیئات فقط در ایام محرم تشکیل می‌شدند و در این ایام ورود پیدا می‌کردند و بعد تحت عناوین مختلف بودجه‌ای به آن‌ها اختصاص داده می‌شد که کمک مستقیم به آنها صوری شود.

حدود ۱۸ هزار هیئت مذهبی در این سال‌ها در تهران ثبت شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: آماری که بنده گرفتم چیزی در حدود ۱۸ هزار هیئت مذهبی در این سال‌ها در تهران ثبت شده است. اما آماری که روز گذشته در اختیار بنده قرار گرفت حدود ۱۰ هزار مورد از این آنها فعال هستند که تعداد هیئات فعال در طول سال خیلی کمتر از این تعداد هم هست.

حق‌شناس تأکید کرد: اساساً هیئات صوری به‌طور سنتی و در قالب محلات و… فعال نبودند بلکه در این ایام طی مدت کوتاهی ظهور و بروز می‌کنند و نهایتاً هم بعد از ایام تاسوعا و عاشورای حضرت اباعبدالله اثری از این‌ها نیست. بر این اساس شورای پنجم شهر تهران تصمیم گرفت هدف‌گذاری برای ماه محرم انجام دهد و تصمیماتی بر پایه فرهنگ‌سازی در میان جوانان و گروه‌های مختلف سنی و کودکان گرفته شود.

وی افزود: برای تبیین روند و سنت حسنه عاشورایی علی‌القاعده باید کار فرهنگی کرد اینکه باید از طریق هنر مانند هنرهای نمایشی مشخصاً تعزیه یا از طریق نواهای موسیقیایی سینه‌زنی و عزاداری و سوگ‌های محلی سنتی یا از طریق هنر تجسمی مثل خوشنویسی و نقاشی و پرتره‌های مذهبی فرهنگ عاشورایی را رواج داد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اضافه کرد: مهم‌ترین هنر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عاشورایی نمایش است. صنعت سینما می‌تواند به‌راحتی این فرهنگ را پایدار کند و بهتر است اگر بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود برای این حوزه‌ها تقسیم شود تا تقسیم پول میان برخی از گروه‌هایی که فقط در این ایام ظهور و بروز پیدا می‌کنند.

امسال ۲۵ درصد بودجه فرهنگی شهرداری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد

عضو شورای شهر تهران مطرح کرد: اما به‌هرحال امسال به دلیل اینکه ازیک‌طرف مشکلاتی جدی در حوزه بودجه فرهنگی داشتیم و ۲۵ درصد بودجه فرهنگی شهرداری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد و از طرفی عدم تحقق این بودجه‌ها با توجه به بدهی روزافزون شهرداری؛ حتی اگر دوستان تمایل داشته باشند که همان روند سال قبل را اجرا کنند دستشان بسته است و امکان تحقق پرداخت بن و پول به هیئات مذهبی را نداریم.

حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران  در پایان ضمن رد تخصیص بودجه به نمایشگاه عطر سیب و هیئات مذهبی گفت: رویکرد شورا و کمیسیون فرهنگی این بود که ما بتوانیم روی روند تخصیص بودجه اثرگذار باشیم که این بودجه در مسیر مناسب خود قرار گیرد و به جای اینکه ما موضوع را در حد بر پایی یک نمایشگاه و توزیع اقلام و نهایتاً توزیع بن و پول بین هیئات که خیلی کار شایسته‌ای نیست بسنده کنیم؛ به مبحث ایثار و شهادت و دفاع از حقوق مظلوم که مهم‌ترین پیام عاشورا و حضرت اباعبدالله هست بپردازیم.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. محمود توتونچی

    جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ در ۰۱:۵۶

    اجرت با حضرت عباس علمدار کربلا

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.