ارتباط با ما در

واشنگتن‌پست مطرح کرد

ائتلاف صدر و عبادی؛ پیام ایران به آمریکا

مقتدا صدر، روحانی شیعه‌ای که پیروز اصلی انتخابات پارلمانی ماه گذشته عراق شد، وعده پایان بخشیدن به سیاست‌های فرقه‌گرایانه را داد و آن را با دولتی که عراقی‌ها را در اولویت قرار می‌دهد، جایگزین کرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– مقتدا صدر، روحانی شیعه‌ای که پیروز اصلی انتخابات پارلمانی ماه گذشته عراق شد، وعده پایان بخشیدن به سیاست‌های فرقه‌گرایانه را داد و آن را با دولتی که عراقی‌ها را در اولویت قرار می‌دهد، جایگزین کرد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از واشنگتن‌پست، او پس از انتخابات با بلوک شیعه رقیب که شامل برخی از قدرتمندترین نظامیان فعال در عراق –گروه‌هایی که مورد حمایت تهران هستند- می‌شود، ائتلاف کرد.

این توافق تأییدی است بر نقش فعالی که ایران در شکل دادن به دولت بعدی عراق ایفا می‌کند؛ کشوری که مشاوران نظامی و معنوی را برای احیای ائتلاف بزرگ احزاب شیعه به‌عنوان جریانی برای تقویت نفوذ خود در بغداد راهی عراق کرده است. این توافق همچنین بیانگر این نکته است که ایران چگونه توانسته بر صدری که زمانی خواستار کاهش نفوذ خارجی در عراق شده بود، مسلط شود.

دو سیاستمدار شیعه مطلع از حزب صدر به آسوشیتدپرس گفتند که ائتلاف جدید میان بلوک سائرون صدر و بلوک فتح هادی العامری در پی لابی‌گری شدید ایران شکل گرفت و این لابی‌گری شامل دیدار سردار قاسم سلیمانی و پسر بسیار محترم آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران با مقتدا صدر در اوایل ماه جاری میلادی می‌شود.

با توجه به اینکه هیچ حزب نتوانست به تنهایی اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند، بلوک‌های مختلف باید برای تشکیل دولت جدید با هم ائتلاف کنند.

روز شنبه حیدر العبادی، نخست‌وزیر حاکم و یکی دیگر از مقامات شیعه که حزبش در انتخابات در جایگاه سوم قرار گرفت، نیز به این ائتلاف پیوست. این ائتلاف به‌زودی شاهد پیوستن دیگر احزاب شیعی خواهد بود که در انتخابات ضعیف عمل کردند.

العبادی در مبارزات انتخاباتی خود از اتحاد فرافرقه ای سخن گفته و سیاست‌مداران سنی را نیز در حزب خود جای داد. اما اکثریت نامزدهای پیروز در فهرست او از شیعیان بودند و العبادی ریاست حزب الدعوه اسلامی را بر عهده دارد.

انتخابات ماه گذشته عراق چهارمین انتخابات این کشور از حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا و سرنگونی صدام حسین بود. اما مشارکت رأی‌دهندگان به دلیل خشم گسترده از طبقه ناکارآمد سیاسی در پایین‌ترین سطح طی ۱۵ سال اخیر قرار داشت. اتهام به فساد گسترده و بی‌قانونی نیز صحنه پیش از انتخابات را پیچیده‌تر کرد و تقاضا برای شمارش مجدد آرا و برگزاری انتخابات دوباره را تشدید کرد.

صدر خودش خواهان کرسی پارلمان نیست اما سائرون ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی را از آن خود کرده و پس از آن نیز حزب فتح ۴۷ کرسی را در اختیار دارد.

جعفر الموسوی، یکی از سیاستمداران نزدیک به صدر گفت: «واقعیت پس از انتخابات این است که چه چیز باعث اتحاد میان سائرون و فتح به‌عنوان دو پیروز اصلی اکثریت کرسی‌ها شده است.»

یکی از سیاست‌مداران حاضر در مذاکرات گفت که نقش ایران در بحث‌های غیرمستقیم میان صدر و عامری که تحت نظارت ایران برای ۱۰ روز ادامه داشت، بیش از پیش مشخص می‌شود. دو طرف پس از یک دیدار پنج ساعته در خانه صدر در نجف که ۱۲ ژوئن صورت گرفت، توافق خود را در یک کنفرانس خبری به گوش عموم رساندند.

یکی از سیاستمداران نزدیک به العبادی که به دلیل عدم برخورداری از مجوز برای صحبت با رسانه نامش ذکر نمی‌شود گفت که «اراده ایران» در پس این «ائتلاف» قرار داشته و در ادامه افزود که «ایران به آمریکا این پیام را ارسال کرد که هنوز نقش و نفوذ اصلی را در عراق دارد.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.