ارتباط با ما در

شیکاگو تریبون بررسی کرد

پس از کره‌شمالی نوبت نشست با ایران است؟

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز از موفقیت دیپلماتیک دو طرفه در سنگاپور که باعث شده او بگوید کره‌شمالی «دیگر یک تهدید هسته‌ای» برای آمریکا نیست، گرم است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هنوز از موفقیت دیپلماتیک دو طرفه در سنگاپور که باعث شده او بگوید کره‌شمالی «دیگر یک تهدید هسته‌ای» برای آمریکا نیست، گرم است.

 

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از شیکاگو تریبون، این یک امیدواری است، نه یک واقعیت. اما خود نشست سنگاپور یک دستاورد غیرمنتظره برای رئیس‌جمهوری است که از تحقیر پروتکل‌ها و رویه‌های طولانی مدت شادمان می‌شود.

 

حال، درمورد یک اقدام بی‌سابقه چطور؟ یک نشست با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران؟ مسلم است که رهبر ایران سال‌ها آمریکا را «شیطان بزرگ» خطاب کرده است. اما ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره ‌شمالی هم ماه‌ها به یکدیگر توهین کردند و یکدیگر را تهدید به نابودی هسته‌ای می‌کردند، با این حال راهی برای دیدار، امضای یک سند و حتی ظاهرا کنار آمدن با هم یافتند.

 

ایران هم همانند کره‌شمالی، امتیازات زیادی برای چانه زنی دارد. در ماه می ترامپ از توافق هسته‌ای چندجانبه با ایران خارج شد. وی تحریم‌های اقتصادی جدید و سرسختانه‌ای که طی چندین ماه آینده اجرایی خواهد شد را بر ایران اعمال کرد. این اقدام باعث ترس و دوری سرمایه‌گذاران بین‌المللی شده و شرکت‌های چندملیتی را به فکر خروج از ایران انداخته است.

 

این ضربه اقتصادی رو به رشد بیشتر متوجه مردم ایران است و فشارها بر دولت را افزایش می‌دهد تا با این شیطان قدیمی به یک توافق برسد.

 

سران اتحادیه اروپا امیدوارند با مطرح کردن این استدلال که شرکت‌های اروپایی باید به دلیل «منافع امنیتی» از تحریم‌های آمریکا معاف شوند، این توافق هسته‌ای در حال فروپاشی –و قراردادهای تجاری پرسود کشورهایشان با ایران- را نجات دهند.

 

این در حالی است که ایران در حال مانور دادن برای افزایش قدرت چانه‌زنی خود به واسطه توسعه تجهیزات هسته‌ای خود است. تهدید پنهان اول: تهران اخیرا گفت که ظرفیت غنی‌سازی هسته‌ای خود را افزایش خواهد داد اما در چارچوب پارامترهای توافق ۲۰۱۵ باقی خواهد ماند. تهدید پنهان دوم: ایران همچنین کارخانه جدیدی برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم را افتتاح کرده است.

 

تندروهای ایرانی مخالف یک نشست با ترامپ هستند. آنها اینطور استدلال می‌کنند که آمریکا قابل اعتماد نیست چراکه توافق قبلی خود را دبه کرد. اما برخی ایرانی‌ها خواستار مذاکرات مشابه با ترامپ هستند.

 

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی تهران به نیویورک تایمز گفت: «ما کشوری با انتخابات‌های شهرداری، مجلس و ریاست‌جمهوری هستند، جامعه ۸۰ میلیونی ما باز و پویا است. ایران در مقایسه با کره‌شمالی جامعه‌ای پیشرفته‌تر و بازتر است. بنابراین چرا ایران و آمریکا نتوانند بنشینند و به طور مستقیم مذاکره کنند؟»

 

ترامپ می‌گوید از یک نشست برای مذاکره درباره یک «توافق واقعی» با ایران درمورد برنامه هسته‌ای استقبال می‌کند. اما به گفته او، این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که تحریم ها اثر کند.

 

شیکاگو تریبون در انتها مدعی شد: اگر قرار باشد توافقی با ایران انجام شود، به همان دلیلی انجام خواهد شد که کره شمالی را به سنگاپور کشاند. کیم دستاوردهای بسیاری خواهد داشت، اگر زرادخانه هسته ای خود را رها کند. عالی رتبه ترین مقام ایران هم همینطور، اگر توانمندی ساخت سلاح هسته‌ای و آغاز جنگ را تسلیم کند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.