ارتباط با ما در

جوییش نیوز:

روسیه به دنبال ایجاد بلوک ضدایرانی در سوریه است؟

تنش‌ها میان ایران و روسیه در مورد سوریه تشدید شده و به نظر می‌رسد که منافع روسیه، آمریکا و اسرائیل حول محدود کردن نقش ایران در سوریه یکی شده است. اما سوال اینجا است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تا کجا پیش خواهد رفت؟

منتشر شده

جامعه ایرانی– تنش‌ها میان ایران و روسیه در مورد سوریه تشدید شده و به نظر می‌رسد که منافع روسیه، آمریکا و اسرائیل حول محدود کردن نقش ایران در سوریه یکی شده است. اما سوال اینجا است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تا کجا پیش خواهد رفت؟

 

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از جوییش نیوز، اسرائیل که به شدت نسبت به حضور ایران در مرزهای شمالی خود و حضور نظامی حزب‌الله لبنان در سوریه هراسان شده، روسیه را ترغیب به بیرون راندن ایران از این منطقه کرده است.

 

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل ۳۱ ماه می در دیدار با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: «اسرائیل قدردان است که روسیه نیازهای امنیتی ما به خصوص در مرزهای شمالی را درک می‌کند.»

 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ماه گذشته اعلام کرد که تنها نیروهای سوریه باید در نزدیکی بلندی‌های جولان مستقر باشند. وی گفت: «تنها نیروهای مسلح جمهوری عرب سوری باید در مرز سوریه با اسرائیل مستقر شوند.»

 

زوی ماگن، سفیر پیشین اسرائیل در اوکراین و روسیه به جوییش نیوز گفت که سه مسئله اصلی در مرکز نقش روسیه در سوریه قرار دارد.

 

نخست این روایت وجود دارد که روابط میان روسیه و ایران خوب نیست چراکه آنها منافع مختلفی دارند. ماگن گفت: «در طول جنگ داخلی آنها هر دو حامی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بودند اما حال که جنگ رو به پایان است، دو کشور دستورکارهای متفاوتی را پیش می‌برند. ایران و روسیه هر کدام می‌خواهند خودشان کنترل سوریه را به دست بگیرند.»

 

روایت دوم این است که روسیه مایل به همکاری با ایالات‌متحده در سوریه است اما میان دو طرف ارتباطی وجود ندارد.

 

ماگن تشریح کرد: «آمریکا تمایلی به گفتگو با روس‌ها نشان نداده و مسکو احتمالا مایل به انجام نوعی توافق درمورد منافع‌شان در سوریه باشد.»

 

وی در ادامه افزود: «سوم، مشکل اسرائیل است که شاید همه چیز را خراب کند. اگر جنگی میان اسرائیل و ایران در سوریه رخ دهد، برای روسیه بد می‌شود و بنابراین آنها به دنبال نوعی راه‎حل هستند، که بخشی از آن توافق با اسرائیل درمورد مرزهای جنوبی سوریه بوده است.»

 

ماگن تاکید کرد: «به نظر می‌رسد درک روسیه-اسرائیل در واقع بخشی از توافق آمریکا-روسیه باشد، در حالیکه هزینه آن تقابل با ایران است.»

 

اهداف مسکو در سوریه همچنان نامشخص است

روز یکشنبه اسد این نظر که روسیه در حال دیکته کردن تصمیمات خود است را رد کرده و تنش ها میان روسیه و ایران را چندان مهم ندانست. وی گفت: «روس ها هرگز در طول روابط‌مان سعی در دیکته کردن تصمیمی نداشته‌اند، حتی اگر اختلافاتی وجود داشته باشد.»

 

اسد در ادامه افزود: «طبیعی است که میان طرف‌های مختلف اختلافاتی وجود داشته باشد، چه در دولت ما یا دیگر دول؛ روسیه-سوریه، سوریه-ایران، ایران-روسیه و در داخل این دولت‌ها، اما در نهایت تصمیم اصلی در مورد اینکه چه مسائلی در سوریه در جریان است و چه مسائلی رخ خواهد داد، تصمیم خود سوریه خواهد بود.»

 

ماگن در ادامه تصریح کرد که ظاهرا روسیه، اسرائیل و آمریکا برای بیرون راندن ایران از سوریه با هم متحد شده‌اند. با این حال، وی متذکر شد که روسیه مشکل بتواند ایران را متقاعد به خروج از سوریه کند.

 

آنا گیفتمن، کارشناس روس و استاد دانشگاه بوستون گفت که اهداف مسکو در سوریه هنوز مشخص نیست اما شاید روس‌ها خواستار تضعیف ایران در سوریه باشند، به خصوص حال که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هم خارج شده است. وی گفت: «روسیه این شرایط را فرصتی برای حفظ سوریه به عنوان مستعمره خود به طور انحصاری می‌بیند.»

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.