ارتباط با ما در

کبیری عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

بنگاه‌داری، بانک‌ها را از مسیر اصلی منحرف کرد/باید در برابر استنکاف بانک‌ها از واگذاری املاک ایستاد

نماینده مردم خوی تاکید کرد: ورود بانک‌ها به بنگاهداری یکی از کارهای اشتباهی بود که در گذشته اتفاق افتاد و همین امر هم باعث شد در مسیر عملیات واقعی بانک انحراف شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– کبیری عضو کمیسیون اقتصادی گفت: بانک مرکزی باید گزارشی بر عملکرد بانک‌ها در خصوص واگذاری املاک تهیه‌کرده و به مجلس ارائه دهد.

بانک رفاه کارگران میزان واگذاری املاک و سهام خود را ۱۱ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.پیش‌تر هم بانک ملی اعلام کرد ظرف مدت سه سال تعداد ۶۶۱ مورد از این املاک از طریق ۵۱۲ مزایده فروخته‌شده است که ارزش آن به پنج هزار و ۶۰۹ میلیارد و ۹۰۳ میلیون ریال می‌رسد.

با توجه به مخالفت مقام معظم رهبری با بنگاه‌داری و نگهداری اموال مازاد بانک‌ها و همین‌طور ابلاغ قانون کاهش ۳۳ درصدی بنگاه‌داری سالانه بانک‌ها لزوم واگذاری این املاک بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

در شرایط ویژه اقتصادی امروز کشور که از یک‌سو با محدودیت بودجه مواجه است و از سوی دیگر بانک‌ها نیاز مبرمی به افزایش سرمایه‌شان دارند،باید واگذاری املاک با جدیت بیشتری پیگیری شود زیرا درصورتی‌که واگذاری به بخش خصوصی واقعی انجام نشود صدماتی به اقتصاد کشور خواهد زد که نمی‌توان آن را جبران کرد.

سید تقی کبیری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از سیاست گذشته بانک‌ها در خرید املاک گفت: ورود بانک‌ها به بنگاه‌داری یکی از کارهای اشتباهی بود که درگذشته اتفاق افتاد و همین امر هم باعث شد در مسیر عملیات واقعی بانک انحراف شود و ریشه بخشی از مشکلاتی که در حوزه بانکداری پدید آمد به بنگاه‌داری و انحراف از مسئولیت اصلی برمی‌گردد.

ضرورت جبران خسارات واردشده به اقتصاد کشور توسط بانک‌ها

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها درگذشته هم موردانتقاد قرار گرفت و بارها به بانک‌ها برای انتخاب این روند تذکر داده شد.اتفاقات اخیر اقتصادی و بحران‌های به وجود آمده ضرورت جبران خسارات واردشده به اقتصاد کشور را که از طریق بنگاه‌داری بانک‌ها انجام شد،بیش‌ازپیش مشخص می‌کند.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدام به واگذاری املاک مازاد برخی بانک‌ها گفت: بانک‌هایی که قوانین را اجرا و سهام و املاک خودشان را واگذار کردند جای تقدیر دارد ولی نکته مهم‌تر اینکه بانک مرکزی باید با جدیت نسبت به این امر ورود پیدا کند و گزارشی بر عملکرد بانک‌ها در خصوص واگذاری املاک تهیه‌کرده و به مجلس ارائه دهد.

اگر بانکی از واگذاری املاک استنکاف کرد، باید به‌شدت با آن برخورد شود

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بانکی از واگذاری استنکاف کرد مدیریت بایستی به‌شدت با آن مقابله کند و حتی به‌شدت با آن برخورد شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: اگر بانکی چند ماه قبل‌تر از امروز برای واگذاری املاک مازاد اقدام کند بهتر از فردا است چراکه امروز وضعیت استثنایی در حوزه اقتصادی وجود دارد لذا بانک مرکزی بایستی به این ماجرا ورود پیدا کند برای فشار بیشتر بر بانک‌هایی که اقدام به واگذاری املاک نمی‌کنند و همین‌طور آمار و ارقام و اطلاعاتی را ارائه دهد که آیا واقعاً آن تعدادی که املاکشان را واگذار کردند تا چه میزان از دارایی آن‌ها است.

بانک مرکزی به دلایلی ازنظر قانونی استقلال ندارد

کبیری اضافه کرد: علت اینکه کمیسیون اقتصادی به مقوله بانکداری جمهوری اسلامی و همچنین بانک مرکزی ورود پیدا کرد یکی از مواردش همین نکته بوده که گاهی بانک مرکزی به دلایلی ازنظر قانونی استقلال ندارد و گاهی توان اعمال فشار لازم در حوزه زیرمجموعه مدیریتی را ندارد و مشکلات قانونی دارد.

وی گفت: البته ریشه مشکلات اقتصادی کشور چه در بانکداری و چه در حوزه‌های دیگر مدیریت است.در نرخ نفوذ سپرده‌های بانکی است که بارها موردتوجه قرارگرفته طبیعتاً مجلس ورود پیدا خواهد کرد و در دستور کار کمیسیون اقتصادی است.

این عضو کمیسیون اقتصادی اعلام کرد: امروز با رکودی که در بازار مسکن است عملاً خرید و فروشی انجام نمی‌شود و این بانک‌ها اگر هم بخواهند املاک خود را واگذار کنند عملاً مشتری برایشان وجود ندارد البته این نکته حائز اهمیت است که خود اقدام اولیه مهم است.

کبیری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی در پایان راهکار برون‌رفت از فروش نرفتن املاک بانک‌ها در بازار ملتهب مسکن را ارائه کرد و گفت: راهکار برون‌رفت بانک‌ها از رکود بازار مسکن این است که کارخانه‌ها یا بنگاه‌هایی که به‌هرحال تسهیلاتی گرفتن و نتوانستند پرداخت کنند بانک‌ها املاک آن‌ها را به تملک خود درآوردند؛ در قالب بدهی‌های خود بانک‌ها می‌توانند از این املاک و دارایی‌ها به‌عنوان جایگزین استفاده کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.