ارتباط با ما در

علت تلاطم در بازار شکر

بسیاری از مسئولان بر این باورند که اُفت چشمگیر تولید ناشی از سیاست گذاری نادرست مسئولان در امر قیمت گذاری، کمبود عرضه، اختلالات ارز و انحصار واردات بازار شکر را دچار تلاطماتی کرده است.

منتشر شده

قیمت شکر از اوایل اسفند سال گذشته به سبب تاخیر در برداشت نیشکر دچار نوسان شده است و این التهابات تا اوایل امسال ادامه داشت به طوری که قیمت هر یک کیلو شکر به مرز ۱۰ هزار تومان هم رسید.
چندی از این ماجرا نگذشت که مجدد از چند روز مانده به ایام محرم، قیمت شکر در بازار با نوساناتی روبه‌رو شد که هر یک از مسئولان دلایلی متفاوتی را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

مسئولان بخش کشاورزی بر این باورند که امسال علی رغم بارندگی‌های مناسب، سطح زیر کشت چغندرقند نسبت به سال گذشته به سبب سیاست گذاری نادرست مسئولان دولتی، ۶۰ درصد کاهش یافته و تحت تاثیر جو روانی بازار، قیمت شکر دچار تلاطماتی عجیب شده است، پیش بینی می‌شود این بحران به سبب تامین بخشی از نیاز کشور از طریق واردات، اختلالات ارزی و انحصار واردات همچنان در بازار ادامه پیدا کند.

براساس آمار سال گذشته وزارت صمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید شده است که امسال با اُفت چشمگیری، تولید این محصول به یک میلیون و ۶۰ هزار تن خواهد رسید ، این امر نشان می‌دهد تا نیاز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، مابقی شکر مورد نیاز باید از طریق واردات تامین شود که به سبب انحصار در واردات و اختصاص ارز دولتی بعید است با این روش نیز بازار به آرامش برسد؛ چرا که صفر تا صد این امر در دست دولت است، در حالیکه با حذف ارز دولتی و ایجاد رقابت سالم با بخش خصوصی به دلیل پایان یافتن رانت و فساد در این بخش، شاهد فروکش شدن التهابات در بازار خواهیم بود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت عرضه، قیمت شکر، تولید محصول و نیاز به واردات آن تا پایان سال و همچنین شرایط عرضه در ایام اربعین با خبر شویم:

غلامحسین بهمئی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دلایل نوسان قیمت شکر در بازار اظهار کرد: کمبود عرضه ناشی از کاهش تولید نیشکر و چغندر قند در پی وقوع سیل اخیر عامل اصلی اختلاف قیمت مصوب شکر با بازار آزاد به شمار می‌رود.

وی قیمت مصوب هر یک کیلو شکر را ۴ هزار و ۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کارخانه‌ها با احتساب سود و هزینه‌های حمل و نقل با نرخ ۴ هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار و ۸۰۰ تومان اقدام به عرضه شکر در بازار می‌کنند.

حسنی از افزایش ۳۰ درصدی قیمت شکر در بازار آزاد خبر داد و گفت: بخش دولتی آخرین بار در ۲۰ مرداد اقدام به توزیع شکر با نرخ مصوب ۴ هزار و ۵۰ تومان به بنکداران بخش خصوصی کرد که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و سود بنکدار قیمت هر کیلو شکر بالاتر از این رقم بود که همین امر موجب شده بازار شکر همانند ابتدای سال دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.

به گفته آقاطاهر، با وجود کمبود عرضه شکر و دریافت سیگنال‌های منفی از بازار، قیمت محصول با نوساناتی در بازار روبرو شده است که با استمرار روند فعلی توزیع، التهاب شکر در ایام اربعین دور از انتظار نیست.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی قیمت شکر در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به افزایش قیمت مصوب هر کیلو شکر از ۳ هزار و ۴۰۰ به ۴ هزار و ۷۰۰ تومان، دیگر نباید قیمت محصول در بازار نوساناتی داشته باشد، هر چند ممکن است با استمرار روند کمبود عرضه، التهاب بازار همچنان ادامه یابد.

وی در پایان رقابت میان بخش دولتی و خصوصی را تنها راه حل کنترل بازار شکر دانست و افزود: بنده معتقدم با حذف ارز دولتی و ایجاد رقابت میان بخش دولتی و خصوصی، بازار به تعادل می‌رسد و تا زمانیکه واردات انحصاری در دست دولت است، تنها این امر منجر به ایجاد رانت و فساد می‌شود، در حالیکه با واردات با ارز آزاد، بهترین قیمت کشف می‌شود.

جمشید مغازه‌ای رئیس انجمن بیسکوئیت شیرینی و شکلات نیاز سالانه صنعت شیرینی و شکلات به شکر را ۵۰۰ هزار تن و آرد را ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در اواخر سال که قیمت شکر با نوساناتی در بازار روبرو شد، دولت برای اسفند با ۴۰ هزار تن و اردیبهشت ۴۰ هزار تن شکر برای این صنعت در نظر گرفت و علی رغم آنکه تمامی وجه آن واریز شده، اما بخشی از آن به صنایع تخصیص داده نشده ، ضمن آنکه ۸۰ هزار تن شکر تنها بخش کوچکی از نیاز صنایع است چرا که به طور متوسط ماهانه ۵۰ هزار تن شکر مورد استفاده صنعت شیرینی و شکلات است.

وی از افزایش ۳۰ درصدی قیمت شکر در بازار خبر داد و گفت: این در حالی است که با توجه نقدینگی و قدرت خرید مردم قیمت شکلات تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است که با آغاز برداشت چغندر انتظار داریم که بخشی از مشکلات در این زمینه مرتفع شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.