ارتباط با ما در

بیگاری مدرن از کودکان در اینستاگرام!

براساس تحقیقات صورت‌گرفته بیشتر صفحات متعلق به کودکان پربازدید است که این خود عاملی اصلی برای افزایش کودکان کار در اینستاگرام است؛ رخدادی که در روند رشد و تربیت و همچنین جامعه‌پذیری کودکان می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

منتشر شده

این در حالی است که برخی والدین به دلیل عدم اطلاعات کافی یا افزایش میزان درآمد خود به‌راحتی کودکان را مجبور به انجام این کار می‌کنند که می‌تواند تبعات منفی گسترده‌ای را هم برای کودک، خانواده و نیز برای جامعه به دنبال داشته باشد؛ اتفاقی که در صورت عدم توجه و رسیدگی به آن به‌یقین تبعات منفی به دنبال خواهد داشت.

فاصله با دنیای کودکی به‌واسطه کار
همان‌گونه که می‌دانیم روانشناسان معتقد هستند که اگر کودک کودکی نکند و رفتارهای مختلف مخصوص کودکی خود را انجام ندهد به‌یقین در بزرگسالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد شد، به‌گونه‌ای که در مواجهه با فرزند خود نیز بسیار سخت‌گیر یا عصبی خواهد بود. هرچند براساس مطالعات صورت‌گرفته این دسته از کودکان در بزرگسالی یا تمایل به داشتن فرزند نخواهند داشت یا درصورت فرزندآوری نیز سخت‌گیری‌های بیش از اندازه برای او اعمال می‌کنند که این خود نیز بسیار خطرناک خواهد بود. بدیهی است برخی از والدین تنها برای پرکردن اوقات فراغت خود و همچنین کسب درآمد و افزایش فالوور از کودکان خود سوءاستفاده می‌کنند و به اجبار او را از دنیای کودکی جدا می‌کنند به‌گونه‌ای که کودک از ابتدا بیشتر زمان خود را با گفتن جملات به ظاهر خنده‌دار از نظر والدین یا انجام برخی از کارها و گرفتن ژست‌های آتلیه‌ای می‌گذراند که به‌یقین این کارها می‌تواند سلامت روح و روان یا حتی جسم کودک را به خطر بیندازد، چراکه کودکی که به‌موقع کودکی نکرده باشد و در مقابل به انجام رفتارهای بزرگسالانه مشغول شود به‌راحتی در دام آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نقض حریم خصوصی
باید در نظر داشت یکی از مهمترین پیامدهای منفی کودکان کار اینستاگرامی را می‌توان نداشتن حریم خصوصی این کودکان عنوان کرد، چراکه آنها به‌واسطه والدین خود از تمام لحظات و اتفاقات زندگی خود برای دیگران سخن می‌گویند یا عکس و فیلم آنها را منتشر می‌کنند، بنابراین افراد دیگری نیز به‌راحتی درباره کارهای آنها اظهارنظر می‌کنند که می‌تواند حریم خصوصی این افراد را تحت‌تاثیر قرار دهد تا جایی که به مرور زمان این دسته از کودکان دیگر نمی‌توانند معنی حریم خصوصی و احترام به آن را تجربه کنند؛ اتفاقی که در صورت تحقق آن به‌یقین برای کودک و والدین او بسیار خطرناک خواهد بود. هرچند در این فرصت باید متذکر شد برخی والدین که عکس یا فیلم‌های کودکان خود را منتشر نمی‌کنند و در مقابل از جریانات زندگی یا اتفاقاتی که برای کودک می‌افتد در فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام صحبت می‌کنند آنها نیز برای حریم شخصی کودکان احترام قائل نیستند که این خود می‌تواند مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد کند.

جای خالی قوانین
برای افزایش سلامت روح و روان کودکان باید قوانین سختگیرانه‌ای وضع شود، به‌گونه‌ای که برخی والدین نتوانند هیچ‌گونه استفاده ابزاری از کودکان خود داشته باشند، چراکه در این صورت می‌توان با آنها برخورد جدی داشت. پرواضح است که آینده کودکان کار اینستاگرامی نامطلوب یا غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود، چراکه کودکانی که از ابتدای زندگی خود با انجام برخی از حرکات مدلینگ آشنا می‌شوند به‌یقین در آینده نیز تمایل دارند تنها در مرکز توجه دیگران قرار بگیرند، که این خود می‌تواند برای این کودکان بسیار خطرناک باشد، چراکه در این صورت کودک بسیار سرخورده و منزوی می‌شود به‌گونه‌ای که این مهم می‌تواند در تحصیل یا زندگی اجتماعی نیز موثر واقع شود. روانشناسان می‌گویند احتمال بروز افسردگی در میان این کودکان در آینده بسیار بیشتر از دیگران خواهد بود.

جلب توجه به‌واسطه کودکان
بدیهی است که امروزه برخی والدین تنها برای هرچه بیشتر دیده‌شدن از کودکان خود استفاده می‌کنند که این مهم می‌تواند مانند انجام جراحی‌های زیبایی و مواردی از این دست باشد که به‌یقین انجام این کار نیز مشکلات عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت. هرچند باید متذکر شد این‌گونه خودنمایی والدین به‌یقین مشکلات بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت، چراکه در این صورت از کودکان سوءاستفاده می‌شود.

درنهایت…
امروزه در سایه افزایش بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی شاهد تغییر در نوع کودک‌آزاری هستیم، چراکه در گذشته کودک‌آزاری با نشانه‌هایی چون کبودی یا زخم روی بدن کودک آشکار می‌شد اما امروزه نوع کودک‌آزاری تغییر یافته که به‌یقین این نوع کودک‌آزاری بسیار خطرناک‌تر خواهد بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.