ارتباط با ما در

نیوزویک بررسی کرد

دولت آمریکا بر طبل جنگ با ایران می‌کوبد؟

زمانیکه از هوک سوال شد وقتی کمپین تحریم های سختگیرانه کاخ سفید نتوانسته تاثیری روی رفتار ایران بگذارد، گام بعدی واشنگتن چه خواهد بود، هوک به بیانیه قبلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که خواستار «اقدام سخت و قاطعانه» علیه ایران شده بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– یک روز پس از آنکه سناتورهای آمریکایی به نفع اقدامی در جهت برداشتن حمایت از عربستان رای دادند، دولت این کشور هشدار داده که گزینه نظامی علیه ایران یکی از گزینه های پایدار در مقابله با قدرت انقلاب مسلمان شیعه ایران است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، بریان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز گذشته در کنفرانس خبری که در پایگاه نظامی آناکاستیا-بولینگ در واشنگتن برگزار شد بار دیگر تصاویر ادعایی از تسلیحات ایرانی را به نمایش گذاشته و مدعی شد که تهران این تجهیزات را برای بازیگران غیردولتی در یمن، عراق و سوریه ارسال کرده است.

زمانیکه از او سوال شد وقتی کمپین تحریم های سختگیرانه کاخ سفید نتوانسته تاثیری روی رفتار ایران بگذارد، گام بعدی واشنگتن چه خواهد بود، هوک به بیانیه قبلی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد که خواستار «اقدام سخت و قاطعانه» علیه ایران شده بود.

وی در تشریح این مسئله گفت: «ما به طور آشکار به رژیم ایران اعلام کرده ایم که در صورت تهدید منافع مان در استفاده از گزینه نظامی تردید نخواهیم کرد. فکر می کنم این را درک می کنند.»

وی در ادامه افزود: «فکر می کنم در حالی که ما گزینه نظامی را روی میز داریم، اما ترجیح مان این است که از ابزارهای دیپلماتیک استفاده کنیم.»

هوک خروج از برجام را فرصتی برای استفاده از همه ابزارها علیه ایران توصیف کرد و گفت: «تیم هایی از وزارت خارجه و خزانه داری داریم که تا کنون به ۴۰ کشور رفته اند و ساز و کار رژیم تحریم ها را توضیح داده اند و از پیشرفت های حاصله بسیار خرسند هستیم و کارهای بیشتری هم انجام خواهد شد.»

وی افزود: «حفظ توافق هسته ای ایران نمی تواند به قیمت بی ثباتی منطقه ای تمام شود. این که فقط ایران از برجام تبعیت می کند به معنای آن نیست که همه چیز مرتب است. موشک هایی که می بینید یک تهدید فزاینده بسیار جدی است.»

عبد ربه منصور، رئیس جمهور سابق یمن که در سال ۲۰۱۵ توسط حوثی ها سرنگون شد، عربستان را تحریک کرد که ائتلاف عربی با حمایت آمریکا تشکیل دهد تا این نیروهای مخالف که مورد حمایت ایران هستند را بمباران کنند. ریاض و تهران مدت ها است که در یک رقابت منطقه ای قرار دارند و واشنگتن به شدت از سعودی ها حمایت می کند و عیلیرغم تلفات غیرنظامی گسترده، صادرات تسلیحاتی هنگفتی به این کشور دارد.

این درگیری به بن بست رسیده اما اتفاقات اخیر در عربستان باعث تردیدهایی در حمایت واشنگتن از سعودی ها شده است. ماه گذشته جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد دولت عربستان در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد و ارتباط دولت عربستان با این قتل تایید شده، گرچه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی صدور دستور قتل را تکذیب می کند.

در همین راستا بسیاری از مقامات و کارشناسان خواستار قطع حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن شده اند اما هوک در کنفرانس روز گذشته به خبرنگاران گفت: «رها کردن یمن در حال حاضر ضربه سختی به منافع امنیت ملی آمریکا و شرکای ما در خاورمیانه خواهد زد.»

این در حالی است که از زمان ترک توافق هسته ای ۲۰۱۵ از سوی دولت ترامپ –علیرغم پایبندی ایران و مخالفت سایر طرف های این توافق- ایران موضع خصمانه تری نسبت به آمریکا اتخاذ کرده است. و از آنجایی که بازگشت تحریم ها باعث افزایش فشارهای داخلی و بین المللی بر ایران شده، بر خصومت جمهوری اسلامی افزوده شده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.