ارتباط با ما در

حریری، عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بسته جدید ارزی دولت را بررسی کرد

دولت در مسیر اعتمادسازی

حریری تاکید کرد:دولت قبول کرد که سیاست گذشته خود که در بیست و یک فروردین اعلام کرده بود، اشتباه است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – مجید رضا حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره بسته ارزی جدید دولت گفت: امروز کشور بیش از گذشته به اعتماد مردم نسبت به حاکمیت احتیاج دارد و این اعتماد با رفتارهای مبتنی بر صداقت ترمیم می‌شود که در صحبت های اخیر رئیس جمهوری و رئیس بانک مرکزی کاملا مشهود بود.

بسته جدید ارزی دولت در حالی شروع به کار کرد که در چند روز اخیر بازار به سمت ثبات حرکت کرده است و سیاست‌های جدید ارزی تا حد زیادی توانسته از افزایش قیمت ارز در بازار جلوگیری کند.

حریری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی با تاکید بر اثر بخشی بسته ارزی جدید بانک مرکزی گفت: این بسته جدید لیستی از نکات مثبت دارد. یکی از این موارد دولت قبول کرد که سیاست گذشته خود که در بیست و یک فروردین اعلام کرده بود، اشتباه است. قبول نادرست بودن سیاست‌های تک نرخی شدن ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان و هم قاچاق اعلام کردن مبادلات ارز و هم قاچاق اعلام کردن ورود ارز در شرایطی که ما نیاز به ورود ارز داریم از نکات مثبت این بسته پیشنهادی است.

عذرخواهی مسئولین روش مناسب برای بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: البته لازمه اینکه پیام به جامعه داده شود و جامعه و بازارها به آرامش دست پیدا کنند این بود که رئیس‌جمهور از فرصت به حرف زدن با مردم در صدا و سیما به عنوان رئیس دولت استفاده می‌کرد و شکست سیاست‌گذاری گذشته و نقاط ضعف آن را صادقانه بیان می‌کردند و در انتهای آن یک عذرخواهی صورت می‌گرفت که اگر این کار انجام شده بود بسیار روش خوبی برای بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار بود.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: امروز کشور بیش از گذشته به اعتماد مردم نسبت به حاکمیت احتیاج دارد و این اعتماد با رفتارهای مبتنی بر صداقت ترمیم می‌شود که در صحبت های اخیر رئیس جمهوری و رئیس بانک مرکزی کاملا مشهود بود. اینکه به بازار برای قیمت‌گذاری اعتماد شود و اجازه هر امکان را برای خرید و فروش طلا و دلار برای مردم مهیا شده است اقدام بسیار مثبتی است.

بیان همتی در صدا و سیما بسیار صمیمانه و به دور از شعارزدگی بود

حریری با اشاره به صحبت‌های چند روز پیش همتی در صدا وسیما برای تشریح بسته پیشنهادی جدید ارزی گفت: نوع بیان همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی در صدا و سیما بسیار صمیمانه و به دور از شعارزدگی و مختصر و مفید بود و برنامه را زودتر از موعد خاتمه داد و تقاضای پخش موسیقی برای شادی مردم کرد که از نقاط مثبتی است که اگر در سطوح بالای مدیریتی به این نتیجه دست پیدا کنیم که وقت مردم را با شعارها و سیاستگذاری‌های تو خالی نگیریم و حتی موسیقی که مفیدتراست برای مردم پخش کنیم.

وی اضافه کرد: اینکه همتی گفت نرخ ارز به بازار واگذار می‌نمایند و قرار نیست زیاد حرف بزنند و این بانک مانند تمام بانک‌های مرکزی معتبر دنیا قرار نیست رئیس آن مصاحبه کرده و مستقیما بحث جدیدی را مطرح نماید و با دادن بیانیه می‌تواند اطلاع‌رسانی نماید نکات مثبتی است که باید به آن توجه شود.

وقتی انحصار باشد به خروجی بازار نمی توان اطمینان کرد

 نایب رئیس اول اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: اما این بحث نکته منفی هم داشت و آن این است زمانیکه صحبت از بازار می کنیم و روابط بازار هر کسی که یک ترم اقتصاد و یا یک کتاب پایه اقتصاد خوانده باشد بحث عرضه و تقاضا را پیش می‌کشد منتهی کنار این ترم مهم اقتصادی که عرضه و تقاضا است ترم دیگری وجود دارد به نام شکست بازار؛ وقتی انحصار باشد به خروجی بازار نمی‌توان اطمینان کرد.

وی افزود: بازاری که امروز به عنوان بازار دوم شکل گرفت بیش از هشتاد درصد آن در اختیار پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌هاست. یعنی شرکت‌هایی با واسطه یا بدون واسطه مدیران حاکمیتی و یا دولتی دارند و یا نهادهای موازی با حکومت هستند که انحصار در عرضه ارز دارند و باید هشتاد درصد از ارز مورد نیاز بازار را تامین کنند و الباقی بازیگران فقط می‌توانند حداکثر بیست درصد اثر گذار باشند.

نباید شیب عرضه در دست پتروشیمی‌ها باشد

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین مطرح کرد: نباید شیب عرضه در دست پتروشیمی‌ها باشد که اگر این اتفاق تکرار شود کمافی السابق بازار ارز متلاطم خواهد بود تا قیمت به شکل طبیعی در بیاید؛ در سیاست ۴۲۰۰ تومانی یکی از دلایل شکست آن عدم عرضه ارز پتروشیمی‌ها به بازار بود. خودداری از عرضه ارز به بازار نتیجه شکست سیاست‌های قبلی بود در نتیجه اجرا شدن این بازار در امروز توجه به عرضه پتروشیمی‌ها است که باید روی آن نظارت صورت گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از رانت های طرح جدید سخن به میان آورد و گفت: در این میان یک رانت برای پتروشیمی‌ها بلاتکلیف است و باید برای آن تدبیری کرد و هنوز اظهار نظری برای این رانت نشده است و مسئولین امر شفاف سازی در این زمینه انجام نداند. پتروشیمی‌ها خوراک و سوختی که مصرف می‌کنند با قیمت سه هزار و هشتصد تومان با دولت تصفیه حساب می کنند.اگر قرار است بازار ارز سر و سامان بگیرد باید تکلیف رانت پتروشیمی‌ها مشخص شود. اگر زور دولت به پتروشیمی ها به هر دلیلی نمی‌رسد بر مبنای قیمت بازار دوم تصفیه حساب کنند نه با نرخ پایین تر از آن.

وی افزود: وقتی که بازار ارز را آزاد به حال خود رها کنیم باید بتوانیم مدیریت آن را صحیح انجام دهیم و قوانین انحصار و ضد پول شویی و رانت های احتمالی را شناسایی کنیم تا شفافیت را به مبادلات ارزی باز گردانیم. باید تمامی مبادلات ارزی کلیه شرکت ها قابل رصد باشد.انواع و اقسام کالاهایی که به فروش می‌رسد باید مراقبت کامل شود که صرف خروج سرمایه و ورود کالای ‌قاچاق نشود.

با اجرایی شدن بسته ارزی تغییرات مثبتی در بازار قابل مشاهده است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با مثبت ارزیابی کردن اجرا بسته ارزی جدید افزود: با اجرایی شدن بسته ارزی تغییرات مثبتی در بازار قابل مشاهده است و قیمت ها رو به سراشیبی در حال حرکت است به هر حال نمی‌توان منکر اتفاقات سیاسی و اثر گذار در بازار بود. آرامش در فضای سیاسی کشور می‌تواند ریسک‌های احتمالی افزایش قیمت ارز و کاهش واحد پول ملی را کمتر کند.

حریری اضافه کرد: وقتی رقابت گروه‌های سیاسی با هم و رسیدن به این نقطه نظر که با شکست در سیاست‌های اقتصادی گروه دیگر می‌توانند خود دولت آینده را تشکیل دهند، همیشه عامل بی ثباتی در بازار بوده است.متاسفانه هم داخلی ها و هم خارجی ها دعواهای سیاسی خود را عمدتا وارد بازار اقتصادی می‌کند و این برای اقتصاد بیمار کشور ضررهای هنگفتی داشته که تنها مردم هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند.

نقطه ضعف کشورداری ما اقتصاد است

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: نقطه ضعف کشور داری ما اقتصاد است و حتی پیام مقام معظم رهبری و شعارهای سال اقتصادی ایشان هم خود نشان از این دارد که اقتصاد کشور بیمار است و باید مداوا شود. با عظم ملی و وحدت نظر می‌توانیم اقتصاد خود را مستحکم سازیم ولی اگر اقتصاد خود را ضعیف تر کنیم کمک به دشمن خارجی برای تسلط بر کشور خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: نود درصد عایدات ارزی تحت مدیریت نظام و فقط ده درصد آن در اختیار مردم است.این نود درصد می‌تواند ضامن پیروزی و شکست سیاست های ارزی باشد. شکست یا موفقیت سیاست ها ارزی فقط منوط به تصمیم دولت است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.