ارتباط با ما در

قاسم محب‌علی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امورخارجه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا ایران با اروپایی‌ها بر سر یمن مذاکره می‌کند؟

قاسم محبعلی گفت: طبیعتاً برای حفظ برجام ایران هم نیاز دارد  مسائلی که مطرح است به‌نوعی بر روی میز مذاکره قرار دهد  و به نظر می‌رسد از جایی که کمترین هزینه را دارد یعنی کشور یمن این کار را آغاز کرده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی_  قاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: یمن جایی است که شاید توافق روی آن برای ایران کم‌هزینه  باشد زیرا در این کشور نیروی نظامی مستقیم ندارد و شاید دارای  کمترین منافع است درحالی‌که این کشور برای عربستان و کشورهای عربی بسیار حساس محسوب می‌شود، بنابراین کم هزینه‌ترین نقطه برای ایران جهت پیشبرد مذاکرات سیاسی به‌حساب می‌آید.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر هفته گذشته خود به اتریش و در نشست خبری با صدراعظم این کشور پس‌ازآنکه  سباستین کورتس مطرح کرد «از دید ما زیر سؤال بردن موجودیت اسرائیل و طرح نابودی آن غیرقابل‌قبول است» گفت که «برخی از کشورهای اروپایی، بدهکاری تاریخی به یهودی دارد که ما به آن کار نداریم ولی ملت یهود هم به ما بدهکار است. ما ایرانیان منجی یهود در بابل بودیم. آنها مدیون ما بودند اما صیهونیست‌ها به عنوان یک گروه اشغالگر و ظالم هستند که به مردم فلسطین ظلم می‌کنند، مردم غزه را تحت محاصره قرار داده‌اند، از داعش حمایت می‌کنند و زخمی‌های داعش را مداوا می‌کنند. با این حال هدف نهایی ایران و اتریش واحد است و آن، امنیت و صلح در منطقه حساس خاورمیانه است.»

روحانی همچنین تاکید کرد: «گفت‌وگوهایی خوبی درخصوص مسائل منطقه و آنچه در یمن وجود دارد، کارهای نوع‌دوستانه همه کشورها و همکاری‌‌های ایران و اروپا کردیم. ما هم‌اکنون درباره یمن با چهار کشور اروپایی در حال مذاکره هستیم و علاقه‌مند هستیم مردم یمن از این فشار آزاد شوند.»

 اینکه روحانی در سفر اروپایی خود به سوئیس و اتریش برای نجات برجام در آستانه اعمال دور تازه تحریم‎های آمریکا درباره مذاکره بر سر یمن اطلاع‎رسانی می‎کند آن هم همزمان با درخواست اروپایی‎ها برای به رسمیت شناختن اسرائیل می‎تواند حاوی پیامی ویژه باشد.

قاسم محبعلی، مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه، درگفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره پیام اطلاع رسانی روحانی از مذاکره ایران و اروپا بر سر یمن گفت: مسئله یمن پیچیده است. با توجه به اینکه ایران رابطه خوبی با انصار الله و حوثی‌ها دارد درصورتی‌که طرف‌های مقابل علاقه‌مند به حل‌وفصل مشکل این کشور باشد، دارای  توانایی  کمک به آن  است، اما به نظر می‌رسد که در حال حاضرعربستان سعودی و مؤتلفین این کشور آمادگی حل‌وفصل سیاسی را ندارند، البته قدری اوضاع کشور یمن نسبت به گذشته تغییر کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله اسرائیل با یمن یا سوریه و عراق با یکدیگر تفاوت دارند و جای همدیگر را نمی‌گیرند. بدین معنا درصورتی‌که ایران در مورد یمن یا سوریه به توافق رسید و سیاست خود را در برابر اسرائیل ادامه داد بازهم مناسبات ایران و غرب به‌خصوص ایران و آمریکا در همان شرایط باقی خواهد ماند.

مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه در این رابطه یادآور شد: نزدیک‌ترین متحد استراتژیک آمریکا در منطقه اسرائیل است و امنیت آن برای اروپا وغرب مسئله کلیدی محسوب می‌شود، بنابراین زمانی که ایران وغرب دراین‌باره به یک نکته اطمینان بخشی نرسند، طبیعتاً  سیاست‌های غرب در مورد ایران تغییر نخواهد کرد.

محبعلی علت اعلام آمادگی برای حل مشکل یمن در این سفر توسط حسن روحانی را چنین بیان کرد: الآن شرایط خاصی حاکم است. حفظ برجام با خروج آمریکا به شکل سابق ممکن نیست واروپایی‌ها هم باوجودآنکه مایل به حفظ آن هستند، اما در کنارش تمایل دارند تا درباره مسائلی مانند منطقه، موشک، حقوق بشر و آینده برجام  مذاکره انجام دهند.

تلاشی برای حفظ برجام

وی ادامه داد: طبیعتاً برای حفظ برجام ایران هم نیاز دارد  مسائلی که مطرح است به‌نوعی بر روی میز مذاکره قرار دهد  و به نظر می‌رسد از جایی که کمترین هزینه را دارد یعنی کشور یمن این کار را آغاز کرده است.

محبعلی تصریح کرد: پس از یمن این مذاکرات به مسائل دیگر هم گسترش پیدا خواهد کرد. طبیعی است درصورتی‌که طرفین مایل باشند مناقشات ایران با آمریکا و اروپا از طریق سیاسی حل‌وفصل شود باید این مسائل بر روی میز مذاکره قرار گیرد.

مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت امور خارجه دراین‌باره که یمن برگ برنده ایران است، خاطرنشان کرد: یمن جایی است که شاید توافق بر روی آن برای ایران کم‌هزینه باشد زیرا در این کشور نیروی نظامی مستقیم ندارد و شاید دارای کمترین منافع است درحالی‌که این کشور برای عربستان و کشورهای عربی بسیار حساس محسوب می‌شود، بنابراین کم هزینه‌ترین نقطه برای ایران جهت پیشبرد مذاکرات سیاسی به‌حساب می‌آید.

محبعلی تأکید کرد: درصورتی‌که مسائلی مانند حضور ایران در عراق یا سوریه یا لبنان یا موضع ایران در قبال اسرائیل مطرح شود، طبیعتاً هزینه بیشتری برای کشورمان  نسبت به یمن در بر خواهد داشت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.