ارتباط با ما در

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد

نظارت عمومی شهروندان بر مدیریت شهری با نامه نگاری!

شهروندان اگر شکایتی از سامانه‌های نظارت بر شهرداری دارند فقط کافی است نامه‌نگاری کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی – شهرداری تهران با رویکرد مردم مداری، مدیریت واحد شهری را از مهم‌ترین وظایف خود دانسته و با علم به تحولات اخیر در عرصه کار و روابط اجتماعی در سطح جوامع، با استفاده از فناوری ارتباطات در راه تحقق اهداف کلان مدیریتی خود دست به راه‌اندازی سامانه‌های نوین شهری در حوزه‌های مدیریت، اجرا و نظارت در راستای اجرای سیاست‌های خود زد.

سامانه مدیریت شهری ۱۳۷ می‌تواند بیش از ۸۰۰ موضوع در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف شهرداری تهران را از شهروندان دریافت و جهت انجام پیگیری نماید. موضوعات اعلامی توسط شهروندان در شش حوزه خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی؛ مالی و اداری؛ شهرسازی و معماری و فنی و عمرانی تقسیم‌بندی می‌شود.

اما اینکه چقدر این سامانه و یا سامانه ۱۸۸۸ به عنوان سامانه بازرسی شهرداری تهران توانستند به بهبود عملکرد و رسیدگی واقعی به شکایات مردم از نحوه اداره شهر کمک کنند، موضوعی است که در گفت‌وگوی جامعه ایرانی با مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر تهران موردبررسی قرار گرفت.

 

او با تاکید بر اینکه تمامی اعضای شوری شهر هر آنچه در توان دارند را برای نظارت بر عملکرد مدیریت شهری می‌گذارند گفت: «اگر شهروندان نامه بنویسند حتماً در اسرع وقت پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد. شهروندان اگر شکایتی از سامانه‌های نظارت بر شهرداری دارند فقط کافی است نامه‌نگاری کنند.»

 

پیشنهاد نامه نگاری با اعضای شورای شهر در حالی مطرح می شود که اولا مردم کمتر ترجیح می‌دهند که برای پیگیری امور از منزل خارج شوند و در ثانی نامه‌نگاری در عصر ارتباطات کنونی تا حدود زیادی منسوخ محسوب می‌شود. بر این اساس راه‌اندازی سامانه‌ای اینترنتی شاید مفید از نامه‌نگاری باشد که فراهانی آن را رد و بر نامه‌نگاری تاکید دارد.

نظارت عمومی از شهرداری چه کمکی می‌تواند به بهبود عملکرد مدیریت شهری بکند؟

سازمان شهرداری تهران به‌عنوان ابرسازمان در سطح شهر تهران با نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر نیروی رسمی، ۴۳ شرکت و سازمان، ۲۲ منطقه در کل دارای ۱۲۲ ناحیه؛ وظیفه خدمات‌رسانی و اداره امور از قبیل عمران و آبادی، بهداشت شهر و رفاه ساکنان را دارد.

آنچه مهم است باید زمینه مشارکت مردم برای اداره امور شهر در چند مورد فراهم شود. مورد اول بحث نظارت مردم بر حسن اجرای تعهدات شهری است. صاحبان شهر و شهرداری، مردم هستند. بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری از همان عوارضی که مردم پرداخت می‌کنند تأمین می‌شود؛ بنابراین مردم حق‌دارند هر آنچه در شهرداری تهران و مدیریت شهری می‌گذرد را در جریان باشند

راهبرد شورای پنجم شفافیت است

شورای شهر پنجم تهران از بزرگ‌ترین راهبردهایش شفافیت هست. در فضای حاضر هر فعل و انفعالی که در شهر تهران به وجود آید اعم از قراردادها مناسبات و اقلام خریداری‌شده، سفرهای کارکنان شهرداری و تسهیلاتی که استفاده می‌کنند و همین سوابق و تحصیلات مسئولین شهرداری و واگذاری‌ها به اطلاع مردم رسانده می‌شود.

در همین زمینه ما شفافیت و اطلاع‌رسانی را سرلوحه کار خود قراردادیم. ما معتقد به نظارت همگانی هستیم و روشن و صادقانه می‌خواهیم که مسائل را مطرح و حل کنیم اما مسائل در سیستم عریض و طویلی به‌مانند شهرداری آن‌قدر زیاد است که همه اعضای شورا دست‌به‌دست هم دهند باز از پس نظارت آن برنمی‌آیند.

 

شهر باید طبق نظر مردم اداره شود

مورد دوم مشارکت مردم برای اداره شهر تهران است. شهر باید طبق نظر و توان و قدرت فکری و سرمایه‌های مردم اداره شود. مردم اگر محله و منطقه خود را از آن خودشان بدانند و هر چه توان ازلحاظ معنوی برای اداره محله دارند را در اختیار بگیرند و به شهرداری کمک کنند این بهترین مشارکت عمومی محسوب خواهد شد. همین بحثی که شهردار تهران هم به آن اعتقاددارند و شهروند محله را سرلوحه کار خود قراردادند.

اگر شهروندان از سازوکار موجود نظارت بر عملکرد شهرداری مانند ۱۳۷ یا ۱۸۸۸ ناامید شدند و به‌نوعی اعتمادشان از به نتیجه رسیدن شکایت‌هایشان از این دو سامانه سلب شد آیا راهکاری وجود دارد که گزارش تخلفات شهری را به گوش اعضای شورای شهر برسانند. چون حداقل خبرنگاران که امکان ارتباط با اعضای شورای شهر را همانند سابق ندارند و اعضای شورای همانند روزهای قبل از انتخابات شورای شهر پاسخ‌گو نیستند؟

بنده که هر وقت تماسی گرفته شود پاسخ‌گو بوده‌ام و هستم و خواهم بود. بنده هیچ تلفنی را بی‌پاسخ نمی‌گذارم حتی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و یا از طریق ایمیل پاسخ‌گوی کلیه شهروندان تهرانی خواهم بود. اعضای شورای شهر پنجم هرگونه اطلاعی از تخلفاتی که در سطح شهر اتفاق می‌افتاد را پیگیری می‌کنند.

تمامی اعضا هر آنچه در توان دارند را برای نظارت می‌گذارند یعنی اگر شهروندان نامه بنویسند حتماً در اسرع وقت پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد. شهروندان اگر شکایتی از سامانه‌های نظارت بر شهرداری دارند فقط کافی است نامه‌نگاری کنند.

آیا ضرورت تشکیل سامانه‌ای از سوی شورای شهر که بر عملکرد سامانه‌های نظارتی شهرداری نظارت داشته باشد و پل واسط بین مردم و شورای شهر باشد حس نمی‌شود؟

دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ شهرداری به‌خوبی به وظایف خود عمل می‌کنند. اینکه تخلفی از زیر دست خارج شود امری طبیعی به شمار می‌رود. ما به‌صورت هفتگی تمامی گزارش‌هایی که به این دو سامانه داده می‌شود را دریافت کرده و آن را موردبررسی قرار می‌دهیم.

اگر شهروندان خارج از این موارد بخواهند تماس یا پیگیری داشته باشند هر نامه‌ای که بنویسند به‌سرعت موردبررسی قرار خواهیم داد. مردم مطمئن باشند که تمامی نامه‌ها و درخواست‌های آن‌ها از طریق نامه‌نگاری خوانده و ارجاع داده می‌شود. بنده حاضرم فهرست تمامی نامه‌های دریافتی خود را در اختیار رسانه‌ها قرار دهم تا شفاف‌سازی کامل صورت پذیرد.

باغ برره احیا می‌شود

به‌عنوان سؤال پایانی پیگیری‌های تخریب باغ برره در منطقه ۲ شهرداری تهران به کجا رسید؟

بنده ابتدا نامه‌نگاری کردم وقتی جوابی دریافت نکردم در صحن علنی تذکر دادم. این تذکر به هم شهرداری تهران و هم رئیس بنیاد مستضعفان بود که باید جلوی این روند گرفته شود و درختانی که سوزانده و یا قطع‌شده باید توسط بنیاد احیا شود و حتی تذکر را برای رئیس شورا فرستادم و خوشبختانه رئیس بنیاد به‌تازگی پاسخ بنده را داده‌اند مبنی بر این‌که تمامی باغات در اختیار این نهاد علی‌الخصوص باغ برره احیا خواهد شد و بنیاد به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

این نشان می‌دهد که ما فقط در بحث تخلفات مدیران شهری وارد نمی‌شویم و تمامی حوزه‌های شهری را تحت نظر داریم. ما در قبال کل شهر به‌عنوان یک پیکره واحد مسئول هستیم. ما از تمامی ابزارهایی که در اختیارداریم برای بهبود اوضاع استفاده خواهیم کرد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.