ارتباط با ما در

نشانه‌های کمبود ویتامین B12؛

زخم‌های دردآور دهان را چطور درمان کنیم؟

اگر کمبود ویتامین B12 درمان نشود می‌تواند منجر به مشکلاتی در قلب، بینایی، حافظه، اعصاب و هماهنگی بدن شود اما این موارد به‌صورت نادر اتفاق می‌افتند چراکه معمولاً درمان این کمبود سخت نیست.

منتشر شده

جامعه ایرانی– علائم کمبود ویتامین B12 بسیار گوناگون است، از خستگی بیش‌ازاندازه گرفته تا اختلال در بینایی. یکی دیگر از نشانه‌های آن ایجاد زخم‌های دهان است. در اینجا روش درمان این زخم‌های دردآور داخل دهان ذکر شده است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نشریه اکسپرس، کمبود ویتامین B12 در بدن باعث ایجاد غیرطبیعی گلبول‌های قرمز رنگ بزرگی می‌شود که عملکرد درستی ندارند.

اگر کمبود ویتامین B12 درمان نشود می‌تواند منجر به مشکلاتی در قلب، بینایی، حافظه، اعصاب و هماهنگی بدن شود اما این موارد به‌صورت نادر اتفاق می‌افتند چراکه معمولاً درمان این کمبود سخت نیست.

کمبود این ویتامین در بدن علائم بسیاری دارد و یکی از آن زخم‌های داخل دهان است. زخم‌های دهان رایج و به ندرت نشانه یک بیماری جدی هستند اما اگر با سایر علائم همراه شوند، می‌توانند بیانگر کمبود ویتامین B12 باشند.

وقتی این زخم‌ها در دهان ایجاد می‌شوند، معمولاً بین یک تا دو هفته طول می‌کشد که به طور طبیعی از بین بروند اما راه‌هایی وجود دارد که فرآیند درمان تسریع شود و درد کاهش یابد و احتمال بازگشت شان تعدیل شود.

سازمان ملی تأمین بهداشت و درمان NHS انگلیس استفاده از مسواک‌های نرم در زمان مسواک کردن را توصیه می‌کند تا مانع از آسیب و تحریک این زخم‌ها شود.

آشامیدن نوشیدنی‌ها با نی نیز کمک خوبی است چراکه احتمال تماس مایعات با زخم‌ها را کاهش می‌دهد. خوردن غذاهای نرم نیز اقدام مناسبی است، درحالی‌که سازمان بهداشت و درمان انگلیس مراجعه به دندان‌پزشک را نیز توصیه می‌کند.

از سوی دیگر، باید از خوردن غذاهای تند و شور اجتناب شود. خوردن غذاهای سفتی مانند نان تست یا نوشیدن مایعات بسیار داغ یا اسیدی مانند آبمیوه نیز توصیه نمی‌شود.

جویدن آدامس یا استفاده از خمیردندان حاوی سولفات لاریل سدیم نیز توصیه نمی‌شود چراکه هر دوی آن‌ها زخم‌های دهان را تحریک می‌کنند.

از سایر علائم کمبود ویتامین B12 در بدن می‌توان به قرمزی و تورم سطح زبان، پوست رنگ پریده، اختلال بینایی، تحریک‌پذیری، خستگی، بی‌حالی، سردرد و احساس ضعف اشاره کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.