ارتباط با ما در

زخم سرما بر پیکر کشاورزی بام ایران/ سرما باغداران را غافلگیر کرد

کاهش شدید دمای هوا موجب خسارت جدی به باغداران در ۲۴ استان کشور شده به‌طوری‌که در استان چهارمحال بختیاری میزان خسارات به ۴۵۰ میلیارد تومان رسیده و شکوفه‌های بادام و گردو به خزان نشسته‌اند.

منتشر شده

ورود توده‌های هوای سرد طی هفته‌های اخیر به استان‌های مختلف کشور و ماندگار شدن آن موجب سرمازدگی باغات در بسیاری از استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری شد. دما در برخی نقاط استان به زیر صفر رفت و بسیاری از شکوفه‌های بازشده درختان در این منطقه دچار سرمازدگی شد.

افت ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در این منطقه موجب ایجاد خسارت‌های قابل‌توجه در بخش‌های زراعت و باغبانی استان چهارمحال و بختیاری شد. بیشترین خسارت‌های سرما در بخش باغات چهارمحال و بختیاری گزارش شده است که این امر نقش مهمی در کاهش تولیدات باغی سال زراعی جاری این استان دارد.

برخی از شکوفه‌های درختان در این استان تبدیل به میوه شده بودند و این میوه‌های باغی که بیشتر بادام بودند نیز دچار سرمازدگی شدند و از بین رفته‌اند.

بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت‌ماه امسال، حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین ۵ تا ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند به گفته سید محمد موسوی مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد بر اثر افت دما و سرمازدگی در اردیبهشت‌ماه امسال، حدود ۹۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی بین ۵ تا ۷۰ درصد خسارت دیده‌اند.

وی اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش‌ها، ۶۰ درصد اراضی زراعی و ۴۰ درصد اراضی باغی دچار خسارت شده است.

موسوی ادامه داد: افت دما بر اثر تغییرات اقلیمی در شرایطی اتفاق افتاده که باغات در مراحل گل‌دهی و حساس به لحاظ رویش و زایش بوده‌اند و برخی نقاط کشور، کاهش دما را تا منفی ۵ درجه تجربه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد خسارت، ۱۰ درصد مربوط به حوزه زراعت و ۹۰ درصد مربوط به بخش باغات است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی با بیان اینکه اعلام قطعی خسارات سرمازدگی زمان‌بر است و برآورد زیان وارده بر گلدهی و تولید محصول ادامه دارد، گفت: بیشترین خسارت سرمازدگی در حوزه زراعت در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و فارس و در حوزه باغبانی در استان‌های قزوین، فارس و آذربایجان شرقی بوده است.

موسوی درعین‌حال یادآور شد: بخشی از اراضی خسارت‌دیده از سرمازدگی، زیر پوشش بیمه کشاورزی هستند که ارزیابی‌های میدانی از طریق صندوق بیمه کشاورزی در این زمینه آغازشده و غرامت‌ها توسط این صندوق پرداخت خواهد شد.

وی گفت: کشاورزانی که بیمه نیستند در قالب پشتیبانی ما و پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت کشور و اخذ مصوبه دولت، موردحمایت قرار می‌گیرند.

افت دمای هوا در استان چهارمحال و بختیاری بی‌سابقه بوده است

یکی از باغداران شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: افت دمای هوا در این زمان سال در استان چهارمحال و بختیاری بی‌سابقه بوده است.

مرادی بیان کرد: افت شدید دمای هوا تمام باغداران منطقه را غافلگیر کرد و موجب ایجاد خسارت قابل‌توجه در باغات مختلف میوه این منطقه شد.

وی تصریح کرد: سرما موجب از بین رفتن شکوفه‌های بازشده درختان بادام و سرشاخه‌های درختان گردو شد که این امر نقش مهمی در کاهش تولید محصولات باغی این منطقه دارد.

وی بیان کرد: مسئولان و سازمان‌های مرتبط، باغداران را در راستای جبران خسارت‌های سرمازدگی در این منطقه یاری کنند.

ورود توده هوای سرد به چهارمحال و بختیاری موجب افت شدید دمای هوا در مناطق مختلف استان و سرمازدگی باغات شده است

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در خصوص کاهش دما گفت: کمترین دمای هوا در چهارمحال و بختیاری طی ۱۰ روز گذشته در شهرکرد با دمای منفی شش درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

شاهرخ پارسا بیان کرد: حداقل دمای مطلق در ماه اردیبهشت‌ماه در مناطق بروجن، بن، سامان، سورشجان، کوهرنگ، فارسان و فرخ شهر به ترتیب منفی ۵.۲، منفی ۳.۹، منفی ۲.۵، منفی ۴.۷، منفی ۳.۶، منفی ۳.۲ و منفی ۳.۸ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

وی تصریح کرد: ورود توده هوای سرد به استان موجب افت شدید دمای هوا در مناطق مختلف استان شد که این امر موجب سرمازدگی باغات در شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری شده است.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کاهش دمای هوا در این استان به‌موقع پیش‌بینی و اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی در این خصوص به‌موقع صادر شد.

ایجاد بیشترین خسارت‌های سرمازدگی در بخش باغات بادام و گردو

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: سرمازدگی طی ۱۰ روز گذشته در چهارمحال و بختیاری خسارت‌های قابل‌توجهی در سطح استان ایجاد کرده است.

حمیدرضا دانش عنوان کرد: بیشترین خسارت‌های ایجادشده کاهش دمای هوا در این استان در بخش باغات بادام و گردوی چهارمحال و بختیاری گزارش شده است.

وی بیان کرد: سرما به ۱۴ هزار هکتار از باغات بادام چهارمحال و بختیاری خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه باغات در ۹ شهرستان چهارمحال و بختیاری در پی افت دما و سرمازدگی دچار خسارت شده‌اند، ادامه داد: بیشترین خسارت‌های سرمازدگی در شهرستان سامان و بن چهارمحال و بختیاری گزارش شده است.

خسارت‌های سرمازدگی در چهارمحال و بختیاری ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد شد

رئیس کارگروه سرمازدگی، خشک‌سالی و دفع آفات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: یک هزار و ۳۵۸ هکتار از باغات چهارمحال و بختیاری در پی وقوع سرمازدگی دچار خسارت شدند.

حسین برزگر بیان کرد: باغات بادام، گردو، زردآلو و آلوچه استان چهارمحال و بختیاری دچار بیشترین خسارت‌ها در بخش سرمازدگی شده‌اند.

وی تصریح کرد: خسارت‌های سرمازدگی در این استان بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس کارگروه سرمازدگی، خشک‌سالی و دفع آفات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: خسارت‌های سرمازدگی در باغات این استان در نقاط مختلف بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد گزارش شده است.

لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص روش‌های نوین باغداری

در حالی که سرمازدگی در استان چهارمحال و بختیاری هر ساله خسارت‌های قابل توجهی ایجاد می‌کند اما هنوز تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از این امر کار ساز نبوده است و باید تلاش شود که در سال‌های آینده شاهد کاهش خسارت‌های سرمازدگی در فصل بهار باشیم.

کارشناس ارشد کشاورزی در خصوص چگونگی کاهش خسارت‌های سرمازدگی می‌گوید: سرما یکی از عوامل طبیعی است که در پایان فصل زمستان و اوایل فصل بهار تهدیدی بسیار مهم برای حوزه کشاورزی به ویژه باغات به شمار می‌رود.

رشید شاهرخ بیان کرد: چهارمحال و بختیاری استانی سردسیر است و سرمازدگی در این منطقه یکی از مهمترین خطرات طبیعی برای باغات و اراضی کشاورزی به شمار می‌رود.

کاشت درختانی که با شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری متناسب است و دیر گلده هستند تنها راه کاهش خسارت‌های سرمازدگی در این استان به شمار می‌رود

وی بیان کرد: چند سالی است که شرایط آب و هوایی در این استان با دهه‌های گذشته متفاوت شده است و شاهد افزایش دمای بی‌سابقه در زمستان هستیم اما نباید فراموش کنیم که چهارمحال و بختیاری استانی کوهستانی است که در ارتفاعات قرار دارد و شرایط آب و هوایی آن خاص است.

این کارشناس بخش کشاورزی بیان کرد: کاشت درختانی که با شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری متناسب است و دیر گلده هستند تنها راه کاهش خسارت‌های سرمازدگی در این استان به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: درخت بادام دیر گلده باوجوداینکه نسبت به خشک‌سالی نیز مقاوم است جزو درختان مطلوب و سازگار با شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که درآمد بسیاری خوبی نیز برای باغدار به ارمغان می‌آورد.

وی تأکید کرد: اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص پیش‌بینی ورود توده‌های هوای سرد به استان و اتخاذ تدابیر ویژه در باغات تا حدودی می‌تواند خسارت‌های سرمازدگی را کاهش دهد.

شاهرخ ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص روش‌های نوین باغداری و کاهش خسارت‌ها در بخش عوامل طبیعی برای باغداران در سطح استان ضروری است و این امر باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد.

باغداری، شیلات، کشاورزی و دامداری شغل بسیاری از مردم چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که عوامل طبیعی در سال جاری خسارت‌های قابل‌توجهی به‌ویژه در بخش شیلات و باغداری به فعالان حوزه کشاورزی وارد کرده است.

این خسارت‌ها که در پی وقوع سیل و سرما ایجادشده موجب شده است که درآمد بسیاری از فعالان بخش کشاورزی در سال جاری کاهش یابد و باید تلاش شود برای تداوم فعالیت بهره‌برداران در بخش تولید حمایت‌های لازم صورت گیرد.

جهاد کشاورزی در راستای کاهش خسارت‌های سرمازدگی در سال‌های آینده باید در مسیر تولید نهال‌های اصلاح نژاد شده با ویژگی دیگر گلده حرکت کند تا زمینه برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی در سطح استان فراهم شود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.