ارتباط با ما در

واشنگتن‌پست :

تحریم‌ها مردم را هدف قرار می‌دهد

وقتی یک کارشناس مسائل ایران به شما می‌گوید که از اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بر رژیم ایران حمایت می‌کند، زیرا این بهترین راه برای حمایت مردم کشور است، حتماً از او سؤال کنید که آخرین باری که تحت چنین شرایطی زندگی کرده، چه زمانی بوده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن پست طی یادداشتی در این روزنامه آمریکایی، با انتقاد از اعمال دور تازه از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تاکید کرد که این تحریم‌ها بیش از پیش مردم را هدف قرار می‎دهد

جیسیون رضاییان که در دفتر تهران روزنامه واشنگتن پست مشغول به کار بود و تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی داشت، در سال ۹۳ بازداشت شد و از سوی دادستانی تهران به جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشوری در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و قرار دادن آن در اختیار افراد غیر صالح متهم شد و یک سال بعد هم‌زمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین آزاد شد.

وی که در زمان شروع تحریم‌ها در ایران به سر می‌برده است در روزنامه واشنگتن‌پست به زبان فارسی درباره کلید خوردن مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا نوشته است:

آخر این هفته، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اجرایی خواهند شد. دولت ترامپ قول داده است که این تحریم‌های تنبیهی، سخت‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ خواهند بود. این در حالی است که تحریم‌هایی که رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، باراک اوباما علیه ایران در سال ۲۰۱۲ وضع کرده بود، در نوع خود بسیار سخت بودند.

من در آن زمان در تهران زندگی می‌کردم و به‌طور گسترده در آن زمان درباره اثرات این تحریم‌ها گزارش تهیه کردم.

اگر با توجه به آن تجربه بشود پیشگویی کرد که چه در هفته‌ها و ماه‌های آینده در انتظار مردم ایران است، من به شما میگویم: ارزش پول ملی ایران، ریال، پیش از شروع این تحریم‌ها هم در حال سقوط بود و در مقایسه با سال گذشته در همین زمان، حدود ٧٠ درصد ارزش خود را در مقابل دلار ازدست‌داده است و احتمالاً ارزشش بیشتر از این هم سقوط خواهد کرد و این بدان معناست که قدرت خرید مردم که در حال حاضر هم روبه‌زوال است، کمتر و کمتر می‌شود و کیفیت زندگی روزمره مردم را نابود می‌کند.

اگرچه این تحریم‌ها مستقیماً شامل غذا و دارو نمی‌شود، ولی به دلیل اینکه ایران از سیستم بانکی جهانی کنار گذاشته می‌شود، واردات بسیاری از کالاها عملاً تحت تأثیر قرارگرفته و به‌کندی انجام خواهد شد.

مردمی که نیاز شدید به داروهای حیاتی خوددارند، باید برای تهیه این داروها به آن‌طرف مرز بروند؛ اما آیا مردم اصلاً توان مالی چنین سفری رادارند؟ شاید هم باید داروهای خود را از بازار سیاه تهیه کنند. بسیاری از مردم در شرایط بحرانی به فکر فروش اعضای بدن خود می‌افتند. به‌خصوص در ایران در این‌گونه شرایط فروش کلیه به تجارت مرسومی بدل می‌شود.

این در حالی است که در ایران در چنین شرایطی ادعاهایی مطرح می‌شود. اما واقعیت آن است که با تحریم ها صنایع داخلی همچون کشاورزی، نساجی و خودروسازی به‌شدت آسیب خواهند دید. کشاورزی ایران به واردات تکنولوژی‌های مدرن این صنعت وابسته است. دستیابی به این ابزارها به‌شدت دشوار می‌شود، زیرا خرید محصولات خارجی در زمان تحریم شدیداً ممنوع خواهد بود.

صنعت فرش‌بافی ایران که با بیش از ۲ میلیون شاغل در این عرصه پررونق‌ترین صنعت کشور است، چنان آسیب جدی خواهد دید که شاید دیگر هرگز نتواند رونق گذشته خود را بازیابد.

در این میان، حتی دستیابی به محصولات غیرضروری نیز دشوار است. محصولاتی همچون شکلات نوتلا، کیت کت، لوازم‌آرایشی، لباس و لوازم الکترونیک، اگرچه این محصولات غیرضروری محسوب می‌شوند، اما ایرانیان به مصرف آن‌ها عادت کرده‌اند و این امری طبیعی است.

به‌زودی آن دسته از… که با زدوبندهای دولتی دست در بازار سیاه دارند و برخی نزدیکانشان شروع به واردات و صادرات جنس باقیمت‌های نجومی کرده و بی‌رحمانه از شرایطی که رفقایشان در دولت به وجود آورده‌اند، نهایت استفاده را خواهند برد.

این گروه نسبتاً کوچک اما نه کم‌اهمیت، همچون سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ثروت هنگفتی برای خود به جیب می‌زنند و در ترافیک تمام‌نشدنی خیابان‌های تهران در خودروهای گران‌قیمتشان می‌نشینند و مردم معمولی درحالی‌که این گروه را نفرین می‌کنند، به وضع زندگی‌شان غبطه هم می‌خورند؛ زیرا در روزگار تحریم در ایران، دیگر کار صادقانه و کردار نیک ارزشی ندارد و هر کس تنها به فکر سوءاستفاده از ضعیف‌تر از خود است.

در چنین شرایطی، حتی باوجود تصویب قاطعانه قانون ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا از طرف دولت ایالات‌متحده، تهران مملو خواهد شد از کلاه‌بردارانی که وعده گرین کارت، شغل، ویزا و شرایط یک‌شبه پولدار شدن در خارج از کشور را به مردم می‌دهند.

همچنین، ازآنجاکه پس از اعمال تحریم‌های جدید ایران قادر نخواهد بود نفت خود را به مقدار فعلی‌اش بفروشد، توان خرید بنزین خارجی را هم نخواهد داشت؛ بنابراین، دولت مجبور خواهد بود، دست به تولید بنزین داخلی باکیفیت بسیار پایین بزند. این وضعیت بحران آلودگی هوا را در شهرهای آلوده ایران تشدید می‌کند.

تقلا برای گذران امور روزمره زندگی فرصت و شرایط برای ایجاد تشکل‌های سیاسی را به یک چالش جدی تبدیل می‌کند.

کسب‌وکارهای کوچک تعطیل خواهند شد. آمار اعتیاد که در شرایط فعلی بالا هست، بالاتر خواهد رفت. افسردگی فراگیری که جامعه ایران را در برگرفته است، وخیم‌تر خواهد شد.

بنابراین، دفعه بعد که یک کارشناس مسائل ایران به شما می‌گوید که از اعمال تحریم‌های فلج‌کننده بر رژیم ایران حمایت می‌کند، زیرا این بهترین راه برای حمایت مردم کشور است، حتماً از او سؤال کنید که آخرین باری که تحت چنین شرایطی زندگی کرده، چه زمانی بوده است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.