ارتباط با ما در

نشریه آتلانتیک تشریح کرد

ترامپ از تهدید ایران تا تهدید جهان

ترامپ و مشاورانش دارای سابقه دائمی تقابل و تهدید ایران است، به‌خصوص با خروج از توافق هسته‌ای. اما روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور ایالات‌متحده دامنه تهدیدات خود علیه ایران را به تمام کشورهایی گسترش داد که با جمهوری اسلامی معامله کنند و تأکید کرد که آمریکا با آن‌ها معامله نخواهد کرد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتی اعلام کرد که کشورهای جهان باید انتخاب کنند: ایران یا آمریکا.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از آتلانتیک، ترامپ و مشاورانش دارای سابقه دائمی تقابل و تهدید ایران است، به‌خصوص با خروج از توافق هسته‌ای. اما روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور ایالات‌متحده دامنه تهدیدات خود علیه ایران را به تمام کشورهایی گسترش داد که با جمهوری اسلامی معامله کنند و تأکید کرد که آمریکا با آن‌ها معامله نخواهد کرد.

این توییت به معنای واقعی کلمه یعنی یک جبهه جدید در جنگ اقتصادی آمریکا با اروپاییان که در توافق هسته‌ای مانده‌اند و البته نیازی به توضیح ندارد که بسیاری از کشورهای در سراسر جهان مصمم به انجام تجارت با ایران هستند.

همین حالا هم میان آمریکا و سایر طرف‌های این توافق –چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و اتحادیه اروپا- بر سر طیفی از موضوعات ورای توافق ایران، اختلاف‌نظر وجود دارد. این موضوعات شامل تجارت و تعرفه‌ها (چین و اتحادیه اروپا)، مخارج دفاعی (اعضای ناتوی اتحادیه اروپا)، تغییرات جوی (چین، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا) و تحریم‌ها (روسیه) می‌شود.

درحالی‌که دولت ترامپ ممکن است این موضوعات را متفاوت از توافق هسته‌ای ایران بداند، این کشورها و مردمانشان این موضوعات را بخشی از یک تقابل بزرگ‌تر با ایالات‌متحده درمورد دیدگاه‌های ترامپ در قبال جهان می‌بینند. همچنین مشخص نیست که آمریکا می‌تواند سایر کشورها –از جمله متحدانش- را مجبور به انجام کاری کند. شرکت‌های آمریکایی و بزرگ‌ترین شرکت‌های خارجی ایران را تحت فشار تحریم‌ها قرار می‌دهند اما شرکت‌های کوچک‌تر و آن‌هایی که چندان تحت تأثیر تهدیدهای آمریکا نیستند، می‌توانند به استفاده از فرصت‌ها در ایران استفاده کنند، تا این اطمینان حاصل شود که تحریم‌های آمریکا تأثیری که انتظار می‌رود را نخواهد داشت و مطمئناً «سخت‌ترین تحریم‌هایی که تاکنون اعمال شده» نخواهند بود.

ریچارد نفیو،  معاون سابق هماهنگ‌کننده سیاست‌های تحریم آمریکا در وزارت خارجه که در تیم مذاکره‌کننده آمریکا بود، در کنفرانسی گفت: «به عقیده من آسان‌ترین راه آن‌ها برای دور زدن تحریم‌ها از همان راهی است که ما اجرایشان می‌کنیم که شامل ایجاد شکاف در شراکت‌های ما می‌شود.»

وی در ادامه افزود: «این واقعیت که ما با اروپا همکاری نمی‌کنیم، بلکه با آن مقابله می‌کنیم یعنی یک سیستم تحریمی گسترده در اتحادیه اروپا نخواهیم داشت که با آن‌ها کار کنیم. در عوض مسئله این خواهد بود که چه کسی در آمریکا مزایا دارد و چه کسی ندارد، چه کسی دارای منافع اقتصادی در ایالات‌متحده است و چه کسی نیست. و این روش بدی برای کار روی تحریم‌ها است.»

دولت باراک اوباما در اعمال تحریم‌های بین‌المللی هماهنگ علیه ایران موفق بود. اما مقامات دولت ترامپ با همتایان خود در بیش از ۲۰ کشور درمورد تحریم‌ها رایزنی کرده تا ائتلافی علیه ایران ایجاد کند.

مقامات دولت ترامپ همچنان تأکید می‌کنند که هدفشان از این سفرها پایان دادن به تمامی صادرات نفتی ایران است. یکی از این مقامات طی هفته جاری به خبرنگاران گفت: «ما استثنا یا چشم‌پوشی نخواهیم داشت. اما خوشحال می‌شویم که درخواست‌ها را بشنویم و آن‌ها را مورد به مورد بررسی کنیم.» اما اینکه چنین رویکردی چطور با توییت سه‌شنبه ترامپ هماهنگ خواهد شد، اصلاً مشخص نیست.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.