ارتباط با ما در

فعالان سیاسی مطرح کردند

روحانی امشب به مردم چه بگوید؟

در پی وخیم شدن هرچه بیشتر شرایط اقتصادی، اعلام فسادهای مالی از هر سو، ملتهب شدن بازار ارز و سکه و بالا رفتن قیمت انواع کالا در بازار که تأثیر مستقیم بر کسب‌وکار و زندگی مردم داشته، میلیون‌ها ایرانی و حتی مسئولان خیلی پیش‌تر از این در انتظار توضیحات روحانی بودند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– رئیس‌جمهور حدود ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه امشب از شبکه اول، شبکه خبر و رادیو سراسری به‌صورت زنده با مردم ایران گفتگو خواهد کرد.

حسن روحانی امشب در حالی از قاب تلویزیون میهمان منازل میلیون‌ها ایرانی می‌شود که مردم ماه‌ها است در انتظار این گفتگوی حتی یک‌سوی هستند.

در پی وخیم شدن هرچه بیشتر شرایط اقتصادی، اعلام فسادهای مالی از هر سو، ملتهب شدن بازار ارز و سکه و بالا رفتن قیمت انواع کالا در بازار که تأثیر مستقیم بر کسب‌وکار و زندگی مردم داشته، میلیون‌ها ایرانی و حتی مسئولان خیلی پیش‌تر از این در انتظار توضیحات روحانی بودند.

شرایط اقتصادی کشور اخیراً به سمت و سویی رفته که صبر مردم لبریز شده و بخشی از آن‌ها را حتی به خیابان‌ها کشانده تا شاید مسئولان نظام صدای مظلومیت مردمی که تحت فشار شدید اقتصادی زندگی می‌کنند را بشنوند.

روز گذشته بود که بالاخره این درخواست عمومی و به‌حق پاسخ داده شد و خبری آمد مبنی بر حضور رئیس‌جمهوری ایران در رسانه ملی برای گفتگوی مستقیم با مردم و تشریح هر آنچه مانع از پایان دادن به بحران اقتصادی فعلی کشور است.

همین تأخیر در صحبت با مردم باعث شده انتظارات نسبت به اظهارات امشب رئیس‌جمهور بالا برود و بسیاری از ایرانی‌ها انتظار دارند که حسن روحانی با شفافیت هر چه بیشتر موانع و مشکلاتی که سد راه‌حل بحران فعلی شده را مطرح کند و وقایع پشت پرده‌ای که اقتصاد کشور را تا لبه پرتگاه برده را بیان کند.

علی مطهری: روحانی شجاعت افشای موانع را ندارد

مطهری تاکید کرد: اگر آقای روحانی همه حقایق را در مجلس مطرح کند، حضور وی مفید خواهد بود. البته من این شجاعت را در ایشان نمی‌بینم که همه موانع را بگویند، باز به بهانه مصالح کشور بخشی از آنها را مکتوم نگاه می‌دارند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: رییس جمهوری با حضور در مجلس موانع مقابل خود را بیان کند؛ این اقدام به نفع کشور است و باعث همراهی مردم خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز گذشته در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد : در فرصت مقرر برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس خواهم آمد و این سوال می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو کنم که آنها صاحب واقعی کشور هستند.

علی مطهری در گفت وگو با ایرنا در این باره اظهار داشت: اگر موانع پیش روی دولت به بهانه مصلحت کشور پنهان بماند، هدف های دولت محقق نخواهد شد. بیان حقایق باعث فشار افکار عمومی برای رفع موانع خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر آقای روحانی همه حقایق را در مجلس مطرح کند، حضور وی مفید خواهد بود. البته من این شجاعت را در ایشان نمی‌بینم که همه موانع را بگویند، باز به بهانه مصالح کشور بخشی از آنها را مکتوم نگاه می‌دارند.

نماینده مردم تهران درباره ارتباط زمان سوال از رییس جمهوری و شرایط کشور یادآور شد: در کشور هیچ وقت زمانی پیدا نمی شود که مشکل وجود نداشته باشد و ما آرامش کامل داشته باشیم. بنابراین نمی توان به زمان طرح سوال ایراد گرفت. در سؤال از رئیس جمهور در مجلس هشتم که خود من پرچمدار آن بودم و به سختی انجام شد همین ایرادها را مطرح می‌کردند در حالی که وارد نبود.

مطهری درباره مغایرت سوال از رییس جمهوری با قانون اساسی گفت: این سؤال مغایرتی با قانون اساسی ندارد. بر اساس اصل ۸۸ قانون اساسی حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس می توانند از رییس جمهوری درباره یکی از وظایف او سوال کنند و رییس جمهوری موظف است در مجلس حاضر شده و به سوال پاسخ دهد.

وی ادامه داد: سؤالات مطرح شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حیطه وظایف رییس جمهوری است و منافاتی با قانون اساسی ندارد. قبلاً سؤال از رییس جمهوری رأی‌گیری نداشت اما بعد از سؤال از رییس‌جمهوری در مجلس هشتم، ما دیدیم این که رییس جمهور بیاید و حرفهایی بزند و برود و احیاناً مانند آقای احمدی‌نژاد مجلس را به تمسخر بگیرد، موجب کم‌اثر بودن سؤال است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لذا من طرحی ارائه کردم و در آن رأی گیری و قانع شدن یا نشدن نمایندگان از پاسخ های رییس‌جمهوری را اضافه کردم و به تصویب مجلس رسید. بنابراین امروز سؤال از رییس جمهوری مؤثرتر است.

تقاضای سوال از رییس جمهوری با امضای ۸۰ نماینده و در پنج محور در جلسه علنی روز چهارشنبه گذشته ۱۰ مرداد ماه اعلام وصول شد.

عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درکاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چندین ساله، افزایش شتابان نرخ ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی پنج محور سوال از رییس جمهوری است.

عباس عبدی: آقای روحانی مردم برنامه می‌خواهند نه دلداری

در شرایط فعلی مردم به این نیاز ندارند که فردی در برابر آن‌ها بنشیند و با آن‌ها صحبت کند و به آن‌ها دلداری و امید بدهد.

یک تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر این‌که در شرایط فعلی مردم به این‌که فردی در برابرشان بنشیند و به آن‌ها دلداری بدهد نیازی ندارند، اظهار کرد که اگر دولت و شخص رئیس‌جمهوری برنامه‌ای برای بیان طرح‌ها و ایده‌های اجرایی تصمیمات خود برای حل مشکلات به مردم را ندارند، بهتر است این کار را انجام ندهد.

عباس عبدی، درباره ضرورت گفت‌وگوی اعضای دولت و شخص رئیس جمهوری با مردم در شرایط فعلی اظهار کرد:‌ در شرایط فعلی مردم به این نیاز ندارند که فردی در برابر آن‌ها بنشیند و با آن‌ها صحبت کند و به آن‌ها دلداری و امید بدهد. نه تنها که فکر می‌کنم این گونه سخن گفتن نتیجه‌ای به همراه نداشته باشد، بلکه معتقدم این‌گونه سخن گفتن با مردم اثراتی ‌منفی در پی خواهد داشت.

وی گفت: امروز جامعه نیازمند این است که فردی که از طرف دولت یا رئیس‌جمهوری قصد صحبت کردن با مردم را دارد، طرح‌ها و ایده‌های کاملا مشخص اجرایی را اعلام کند و بگوید دولت در مورد تک تک مسائل پیش روی کشور چه تصمیماتی گرفته و چگونه می‌خواهد آن‌ها را حل کند؟ اگر دولت چنین برنامه‌ای نداشته باشد و با این وجود بخواهد با مردم صحبت کند، به نظرم بهتر است این کار را انجام ندهد؛ چراکه اثرات تخریبی و نا امید کنندگی آن بیشتر از زمانی است که گفت‌وگویی میان دولت و مردم وجود نداشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا گفت‌وگوی دولت با متخصصان امور  اقتصادی و اجتماعی و کارشناسان این عرصه نمی‌تواند کمکی به حل مشکلات بکند؟ خاطرنشان کرد: معتقدم دولت نیاز چندانی به ایجاد گفت‌وگوی مستقیم با متخصصان اجتماعی و اقتصادی ندارد، بلکه باید کسانی را در مسند امور اقتصادی و مسائل اجتماعی قرار دهد که معتقد به استفاده از نظرات کارشناسان باشند و خود را در برابر مجموعه کارشناسی کشور و دانشگاهیان پاسخگو بدانند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره لزوم ترمیم تیم اقتصادی دولت و ریاست سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: وقتی رئیس‌جمهوری با وجود اینکه تعداد زیادی از اقتصاددانان کشور به هر دلیل میگویند آقای نوبخت در سازمان برنامه و بودجه نباشد، ایشان را در این سازمان منصوب می‌کنند، نتیجه آن می‌شود که این تعداد زیاد اقتصاددان روابط فکری و حتی عاطفی خود را با دولت قطع می‌کنند. نمی‌خواهم بگویم که لزوماً آقای نوبخت مدیری خوب یا بد است و صحبت در این باره موضوع دیگری است، اما من اگر جای رئیس جمهوری بودم، حتما به نظرات این تعداد کارشناس که از دولت هم حمایت می‌کردند، احترام می‌گذاشتم.

وی با بیان این‌که «درحوزه سیاست باید به نظرات حامیان احترام گذاشت و مشارکت آنها را جلب کرد»، خاطر نشان کرد: حتی اگر یقین داشته باشیم فردی را که منصوب می‌کنیم صلاحیت کافی دارد یا گمان داریم سیاستی را که اجرا می‌کنیم درست است، وقتی می‌بینیم تعداد قابل توجهی از کارشناسان با این اقدام مخالفند، باید به آن نظر احترام گذاشت و برای جلب مشارکت و حمایت با آنها همراهی کرد و اگر نه، اینکه که ما اقدامی را انجام دهیم که تعداد زیادی از حامیان با آن مخالفت کنند، به هیچ عنوان از اصول سیاست نیست. بنابراین نیاز خاصی به گفت و گوی مستقیم دولت با متخصصان و کارشناسان احساس نمی‌شود، بلکه کافیست مدیرانی که برای حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی منصوب می‌شوند، باید از افرادی باشند که در میان کارشناسان صاحب نفوذ هستند و به حسن مدیریت و گرفتن مشاوره مشهورند؛ همین برای متخصصان و کارشناسان کفایت می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در باره شکل‌گیری برخی تجمعات اعتراضی در تهران و سایر شهرستان‌ها طی روزهای اخیر و ماهیت این تجمعات با تاکید بر این‌که «با توجه به اطلاعات موجود با قاطعیت نمی‌توان در مورد تجمعات اعتراضی اخیر و جزئیات آن نظر نهایی داد و مجبوریم با ظن و گمان و شبیه سازی در این باره نظر بدهیم»، گفت: این اعتراضات کمابیش در ادامه اعتراضات دی ماه گذشته و تا حدودی با همان وضعیت است، اما این احتمال وجود دارد که در مقایسه با اعتراضات دی‌ماه، سازمان یافته‌تر و با مقدمات بیشتری رخ داده باشد. بنابراین اعتراضات اخیر، ترکیبی از نارضایتی‌های مردم و برنامه ریزی‌هایی است که توسط گروه‌های سیاسی از خارج طراحی و اجرا می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در نهایت برای این‌که تصویر بهتری از ماهیت تجمعات اعتراضی اخیر پیدا کنیم، بهتر است که بیش از آنکه به یک عامل خارجی و مسائلی از این قبیل تاکید کنیم، به همان نارضایتی‌ها و تامین نشدن مطالبات مردم در داخل تکیه کنیم و آن را عامل اصلی بدانیم و تلاش کنیم که به این مطالبات پاسخ دهیم؛ چراکه توطئه‌ها همواره از قدیم بوده، هست و خواهد بود، اما آنچه که تغییر یافته چگونگی و ضعف در پاسخ دادن به این مطالبات و تامین خواسته‌های مردم است.

ترقی: رییس‌جمهوری افکار عمومی را آرام کند

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: حالا که دولت سخنگویی ندارد و فشارهای اقتصادی روی مردم زیاد است باید شرایطی به وجود آید که رییس‌جمهوری افکار عمومی را آرام کند و با گفت‌وگوی مستقیم با مردم گله‌های آنان را بشنوند و سعی در رفع مشکلات داشته باشد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی و با توجه به وقوع برخی اعتراضات در شهرهای مختلف کشور، دولت چه واکنشی باید نسبت به این موضوع داشته باشد، اظهار کرد: اینهایی که در سطح استان‌ها بر اساس یک فراخوان جمع شدند و اعتراضاتی با شعارهای ساختارشکنانه برگزار کردند به اعتقاد من مردم نیستند بلکه تحت تاثیر ضد انقلاب و شبکه‌های خارجی به سطح خیابان‌ها آمدند و در واقع آنانی که اعتراض به مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی دارند و تعدادشان نیز بسیار زیاد است به دلیل اینکه از سوء استفاده دشمن از این مسائل جلوگیری کنند وارد این تظاهرات نشدند.

وی افزود: کسانی که نسبت به وضعیت اقتصادی و معیشتی دغدغه و نارضایتی‌های قابل توجهی دارند هنوز نخواستند که وارد خیابان‌ها شوند و شعارهای ساختارشکنانه مطرح کنند چرا که معتقدند نباید در شرایط فعلی آب به آسیاب دشمن ریخت اما پاسخ دولت نیز به قشری که با فراخوان سلطنت‌طلب‌ها و منافقین به خیابان آمدند طبعا چیزی جز برخورد قانونی نیست.

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی تاکید کرد: درباره بقیه مردم که نارضایتی‌هایشان در شرایط اقتصادی زیاد است باید گفت که روحانیت، احزاب و نمایندگان مجلس دغدغه‌ها و نارضایتی‌های آنان را به دولت منتقل کرده‌اند و دولت نیز باید همانطور که مقام معظم رهبری به اعضای آن توصیه کرده بودند که در هر شرایطی باید پاسخگوی مطالبات مردم باشند، پاسخگوی حال حاضر مردم باشند.

وی ادامه داد: حالا که دولت سخنگویی ندارد و این فشارهای اقتصادی روی مردم زیاد است و دولت نیز هیچ پاسخی به آن نمی‌دهد باید شرایطی به وجود آید که رییس‌جمهوری افکار عمومی را آرام کند و با گفت‌وگوی مستقیم با مردم گله‌های آنان را بشنوند و سعی در رفع مشکلات داشته باشد.

ترقی در پایان تاکید کرد:باید این موضوع را هم اضافه کرد که بیان سخنان دولت به مردم نباید یکطرفه باشد، بلکه لازم است شرایطی به وجود آید که اقشار و اصناف مختلف مردم نمایندگانی را به حضور دولت بفرستند که با نماینده رییس‌جمهوری صحبت کنند تا گوش شنوایی هم برای شنیدن حرف‌های مردم وجود داشته باشد در واقع دولت پیش از اینکه بخواهد پاسخی به گلایه‌های مردم بدهد باید ابتدا گوش شنوا برای شنیدن گلایه‌های آنان داشته باشد وگرنه اینکه یک حرف‌هایی مطرح شود و وعده‌هایی به مردم بدهند و عمل نشود، مردم را آرام نمی‌کند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.