ارتباط با ما در

گزارش سی ان ان از آغاز دور تازه تحریم‌ها علیه ایران؛

تحریم ترامپ، تحریم اوباما نخواهد شد

در این خلاصه گزارش خطاب به ترامپ آمده: برخلاف دفعه اول، زمانی که این تحریم‌ها اعمال شد شما از نظر بین‌المللی تقریباً منزوی خواهید بود چراکه سایر کشورها به‌شدت مخالف تلاش‌های شما هستند. هیچ ائتلاف بین‌المللی در حمایت از شما وجود ندارد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– سامانتا وینوگراد، عضو ارشد شورای امنیت ملی دولت پیشین آمریکا طی گزارشی که در قالب ارزیابی اطلاعاتی روی میز رئیس‌جمهور ایالات‌متحده قرار می‌گیرد و مشابه خلاصه گزارش روزانه‌ای است که در اختیار رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد تا در تصمیم‌گیری خود اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشد، به مسئله ایران پس از اعمال تحریم‌ها پرداخته است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از سی ان ان، وینوگراد خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: شاید به نظرتان امروز شبیه روز گراندهاگ* باشد، چراکه آماده اعمال مجدد همان تحریم‌های قدیمی علیه همان رژیم قدیمی یعنی ایران می‌شوید. اما باوجودآنکه این همان تحریم‌ها است، امروز یک روز کاملاً جدید است.

در ادامه این خلاصه گزارش خطاب به ترامپ آمده: برخلاف دفعه اول، زمانی که این تحریم‌ها اعمال شد شما از نظر بین‌المللی تقریباً منزوی خواهید بود چراکه سایر کشورها به‌شدت مخالف تلاش‌های شما هستند. هیچ ائتلاف بین‌المللی در حمایت از شما وجود ندارد. ارزیابی ما این است که به‌جز اسرائیل و عربستان، اکثر کشورها علیه این اقدام شما برای تنبیه ایران هستند زیرا می‌بینند که این کشور همچنان در حال اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

ایران سعی دارد تأثیر تحریم‌های آمریکا که از امروز دوشنبه ۱۵ مرداد اجرایی می‌شود را کاهش دهد. ارزیابی ما این است که این کشور به‌طور همزمان در حال پیگیری یک استراتژی برای مجبور کردن شما به لغو، تعویق یا دست‌کم تعدیل تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران که قرار است در ماه نوامبر مجدداً اجرایی شود، است.

استراتژی ایران احتمالاً شامل تداوم لابی‌گری در پایتخت‌های خارجی به‌منظور ترغیب سایر کشورها به دریافت مجوز لغو تحریم‌های بخش انرژی از وزارت خزانه‌داری آمریکا، انتقاد عمومی از رئیس‌جمهوری آمریکا به‌منظور منحرف کردن انتقادات از سوءمدیریت اقتصادی در داخل، و به نمایش گذاشتن قدرت فیزیکی با این پیام آشکار که توانایی حمله در صورت تحت فشار قرار دادن این کشور را دارد، می‌شود.

درحالی‌که نظام ایران علیه اقدامات ترامپ اعتراض خواهد کرد، دست به اقدامی که باعث شود این کشور سزاوار تنبیه شدن جلوه کند، نخواهد زد. ایران می‌خواهد سایر کشورها ببینند که رئیس‌جمهور آمریکا رفتاری اشتباه با آن دارد تا بتواند به انجام تجارت با سایر کشورها و فروش انرژی به آن‌ها ادامه دهد.

ایران می‌داند که دور نخست تحریم‌ها سخت خواهد بود اما این کشور همچنان بر برنامه‌ای متمرکز خواهد بود که نشان دهد سزاوار تحریم‌های بیشتر در ماه نوامبر نیست.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده که در زمان مناسب در مورد چگونگی واکنش به خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام تصمیم خواهد گرفت و بارها و بارها به «سازمان صنعت اتمی» این کشور دستور داده که آماده «آغاز غنی‌سازی صنعتی (اورانیوم) بدون محدودیت» باشد.

ارزیابی ما این است که رژیم ایران عمیقاً نگران تأثیراتی است که اعمال مجدد هرگونه تحریم یا تمام تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران که در حال حاضر تحت فشار است، خواهد داشت. این نگرانی با اطلاعیه‌های عمومی دولت ترامپ مبنی بر اعمال تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های غیرآمریکایی که با ایران وارد فعالیت‌های تجاری شوند، به اوج رسیده است. این اقدام بر توانایی شرکت‌های اروپایی در حفظ مراودات تجاری با ایران تأثیر خواهد داشت.

برای مثال، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ شاهد افزایش ۶۶ درصدی صادرات خود به ایران بوده (حدود ۱۰۰ برابر بیشتر از صادرات آمریکا به ایران در مدت مشابه) و شرکت‌های اصلی اروپایی –ایرباس و فولکس واگن- که پس از توافق هسته‌ای قراردادهایی را با ایران به امضا رساندند، می‌دانند که در صورت تداوم تجارت با ایران با پیامدهایی روبرو خواهند شد و این مسئله احتمالاً منجر به خروج آن‌ها از ایران می‌شود.

فروش نفت یکی از منابع مهم درآمد ایران است و کشورهای آسیایی دو سوم صادرات نفت این کشور را به خود اختصاص می‌دهند و تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌هایی آسیایی که با بخش انرژی ایران همکاری می‌کنند، می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی داشته باشد.

بااین‌حال انتظار می‌رود دست‌کم دو تن از طرف‌های توافق هسته‌ای –روسیه و چین (بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت ایران) علیه اجرایی شدن این تحریم‌ها اقدام کنند.

زمانی که این تحریم‌ها در ابتدای امر اعمال شدند، یعنی پیش از توافق هسته‌ای، یک اجماع گسترده علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن وجود داشت.

امروز اما از آنجایی که رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل سایر کشورها منزوی شده و زمانی که بحث به اعمال مجدد تحریم‌ها می‌رسد، عملاً در حال سواری انفرادی است، نمی‌توان انتظار داشت که همان سطح از تلاش برای مقابله با فرار از تحریم‌ها، به‌خصوص از سوی روسیه و چین که به فرار تحریمی در سایر کشورهایی مانند کره شمالی کمک کرده‌اند، اجرایی شود.

* Groundhog Day: روزی است که در دوم فوریه جشن گرفته می‌شود. بنا به آداب‌ورسوم اگر هنگامی که یک موش‌خرمای کوهی آمریکا در این روز از مخفی‌گاه خود خارج شود و هوا ابری باشد، بهار به‌زودی فراخواهد رسید؛ اگر آفتابی باشد، فرض است که سایهٔ خودش را خواهد دید و به مخفی‌گاه خویش برمی‌گردد و هوای زمستانی برای ۶ هفته بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد.

2 دیدگاه

یک دیدگاه

  1. مهرداد

    دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۲:۵۲

    توضیح شما درباره گراندهوگ دی اشتباه هست
    منظور نویسنده اشاره به فیلم Groundhog Day هست که بازیگر نقش اول فیلم در روز Groundhog Day دچار نفرینی میگردد که هر روز صبح که بیدار میشود همان روز برایش تکرار میگردد
    به عبارتی دچار دور تسلسل تکرار روزها میشود و در یک روز گیر میافتد

    نویسنده خواسته شرایط بازیگر فیلم یادآور شود که امروز شبیه روز قبل هست

  2. محمد

    دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ در ۱۹:۲۷

    این قدردروغ ننویسید”دنیا ازتحریمهای امریکا علیه ایران حمایت میکنه ودرضمن مردم ایران الاغ نیستن که هرچی بخواین بهشون غالب کنین

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.