ارتباط با ما در

بلومبرگ:

آمریکا بدون متحدانش نمی‌تواند ایران را به چالش بکشد

مداخله در سیستم سوئیفت شکاف رو به رشد میان آمریکا و اتحادیه اروپا را تشدید می‌کند. اولویت ترامپ باید ترمیم این اتحاد باشد. آسیب زدن به آن علاوه بر اینکه در راستای منافع آمریکا نیست، هدف گسترده‌تر تغییر رفتار ایران را هم تضعیف می‌کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دولت ترامپ باید از تشدید مجادلات با اروپا بر سر تحریم‌ها اجتناب کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، به نظر می‌رسد دولت ترامپ مصمم است که دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی را قطع کند. در شرایطی که این کشور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را ماه آینده بار دیگر اعمال خواهد کرد، ممکن است شبکه سوئیفت که پرداخت‌های جهانی خارجی را ممکن می‌کند را نیز هدف قرار دهد. این ایده اشتباه است.

مداخله در سیستم سوئیفت شکاف رو به رشد میان آمریکا و اتحادیه اروپا را تشدید می‌کند. اولویت ترامپ باید ترمیم این اتحاد باشد. آسیب زدن به آن علاوه بر اینکه در راستای منافع آمریکا نیست، هدف گسترده‌تر تغییر رفتار ایران را هم تضعیف می‌کند.

اروپا بر حفظ توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران که در ماه می از سوی آمریکا رد شد، تاکید کرده است. در همین راستا نیز با توسل به گام‌هایی که هر روز عجیب‌تر می‌شوند، سعی در تسهیل بازرگانی ایران با جهان خارج دارد. اکنون دولت خشمگین ترامپ در حال بررسی هدف قرار دادن سوئیفت است که از انجام هرگونه تجارت شرکت‌های اروپایی با تهران جلوگیری می‌کند. این تحریم‌ها احتمالا سوئیفت (مستقر در بلژیک) را ملزم به نقض قوانین اروپا می‌کند که این شبکه هم به آن تن نخواهد داد.

استفاده از سوئیف به عنوان ابزار سیاست خارجی تهدید تازه‌ای برای روابط آمریکا-اتحادیه اروپا نیست. سوئیفت همچون یک سیستم عصبی برای امور مالی جهان عمل می‌کند و هر ساله میلیاردها پیام را در میان بیش از ۱۱ هزار بانک ارسال می‌کند. سیاسی کردن چنین شبکه مهمی در عین قرار دادن مسئولان آن در معرض خطر قانونی، بی‌ثبات‌کننده خواهد بود. این مسئله همچنین تلاش‌ها برای ایجاد جایگزین‌های غیردلاری برای سوئیفت –همانطور که چین، اروپا و روسیه انجام می‌دهند- را تسریع می‌کند و منجر به تعدیل نفوذ آمریکا و ضربه به شرکت‌های آمریکایی می‌شود.

چنین خطراتی می‌توانست ارزشش را داشته باشد اگر مزایای آن مشخص بود. ضمن اینکه، قطع دسترسی ایران به این سیستم مالی –همانطور که آمریکا و اروپا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ انجام دادند- می‌تواند منجر به ناآرامی و فشارهایی شود که فقط افراطی‌ها را تقویت می‌کند. این اقدام می‌تواند منجر به اتحاد میانه‌روها و تندروها شود و حتی ایران را ترغیب به پیگیری بلندپروازی‌های هسته‌ای کند چرا که دسترسی به سوئیفت اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بود.

مسئله اصلی این است که آمریکا مزایای جدید چندانی از ایران نخواهد گرفت، مگر اینکه اتحاد خود با متحدان را حفظ کند. در حال حاضر دولت ترامپ حتی نمی‌تواند بگوید از ایران چه می‌خواهد. رئیس‌جمهور آمریکا فقط از این رژیم خواسته که «یک توافق خوب» داشته باشند، و تاکید کرده «توافقی که هرگز ندیده‌اید». هیچ یک از اهداف آمریکا در این زمینه، بدون کمک متحدان آمریکا، واقع‌گرایانه نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.