ارتباط با ما در

تفاوت الکتروکوتر و الکتروسرجری

یکی از دستگاه هایی که امروزه در صنعت پزشکی از جمله برداشت خال استفاده زیادی می شود، دستگاه الکتروکوتر می باشد. این دستگاه با توسط جریان های الکتریکی با فرکانس بالا (HF) در زمان برش یا انعقاد بافت استفاده می شود.

منتشر شده

امروزه بسیاری از افراد فکرمی کنند دستگاه های الکتروسرجری و الکتروکوتر یکی هستند. ولی واقعاً این دو دستگاه یکی می باشند و یا تفاوت هایی دارند؟ اگر تفاوت دارند کدام دستگاه بهتر می باشد؟ کدام جدید تر می باشد؟ از کدام دستگاه استفاده کنیم؟

برای پاسخ به سوالات بالا و سوالاتی مشابه به این گونه سوالات در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت این دو دستگاه را به خوبی درک کنید. ابتدا توضیح مختصری برای هر کدام به شما می دهیم.

الکتروکوتر چیست؟

یکی از دستگاه هایی که امروزه در صنعت پزشکی از جمله برداشت خال استفاده زیادی می شود، دستگاه الکتروکوتر می باشد. این دستگاه با توسط جریان های الکتریکی با فرکانس بالا (HF) در زمان برش یا انعقاد بافت استفاده می شود. عملکرد این دستگاه به همراه ۱ ژنراتور الکتریکی می باشد که انرژی الکتریکی را به جریان HF تبدیل می کند. از طرفی دیگر این ژنراتور به یک الکترود فعال متصل می باشد که با بافتی که بر روی آن اثر حرارتی ایجاد می کند، در تماس می باشد.   برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الکتروکوتر و خرید آن میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت دستگاه الکتروکوتر ایرانی

می توان از الکتروکوتر در مواردی به راحتی استفاده کرد این موارد شامل جلوگیری از عفونت، از بین برنده رشد غیر طبیعی بافت، توقف کامل یا جلوگیری از خونریزی پس از آسیب یا در حین جراحی و … می شود. همچنین از این دستگاه به غیر از عمل جراحی می توان در درمان خونریزی بینی، برداشت زگیل و برداشت تومور هم اشاره کرد.

لوازم و قعطات جانبی دستگاه شامل موارد روبرو می شود: قلم تک قطبی ، پدال پایی، صفحه بیمار با کابل اتصال به دستگاه، پنست دو قطبی و کابل اتصال به الکتروکوتر و الکترود های قلم تک قطبی برای برش و انعقاد.

الکتروکوتر ها انواع مختلفی دارد که این تنوع در خیلی مسائل می باشد که برخی از آن ها تکنیک می باشد، برخی دیگر میزان وات خروجی به دستگاه و بعضی از آن ها در واحد جراحی می باشد. هر کدام از این انواع الکتروکوتر ها کارایی مخصوص به خود را دارد تا پزشکان و دکتران بتوانند به راحتی در شرایط سخت از این دستگاه استفاده کنند.

الکتروسرجری چیست؟

یکی دیگر از دستگاه هایی که امروزه در صنعت پزشکی استفاده می شود، دستگاه الکتروسرجری می باشد. این دستگاه با داشتن یک ژنراتور، بسامد رادیویی تولید می کند. این دستگاه همانند دستگاه الکتروکوتر با جریان فرکانس الکتریکی بالا (RF) در زمان برش یا انعقاد بافت استفاده می شود. این فرکاس ها از طریق نوک یک الکترود فعال به بدن ارسال می شود. پس از جابجایی این این فرکانس ها بافت مورد نظر خشک می شود. جریان فرکانس بالا در این محصول باعث می شود که در آن ناحیه اسکار پوستی کم تری ایجاد شود.

از این دستگاه معمولاً در انواع جراحی ها از جمله جراحی اندامهایی همانند شش ها، کبد، تیرویید و طحال، جراحی لاپاراسکوپی، جراحی قلب باز، جراحی زیبایی و … مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت الکتروکوتر و الکتروسرجری در چیست؟

این دو دستگاه کاملاً مشابه یکدیگر هستند. یعنی هر دو دستگاه برای کمک به عمل های جراحی استفاده می شود. البته این دو دستگاه تفاوت هایی هم دارند که برخی از افراد به اشتباه این دو دستگاه را یکی می نامند. ولی این دستگاه ها در نوع عملکرد خود با هم فرق می کنند. به نوعی الکتروکوتر قدمی تر از دستگاه الکتروسرجری می باشد. تفاوت این دو دستگاه در هفت مورد خلاصه می شود که شامل موارد روبرو می شود: قدیمی و جدید تر بودن دستگاه ها، عوارض الکتروکوتر و انواع جریان ها (جریان های الکتریکی، جریان گذر و انواع جریان ها)، طراحی دستگاه ها، قطعات موجود و نوع کنترل انعقاد.

تفاوت الکتروسرجری و الکتروکوتر در سال تولید

اولین تفاوت این دستگاه قدیمی و جدید تر بودن آن ها نسبت به هم دیگر می باشد که همان طور که در قبل به آن اشاره شد دستگاه الکتروکوتر بسیار قدیمی تر از دستگاه الکتروسرجری می باشد پس در نتیجه قطعات استفاده شده در دستگاه الکتروکوتر ها قدیمی تر از دستگاه الکتروسرجری می باشد. دستگاه الکتروکوتر حدوداً در قرن ۱۸ مورد استفاده قرار گرفته است.

تفاوت الکتروکوتر و الکتروسرجری در انواع جریان ها

تفاوت بعدی نوع جریان فرکانس های الکتریکی هایی می باشد که در هر کدام استفاده می شود. در الکتروکوتر ها جریان الکتریکی با فرکانس (HF) مورد استفاده قرار می گیرد در صورتی که در الکتروسرجری از جریان الکتریکی با فرکانس (RF). تفاوت این دو جریان الکتریکی در میزان ایجاد اسکار می باشد. همان طور که قبلاً به آن اشاره کردیم در جریان الکتریکی RF اسکار های کم تری پس از استفاده در ناحیه مورد نظر باقی می ماند نسبت به الکتروکوتر.

سومین تفاوت این دو دستگاه مربوط به گذر جریان می باشد. در الکتروکوتر جریان از سیم داغ عبور می کند در صورتی که در الکتروسرجری این جریان از بافت عبور می کند.

از دیگر تفاوت های این دستگاه می توان به نوع جریان های آن اشاره کرد. این تفاوت، متفاوت با جریان های الکتریکی می باشد. در الکتروسرجری از جریان متناوب فرکانس بالا (AC) استفاده می شود در صورتی که در الکتروکوتر از جریان مستقیم (DC) استفاده می شود. که خطر در الکتروکوتر به علت جریان مستقم خطرناک تر از الکتروسرجری می باشد.

تفاوت الکتروکوتر و الکتروسرجری از نوع طراحی

تفاوت بعدی این دو دستگاه در طراحی آن ها می باشد. همان طور که در ابتدا گفتیم الکتروکوتر ها قدیمی تر از الکتروسرجری ها می باشند. جدید تر بودن دستگاه الکتروسرجری باعث شده که طراحی پیچیده تر در نتیجه قابلیت های بیشتر و کاربرد های فراوان نسبت به مدل الکتروکوتر داشته باشد.

تفاوت الکتروکوتر و الکتروسرجری در قعطات موجود در هر کدام

قعطات موجود در درستگاه ها ششمین تفاوت ما بین این دستگاه ها می باشد. در دستگاه الکتروکوتر از سیم داغ و مبنع تغذیه DC استفاده می شود این در صورتی است که در دستگاه الکتروسرجری ها از الکترود بازگشتی، ژنراتور فرکانس بالا و الکترود فعال استفاده می شود. که قطعات الکتروسرجری با تکنولوژی بهتری ساخته شده اند.

تفاوت الکتروکوتر و الکتروسرجری در کنترل انعقاد

هفتمین تفاوت میان این دو دستگاه مربوط به نوع کنترل انعقاد می باشد. در دستگاه الکتروکوتر ها کنترل شدن انعقاد به وسیله حرارت سیم داغ و کنترل جریان انجام می شود در صورتی که در دستگاه الکتروسرجری این کنترل انعقاد توسط کنترل توان و شکل موج اتفاق می افتد.

به غیر از این موارد گفته شده الکتروسرجری ها برخی ویژگی هایی هم دارند که در آن ها را در الکتروکوتر ها مشاهده نمی کنید.

به طور کلی می توان گفت برش بافت ها در الکتروسرجری بسیار راحت می باشند و تقریباً هیچ گونه چسبدگی ما بین بافت و الکترود ایجاد نمی شود. از طرفی دیگر می توان با تغییر شکل موج جریان اعمالی به بافت بین برش و انعقاد، یک طیف مناسب و قابل انتخاب در جراحی ایجاد کرد.

سخن پایانی

همان طور که گفته شده در دستگاه الکتروسرجری همه قطه ها و تکنولوژی استفاده شده بهتر از الکتروکوتر می باشد. می شود گفت این روز ها کم تر از دستگاه الکتروکوتر استفاده می شود و بیشتر به سراغ الکتروسرجری رفته اند. ولی این دو دستگاه یکی نمی باشند و تفاوت هایی دارند که به آن ها اشاره شده است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.