ارتباط با ما در

چه مدل تشکی بخرم؟ طبی یا فنری؟

تشک به عنوان بستر مناسبی برای استراحت از گذشته‌های دور تا امروز در بین لوازم زندگی انسان وجود داشته‌است.

منتشر شده

تشک به عنوان بستر مناسبی برای استراحت از گذشته‌های دور تا امروز در بین لوازم زندگی انسان وجود داشته‌است. درستی این مطلب را اکتشافات باستان‌شناسی تایید می‌کند. همچنین یافت شدن مواردی از تشک دست‌دوز در بین لوازم انسان های گذشته نیز شاهدی بر صحت این مدعاست.
این مطالب نشان می‌دهد عادت به استراحت روی یک بستر مناسب و طراحی شده با جنس الیاف گیاهی مثل پنبه و ابزار جانوری مثل پر و پشم، یک موضوع نوظهور نیست.
امروزه استفاده از تشک به منظور استراحت و خواب، یک امر ضروری و جزو لوازم زندگی به حساب میآید. شرکتهای مختلفی تولیدکننده محصولات مرتبط با خواب وجود دارند که از آن جمله می‌توان به شرکت تشک رویال ( toshakroyall.com ) اشاره کرد؛ این شرکت سالیان زیادی به این امر مشغول بوده و محصولات باکیفیتی را روانه بازار کرده‌است.

چه تشکی طبی است؟

تشکی که دارای اسفنج بوده و کمی سفت بوده و فنر نداشته‌باشد؛ همچنین ویژگی‌های درمانی داشته‌باشد را تشک طبی می‌نامند.

ترکیب اصلی این مدل تشک از اسفنج، یونولیت و یا فوم است. مشروط به کیفیت و مقدار مواد به کار رفته در محصول، میزان سفتی و طول عمر مفید آن شکل می‌گیرد.  مدل‌های یونولیتی غالبا شکننده بوده و کمتر عمر می‌کنند؛ این مدل معمولا در مراکز درمانی و به‌صورت موقت استفاده می‌شود. خصوصیت اصلی تشک‌های یونولیتی، وزن کم و آسانی جابه‌جایی است.

مدل‌های مختلف تشک ابری و  اسفنجی، در نوع ماده، میزان فشردگی و ضخامت اسفنج به کار رفته در آن با همدیگر تفاوت دارند. برای بیشتر مردم فشردگی اسفنج، نشانه کیفیت محصول است، ولی نباید از اصلی بودن یا نبودن مواد استفاده شده در فرایند تولید نیز غافل شد.

توجه کنید که در بازار مدل‌هایی از تشک از جنس مواد نامناسب و فشردگی بالا هم موجود است که به خاطر عمر کم، به لحاظ هزینه مناسب نیستند. مواد اولیه مورد استفاده به منظور تولید اسفنج، پلی یول، ایزوسیانات و آب می‌باشد.  این اسفنج‌ها در شرایط ویژه‌ای از فشار و دما ساخته می‌شوند.

افزایش حجم ابر و اسفنج به وسیله آب انجام می‌شود. غیر از آب، دو ماده اولیه دیگر تولید داخل نبوده و وارد می‌شوند.

اسفنج‌ نامرغوب به خاطر ساییده‌شدن سریع، از دوام مناسبی برخوردار نیستند. همچنین پس از مدتی به دلیل تغییر میزان حرارت و شسته‌شدن، حالت پودر گرفته و خراب می‌شود.

اگر در این محصول از مواد شیمیایی نیز استفاده شود، تاثیرات منفی زیادی به محیط زیست وارد خواهدشد. طی مراحل ساخت، این آلودگی‌ها با رسیدن به دمای (۲۰ تا ۲۵ درجه) از ترکیب خارج می‌شوند.

میزان زیادی از کیفیت درمانی تشک‌های طبی با استفاده از فوم به دست می‌آید. در حقیقت فوم، اسفنجیست که در شرایط ویژه‌ای تولید می‌شود. مقدار تراکمِ فوم، میزان سفتی آن را مشخص می‌کند. استفاده از چند لایه فوم با فشردگی مختلف در بعضی تشک‌های طبی، از جمله راه‌های به وجود آوردن خاصیت مدیکال در محصول است. در حالت مدیکال، تشک علاوه بر دارا بودن سفتی لازم در قسمت میانی، همچنین نرمی مناسبی هم در سطح دارد.

اخیرا مدل پیشرفته‌ای از فوم به نام فوم هوشمند وارد بازار شده‌است. این نوآوری، ابتدا در لباس فضانوردان استفاده شد.

از ویژگی‌های این فوم می‌توان به حالت‌پذیری و تطابق با شرایط نو و سپس برگشت به حالت نخستین اشاره کرد. یعنی در شرایط مختلف خود را با حالت بدن تطبیق داده و فشاری به بدن وارد نمی‌کند.

همزمان با بهره‌گیری از این نوآوری برای تولید کالای خواب طبی، استقبال خوبی نیز از سمت مردم به دست آمده‌است. خاصیت تطبیق پذیری محصولات تهیه شده از این ماده بر خواص طبی آنها اثرات خوبی برجای گذاشته است.

فوم حافظه‌دار با منتقل کردن قسمت‌های فشار از جسم به تشک، از ایجاد و افزایش  درد جلوگیری می‌کند.

ویژگی بعدی تشک‌های طبی، سفت بودن است. بیشترین ویژگی درمانی این مدل تشک نیز به خاطر همین خاصیت است. سفت بودن سطح تشک ها بر اساس درجه بندی و استاندارد مخصوصی محک زده می شود.

خاصیت تشک‌های طبی صرفا در مسائل مدیکال و درمانی خلاصه نمی‌شود، بلکه این تشک‌ها نقش پیشگیری از درد و جلوگیری از بیماری را نیز می‌توانند بازی کنند. تهیه تشک طبی نخستین گام برای افرادیست که پیشگیری را بر درمان مقدم می‌دارند.

استفاده از تشک طبی چه مزایایی دارد؟

مزیت این تشک‌ها برای افراد عادی که هنوز به بیماری مبتلا نشده‌اند، در حفظ سلامتی و جلوگیری از مشکلات و بیماری است.

همچنین پیشنهاد تشک طبی برای افراد بیمار، به جهت درمان بیماری است. در صورتی که استفاده از این محصول در مراحل نخست و پیش از پیشرفت بیماری شروع شود، تاثیر مثبت آن، بهتر مشاهده خواهدشد.

در مراحل پیشرفته بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات و کمردرد، متخصصین تشک طبی را برای کاهش درد در ناحیه کمر و مراقبت از مهره‌ها توصیه می‌کنند.

خصوصیات تشک های فنری

داشتن انعطاف زیاد و حرکات موجی از ویژگی‌های تخت‌های فنری محسوب می‌شود. ولی اینطور که به نظر می‌رسد دوره این محصول کم‌کم به سر می‌رسد. امروزه انواع تشک‌های فنری قرار گرفته در تخت‌های ثابت، نرمی و آسودگی مختص به خود را دارند. این محصولات فنری به سادگی، نرمی و راحتی شهرت داشته و در میان انواع تشک‌ها از قیمت کمتری هم دارند.البته درباره سفتی سطح به انواع تشک‌های اسفنجی نرسیده و غالبا نرم‌تر هستند.

تشک فنری به دو دسته فنر متصل و فنر منفصل تقسیم می‌شود. دسته نخست از بافت درهم برخوردار بوده و خیلی محکم است. بر روی قسمت فنری تشک ابتدا موکت، سپس اسفنج و در نهایت پارچه قرار داده می‌شود. این لایه‌ها به وسیله چسب و دستگاه مخصوص روی هم مرتب شده و سپس دوردوزی می‌شود. بعضی از اقسام این تشک‌ها فریم فلزی نیز به همراه داشته و در ابعادی متناسب با تخت‌های یک‌نفره و دونفره ساخته می‌شوند.

تشک فنری منفصل تا حد زیادی با نوع فنر متصل تفاوت دارد.

در این مدل، فنرها از هم فاصله داشته و هرکدام از فنرها به طور انفرادی رفتار می‌کنند. همچنین از آنجا که برخوردی با هم ندارند، موجب ساییده‌شدن و سروصدا نیز نمی‌شوند. این تشک‌ها عمر بیشتری داشته و به این راحتی فرسوده نمی‌شوند.

همچنین به دلیل مجزا بودن دسته‌های فنر تا حد امکان ارتعاشِ حرکات از یک قسمت به قسمت‌های دیگر منتقل نشده و لرزش ایجاد نمی‌شود. این ویژگی خصوصا برای استفاده همزمان بیش از یک‌نفر، خیلی مناسب است. تشک فنر منفصل خصوصا در مدل دو نفره و در بین زوج‌ها مشتریان بسیاری دارد.

تشک‌های طبی غالبا تشک‌هایی سفت هستند و مدل‌های فنری از آنها نرم‌ترند. در این بین تشک‌های طبی فنری با حالتی بین این دو مدل تشک نیز وجود دارد که علاوه بر داشتن میزان سفتی متعادل، عمر مفید بیشتر و دوام بهتری دارند.

تشک طبی فنری

تشک طبی فنری در حقیقت تشکی مرکب از ویژگی‌های تشک طبی و تشک فنری است. این مدل به دلیل دارا بودن طول عمر زیاد و داشتن خواب آسوده روی آن، تعداد زیادی از مشتریان را به خود جذب کرده‌است. ساختار آن مثل انواع فنری بوده ولی از فنرهای ضخیم‌تری برخوردار است. لایه‌های اسفنج ریباند کار شره در آن، حجم بیشتری دارد.

همچنین جنس پارچه در این نوع تشک، تقویت شده و از انواع مرغوبی تهیه شده‌است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.