ارتباط با ما در

دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ همچنین می تواند وجود هوا در رادیاتور باشد. ممکن است مسیر اتصالات و واشرهای رادیاتور دارای منافذ ریزی باشند که از این طریق مقداری هوا به داخل بدنه ی رادیاتور نفوذ کند.

منتشر شده

دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. گرم نشدن کل بدنه و یا قسمتی از رادیاتور مشکل متداولی بین این نوع سیستم های گرمایشی به شمار می رود. اگر شما از رادیاتور به عنوان وسیله ی گرمایشی منزل یا محیط کارتان استفاده کنید شاید بارها با این مشکل مواجه شده باشید. یکی از قدیمی ترین روش های ایجاد گرما در سازه های ساختمانی استفاده از سیستم مرکزی گرمایشی است. رادیاتورها از گذشته با بدوی ترین شکل به عنوان وسیله ای جهت گرمایش محیط مورد استفاده قرار گرفته اند. با پیچیده تر شدن سیستم ها و پیشرفت تکنولوژی رادیاتور شوفاژها نیز دستخوش تغییراتی شده اند و به شکل مدرن امروزی گرمابخش محیط هستند. این نوع سیستم های گرمایشی برای ایجاد حرارت و گرم کردن محیط، از آب گرم درون محفظه  بهره می برند.

 

در واقع آب به عنوان ناقل دما در مدار رادیاتور شوفاژ به طور مداوم در حال چرخش است. رادیاتور با استفاده از پکیج، بویلر و سیستم های مرکزی گرمایشی آبگرم مورد نیاز مدار را تامین می نمایند. اما حین استفاده از این نوع سیستم های گرمایشی ممکن است رادیاتور به خوبی فضای اطراف را گرم نکند، دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ می تواند بیشتر از یک مورد باشد؛ عوامل متعددی در این امر دخیل اند. رادیاتور شوفاژ ایمنی بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستم های گرمایشی دارد و همچنین به علت سطح گرمادهی مطلوب وانتقال حرارت، تاثیر برجسته ای در کاهش اتلاف و هدررفت انرژی دارد. در این مورد با توجه به نیاز بازار شرکت های داخلی و خارجی متعددی سالانه تعداد بسیار زیادی دستگاه رادیاتور را تولید کرده و روانه بازار می کنند. رادیاتور ایران رادیاتور، بوتان، لورچ و غیره از برند های معتبری اند که در زمینه ساخت رادیاتور فعالیت دارند. می توان به دیگر برندهایی که با توجه به  کیفیت بالای محصولات، به خوبی توانسته اند در بازار رقابت سهم عمده ای از فروش را بگیرند، اشاره کرد. بدون در نظر گرفتن جنس و برند این نوع سیستم های گرمایشی، گرم نشدن رادیاتور شوفاژ مشکل متداولی در بین تمامی رادیاتورها است. در این نوشتار از دماپویا به برخی عوامل موثر در گرم نشدن رادیاتور شوفاژ اشاره خواهیم کرد. همچنین در نوشتاری جداگانه به راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ پرداخته ایم که شما عزیزان می توانید مطالعه کنید.

 

۵ علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

در این مقاله از مجله دما پویا تلاشی داشته ایم که عوامل اصلی و موثر در گرم نشدن آب رادیاتور شوفاژ، و راه های برطرف کردن آن را مورد بررسی قرار دهیم. بهتر است با شروع شدن فصل زمستان و روشن کردن رادیاتورهای گرمایشی با هدف عملکرد بهینه همچنین جلوگیری از تلف شدن انرژی، این سری از سیستم های گرمایشی را مورد بررسی قرار داد.

 

رسوب گرفتن رادیاتور

همانطور که گفته شد آب در این نوع سیستم ها نقش مهم و اصلی را ایفا می کند. در واقع آب درون محفظه ی رادیاتور به طور مداوم در حال چرخش است و با بدنه ی رادیاتور ارتباط مستقیمی دارد، و همانطور که مطلع ایم آب در حال جریان مقداری املاح را نیز با خود به همراه دارد، پس از گذشت مدتی این املاح به شکل رسوب در کف و یا قسمتی از بدنه ی رادیاتور انباشته می شود و مانع از جریان آبگرم درون محفظه شوفاژ می شوند. بنابراین همین جریان ناقص می تواند دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ باشد؛ در این صورت بالا و یا پایین رادیاتور سرد باقی می ماند و گرم نمی شود. اما برای حل این مسئله می توان با استفاده از سختی گیر بر سر مسیر لوله کشی رادیاتور رسوبات و املاح را به کمترین حد رساند. همچنین در بعضی از مواقع ممکن است نیاز به مدارشویی سیستم گرمایشی نیز داشته باشیم.

وجود هوا در رادیاتور

دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ همچنین می تواند وجود هوا در رادیاتور باشد. ممکن است مسیر اتصالات و واشرهای رادیاتور دارای منافذ ریزی باشند که از این طریق مقداری هوا به داخل بدنه ی رادیاتور نفوذ کند، و یا به علت واکنش آلیاژ، بدنه ی رادیاتور با مس پکیج مقداری هوا در رادیاتور ها ایجاد شود، بنابراین نیاز است به طور مرتب و دوره ای به جهت هواگیری رادیاتور ها اقدام کنیم. چرخش آب همراه هوا در مدار گرمایش موجب اختلال در سیستم گرمایشی می شود . این امر سبب می شود رادیاتور نیمه سرد باقی بماند؛ به این صورت که بالا و یا پایین بدنه سرد باشد، و یا گرمای مطلوبی به محیط منتقل نکند.

انتخاب نامناسب سیستم گرمایشی

همانطور که گفته شد، آب نقش ناقل دما در رادیاتورها را دارد. پس دمای مطلوب آب تاثیر موثری در داغ شدن بدنه رادیاتور و در نتیجه انتقال گرما به هوای مجاور را دارد. پکیج های گرمایشی در ظرفیت حرارت دهی مختلفی تولید می شوند، و وظیفه ی تامین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها را به عهده دارند. به هنگام گزینش سیستم تامین کننده آبگرم باید حتما به ظرفیت حرارتی آن توجه کرد. باید در نظر داشت که ظرفیت حرارت دهی دستگاه جواب گوی نیاز رادیاتورهای بکار رفته در واحد مورد نظر باشند. گاهی ممکن است دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ انتخاب نامناسب ظرفیت حرارت دهی پکیج باشد. اگر شما پکیج گرمایشی با ظرفیت حرارت دهی کمتر از نیاز انتخاب کنید، این سیستم توانایی لازم برای تامین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها را نداشته، بنابراین باعث بروز مشکل در گرمادهی رادیاتور می شود.

ایراد در اتصالات و لوله کشی 

رادیاتورها از طریق لوله کشی و اتصالات آبگرم مورد نیاز خود را از سیستم گرمایشی دریافت می کنند. اگر آبگرم مسیر طولانی را برای رسیدن به رادیاتور طی کند مشخص است که میزانی از گرمای خود را حین عبور از لوله ها تا رسیدن به رادیاتور از دست میدهد بنابراین رعایت فاصله ی رادیاتور با منبع تامین کننده آبگرم از اهمیت خاصی برخوداراست. همچنین رادیاتورها دارای شیر ورودی و خروجی جهت تبادل و جابه جایی آب گرم و سرد هستند، گاهی ممکن است این شیرها به میزان کافی باز نباشند، و یا به دلیل رسوب گرفتن و یاهرز شدن، به طور نیمه باز یا بسته شوند همین امر موجب اخلال در عملکرد رادیاتور می شود و می تواند دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ محسوب شود.

مشکل از پمپ پکیج

با توجه به مستقل شدن واحدها، پکیج گرمایشی از رایج ترین ابزارها برای تامین آبگرم مورد نیاز رادیاتورها محسوب می شوند. این سری از سیستم ها دارای پمپ اند که وظیفه آنها به گردش درآوردن آب مدار گرمایشی یعنی رادیاتورها است. گاهی ممکن است پمپ دستگاه خرابی شود بنابراین آب درون رادیاتورها به طور مناسب درجریان نبوده و در گردش آنها مشکل بوجود می آید. اگر دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ پمپ پکیج باشد دارای علائمی از قبیل گریپاژ، ریزش آب، خرابی خود پمپ یا به صدا درآمدن است.

ممکن است حین خرید یا جستجو در مورد رادیاتور با رادیاتور شوفاژ برقی نیز رو به رو شوید؛ از این رو در مطلبی جداگانه به این موضوع پرداخته ایم که رادیاتور شوفاژ برقی چیست؟

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های گرمایشی اقدام نمایید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.