ارتباط با ما در

تجرد قطعی چندمیلیون دختر ایرانی/ چرا دختران به راحتی تن به ازدواج نمی‌دهند؟

منتشر شده

تجرد قطعی

به گزارش جامعه ایرانی؛ «زندگی میلیون‌ها دختران مجرد ایرانی در آستانه تجرد قطعی قرار دارد. این قطعیت را فرهنگ عملی جامعه قبول کرده است؛ ولی فرهنگ نظری هنوز از این بلای عظیم انتقام می‌گیرد.» این بخشی از سخنان و البته نگرانی های شیوانی یکی از نمایندگان مجلس است.

تجرد و عدم ازدواج بخشی از دختران ایرانی تا آخر عمر، نوعی نگرانی را برای خانواده ها و مسئولان کشور ایجاد کرده است، بخشی معتقدند که این اتفاق به دلیل بالا رفتن خواسته های دختران در راستای تحصیلات بالا و استقلال است و برخی دیگر هم این را محصول عدم استقلال و قدرت مردان می‌دانند که دیگر دختران حاضر به تن دادن به ازدواج به هر قیمت و با هر فردی نیستند. اما به عقیده قرائی مقدم هر دختر و پسری خواهان یک ازدواج سالم و به موقع هستند و عواملی همانند شرایط اقتصادی بسیار نامناسب و روابط خارج از چهارچوب پیش از ازدواج و البته افزایش طلاق، باعث شده تا دختران و البته پسران تمایل کمتری به ازدواج داشته باشند.

امان الله قرائی مقدم کارشناس مسائل اجتماعی به جامعه ایرانی می‌گوید: من معتقدم که تجرد یک اتفاق ناخواسته است زیرا هیچ دختر و پسری خواهان این نیستند که تا آخر عمر ازدواج نکنند مگر مواردی خاص. بنیان و اساس جامعه از لحاظ تداوم ارزش ها و بقای نسل و تامین نیروی انسانی و … ازدواج کردن را طلب می‌کند. اما به دلیل کمبود امکانات، شرایط نامناسب اقتصادی، گرانی و بالا رفتن تورم، دختران و پسران تصمیم می‌گیرن تا به صورت مجردی زندگی خود را ادامه دهند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: این تجرد قطعی که اکنون آمار آن از سوی مسئولین اعلام می‌شود، مسئولیت آن به گردن مسولین و دولت‌ها است. زیرا فضای امکانات و اشتغال را برای جوانان فراهم نکرده‌اند. زمانی که یک فارغ التحصیل دانشگاه بیکار است و به خیابان گردی مشغول است، مسلم است که پسران تن به ازدواج نمی‌دهند و دختران هم حاضر به ازدواج با پسرانی که شرایط معیشتی خوبی ندارند، نیستند. از سوی دیگر افزایش آمار طلاق هم باعث شده تا دختران از ازدواج کردن ترس و نگرانی داشته باشند و حاضر به ازدواج کردن نباشند. اگر بخواهم به یکی از عوامل دیگری که باعث ایجاد تجرد قطعی می‌شود اشاره کنم، روابط جنسی است که پیش از ازدواج میان دختر و پسر رخ می‌دهد و آسیب زیادی را به پسر و دختر وارد می‌کند.

قرائی مقدم به تحقیقی که مچندسال قبل در این رابطه صورت داده بود، اشاره کرد و گفت: ما طی تحقیقی که بر روی تعدادی از دختران و پسران در شهر کرج انجام دادیم، پسرانی که در رابطه خود سکس را تجربه کرده بودند حاضر به ازدواج با آن دختر نبودند و نسبت به این موضوع نوعی بی اعتمادی داشتند. باید بپذیریم که جامعه ما هنوز یک جامعه سنتی است و هنوز این مسئله را نمی‌پذیرد که دختران پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته باشند. ما نمی‌توانیم جامعه را سریعا با این تحولات همگام سازیم و نیاز به گذشت زمان داریم. همه این مسائل باعث شده تا تجرد گرایی در کشور ما به سرعت افزایش پیدا کند و این اصلا اتفاق خوبی برای کشورمان نیست.

قرائی مقدم در ادامه تصریح کرد: این فرهنگ جامعه ما است که طی سال‌ها در ذهن مردم نهادینه شده است، بنابراین دختران و پسران باید به سنت ها و ارزش های جامعه ای که در آن زندگی می‌کنند توجه داشته باشند. ما نمی‌توانیم فرهنگ جدید را با قانون یا تبلیغ وارد یک جامعه کنیم و انتظار داشته باشیم تا خانواده ها نیز آن را بپذیرند، همگام شدن با یک فرهنگ جدید نیازمند گذشت زمان است.

این جامعه شناس ادامه داد: متاسفانه از آن سو هم برخورد خوب  و مناسبی با دخترانی که هنوز ازدواج نکرده اند نمی‌شود و الفاظ بسیار نامناسبی مانند «ترشیده، دختر نامناسب، موهات رنگ دندونات شد و …» استفاده می‌کنند و حس بسیار بدی را به دختران القا می‌کنند، اما

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.