ارتباط با ما در

قرایی مقدم در گفت و گو با جامعه ایرانی تشریح کرد؛

آیا زنان جامعه ایرانی به اجبار حجاب را رعایت می‌کنند؟

امان الله قرایی مقدم کارشناس و آسیب شناس بر این عقیده است که به دلیل عدم وجود آزادی در کشور، بسیاری از شهروندان جامعه دو شخصیتی و ریاکار شده اند و از همین رو نباید به کسانی که به اجبار در کشور حجاب دارند و زمانی که به خارج از کشور می‌روند حجاب را از سر برمی‌دارند، اعتراضی کرد.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ بعد از منتشر شدن تصاویر بدون حجاب آزاده نامداری و نگار جواهریان در خارج از کشور و انتقاد‌های گسترده و وسیع از آن‌ها، نوبت به ستاره اسکندری رسید. اخیرا فیلمی منتشر شد که در آن خانومی از ستاره اسکندری در یکی از مراکز خرید ترکیه همزمان که به او توهین می‌کند و او را دورو و خائن خطاب می‌کند، فیلم برداری هم می‌کند.

داستان، اما به همینجا ختم نمی‌شود، صداو سیما و بسیاری از تندرو‌های داخلی و خارجی از او فردی خائن و غیر قابل اعتماد نام بردند و خواستار لغو برنامه‌های او شدند، اما در همین بین افرادی مانند علی مطهری به حمایت از این بازیگر معروف پرداخت و اعلام کرد که «نباید در زندگی دیگران تجسس کنیم و آن‌ها را خائن و ریاکار بدانیم، زیرا منطق او این را می‌گوید.» بخش گسترده‌ای از جامعه، اما این را نمی‌پذیرد و معتقد است چرا بازیگرانی که به عنوان الگو قرار دارند و در کشور از حجاب دفاع می‌کنند، در خارج از کشور بدون حجاب هستند! البته به عقیده بسیاری از روانشناسان این برخورد‌های افراطی ناشی از خشم مردم از شرایط موجود و عدم آزادی‌های فردی و ابتدایی است که باعث می‌شود تا این چنین با خشم و غضب با هنرپیشه‌های خود برخورد کنند.

امان الله قرائی مقدم آسیب شناس و کارشناس جامعه شناسی در گفتگو با جامعه ایرانی در رابطه با حواشی اخیر پیرامون نحوه حجاب بازیگران زن ایرانی در خارج از کشور، گفت: برخی از افراد و گروه‌ها و مشاغل نوعی الگوی رفتاری برای شهروندان جامعه هستند، یعنی دختران، پسران و به طور کلی جامعه از این افراد الگو برداری می‌کنند. خانم ستاره اسکندری و نگار جواهریان و سایرین که در خارج از کشور حجاب ندارند، زمانی که در ایران هستند طبیعتا همانند بسیاری از بانوان دیگر حجاب دارند و اگر قرار بود در ایران هم حجاب نداشته باشند نه می‌توانستند شغلی داشته باشند و نه درآمدی کسب کنند، طبیعی است که آن‌ها نیز به دلیل اجبار و شرایط جامعه، حجاب مورد نظر نظام را داشته باشند؛ بنابراین از نظر جامعه شناسی این افراد مقصر نیستند. زیرا او یک سلول است و یک سلول در برابر یک بافت (جامعه) توانایی چندانی ندارد.

مقصر اصلی نظام است نه بازیگرانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند

قرایی مقدم ادامه داد: من معتقدم که مقصر اصلی نظام و این سیستم تمامیت خواه است که افراد را به اجبار وادار به داشتن حجاب می‌کند. هنرپیشه‌ها و سایر افرادی که چنین شرایطی دارند تقصیری ندارند، زیرا برای بقای زندگی خود در کشوری که زندگی می‌کنند مجبور هستند تا برخی قوانینی که قبول ندارند را هم بپذیرند. این رفتار‌ها شامل سایر افراد نیز می‌شود. این شرایط افراد را دو شخیصتی به بار می‎آورد؛ یک شخصیت واقعی که اگر در شرایط آزاد قرار بگیرند آن رفتار و پوششی را انتخاب می‌کنند که دوست دارند و یک شخصیتی که تحت تاثیر جامعه و فضای موجود مجبور به انجام رفتاری است که شاید علاقه و اعتقادی به آن نداشته باشد. از همین رو آن افرادی که اقدام به گرفتن فیلم و عکس از این شخصیت‌ها می‌کنند، نادان هستند و باید به او گفت آیا خود شما زمانی که در ایران هستید، مگر پوشش و رفتارتان بر اساس قوانین موجود نیست؟ و زمانی که به خارج از کشور می‌روید حجاب دارید که این انتظار را از سایرین هم دارید! بنابراین رفتار‌هایی مانند فیلم و عکس گرفتن، رفتار‌هایی بسیار شرم آور است و باید بازخواست شوند.

شهروندان جامعه ایرانی سال‌هاست افرادی دورو و ریاکار هستند

این آسیب شناس با بیان اینکه بسیاری از زنان جامعه ما نیز چنین شرایطی مشابه نگار جواهریان و ستاره اسکندری را دارند، تصریح کرد: در حال حاضر اگر از بانوان جامعه سوال کنیم همه می‌گویند بله حجاب خوب است، اما در باطن آن‌ها مسئله فرق دارد و اگر حجاب آزاد شود بسیاری از آن‌ها حجاب را انتخاب نخواهند کرد. زیرا برای کار کردن، زندگی کردن، تحصیل و … مجبور هستند تا بر خلاف میل‌شان بگویند موافق حجاب هستند. نمی‌دانم چرا برخی فکر می‌کنند افراد باید ظاهر و باطنشان یکی باشد! از ۷۰۰ سال قبل ابن خلدون در کتابی که دارد گفته بود که در حکومت‌های ایران، افرادی اطراف حکومت هستند که ظاهر خوبی دارند، اما درونشان آکنده از پلیدی است. خدا نکند که اتفاقی رخ دهد، اگرنه اگر یک مشکلی در کشور ایجاد شود اولین کسانی که شمشیر را از رو خواهند کشید مخالفان شرایط نیستند، بلکه همین موافقان و نزدیکان نظام هستند. ما جلوی فیلم برداری از افراد را نمی‌توانیم بگیریم و آن افرادی که از نوع پوشش و حجاب شخصیت‌ها فیلم می‌گیرند قطعا خودشان افرادی متظاهر هستند. این دورویی و ریا سال‌هاست که از ویژگی و فرهنگ مردم ایران است و دلیل اصلی آن نیز نبود آزادی است. زمانی که آزادی وجود ندارد شما نمی‌توانید حرف دلتان را بزنید، نمی‌توانید آنطور که می‌خواهید رفتار کنید و لباس بپوشید و … به همین دلیل به صورت ناخواسته به دورویی و ریا روی می‌آورید.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.