ارتباط با ما در

چرا در مسئله قتل همسر نجفی، جامعه از قاتل حمایت می‌کند نه مقتول؟

اعظم آهنگر آسیب شناس اجتماعی می‌گوید حمایت شهروندان جامعه از محمدعلی نجفی در برابر قتل میترا استاد، به دلیل جایگاه، قدرت، ثروت و شخصیت خوبی است که نجفی دارد و اگر قطعا به جای نجفی یک اصولگرا دست به چنین کاری زده بود، مردم از میترا استاد به حمایت بر می‌خواستند.

منتشر شده

یک هفته از خرداد ماه نگذشته بود که خبر قتل میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی به دست همسرش منتشر شد. اتفاقی که باعث شوک عظیم و ناراحت کننده ای به جامعه شد. در این اتفاق اما نکته حائز اهمیت این بود که بسیاری از شهروندان، خصوصا زنان که طبعا از مردانی که زن دوم در اختیار می‌گیرند تنفر دارند، اما در این اتفاق تمام حمایت و نگرانی خود را از نجفی داشتند نه میترا استاد.  موضوعی که کارشناسان معتقد هستند به دلیل جایگاه و شخصیت سالم و آرام شهردار پیشین تهران، چنین اتفاقی رخ داده است.

اعظم آهنگر کارشناس و آسیب شناس اجتماعى در گفتگو با جامعه ایرانى با اشاره به اینکه چرا در جامعه پس از رخ دادن یک قتل توسط سیاستمدار برجسته، اکثریت جامعه به نفع محمدعلى نجفى متاثر و نگران شدند، گفت: اکنون جامعه به چند بخش تبدیل شده است، افرادى که مدافع حقوق زنان هستند و همان کسانى که اسم زن دوم به زبان مى آمد کهیر میزدند از مقتول که زن دوم بود حمایت مى کنند، طیف دیگرى هم هستند که در حال حمایت و سعى بر تبرئه نجفى دارند، اما موضوعى که در این بین مقفول مانده، بحث اخلاق است.

آهنگر ادامه داد: چرا کسى در این بین به این توجه نمى کند که مسئله بزرگى به نام اخلاق قربانى شده است. اگر تعهد هم از سوى آقاى نجفى و هم از سوى میترا استاد به عنوان یک زن رعایت مى شد و وارد زندگى فرد دیگرى نمى شد، چه بسا که این اتفاق‌ها اصلا رخ نمى داد. چندسال قبل هم مشابه چنین موضوعى در داستان ناصر محمدخانى و شهلا جاهد ایجاد شد. آن زمان هم هیچکس به بحث اخلاق و رعایت نکردن آن اشاره نکرد. مدافعان حقوق زنان به صورت چشم و گوش بسته از این خانم دفاع مى کنند و برخى از شهروندان و سیاسیون هم از آقاى نجفى! بى آنکه ببینند که قبل از قتل! یک بى اخلاقى و بى تعهدى بزرگ از سوى این دو نفر رخ داده است. اگر این خانم اخلاق مدار بود وسط زندگى یک خانم دیگر چه مى کرد؟ و بلعکس آقاى نجفى چرا با وجود یک همسر ارتباط دیگرى برقرار کرده است!.

این آسیب شناس ادامه داد: جامعه ما همواره طرف قدرت و ثروت بوده است و موضوع جدیدى نیست. مردم ما و افکارشان همیشه به سمت سرشناسان و قدرتمندان متمایل است. به عبارتى دیگر مردم نسبت به اطراف خود بى تفاوت شده اند. آقاى نجفى هم از آن دسته افرادى است که قدرت و پول دارد. اگر به جاى نجفى مثلا یک آخوند یا یک اصولگرا بود قطعا مطمئن باشید که جامعه به سمت حمایت از مقتول بود.

آهنگر با بیان اینکه رسانه‌ها افکار مردم را هدایت مى کنند، گفت: رسانه‌ها در حال غوغا کردن هستند و سمت و سوى جامعه را تغییر مى دهند. مثلا در موضوع اخیر که راننده اسنپ به حجاب یک خانم اشاره کرده بود، اگر بخواهیم منطقى نگاه کنیم مطمئن باشید یک مکالمه طبیعی میان این دو نفر رخ داده است اما رسانه‌های ارتباط جمعی آنچنان به این موضوع پر و بال دادند و آن را بزرگ کردند که به موضوع و مسئله اصلی جامعه برای مدتی تبدیل شد. من معتقدم نجفی و میترا استاد هردو قربانی بی اخلاقی و بی تعهدی خود شدند و چوب همین بی اخلاقی را خوردند. آقای نجفی حرمت جایگاه اجتماعی خود را نگاه نداشت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.