ارتباط با ما در

جامعه ایرانی بررسی کرد؛

بحران افزایش خودکشی در ایران/ افراد با چه جراتی دست به خودکشی می‌زنند؟

منتشر شده

خودکشی

به گزارش جامعه ایرانی؛ «دختر نوجوانی که به همراه پسری در خیابان مشغول قدم زدن بودند، بعد از اینکه برادر ۱۹ ساله‌اش آن‌ها را می‌بیند، از ترس زیاد به سمت خانه فرار می‌کند و به بالای پشت بام رفته و خود را به پایین پرتاب می‌کند.» این یک صحنه غم انگیز از زندگی دختری ۱۵ ساله است، دختری که به خاطر «ترس» دست به «خودکشی» می‌زند.

این روز‌ها اگر خبر‌ها را دنبال کنید، بی شک با خبر‌هایی مانند قتل و خودکشی مواجه خواهید شد، زنان و مردانی که تمامی آمال و آرزوهایشان را در لحظه‌ای کنار می‌گذارند و با قرص، طناب، پریدن از ارتفاع و … جان خودشان را می‌گیرند و غم بزرگ به همراه سوال‌های زیادی را برای نزدیکانشان به همراه می‌گذارند. سوالاتی که ممکن است تا سال‌ها ذهن افرادی که عزیزانشان را با خودکشی از دست داده‌اند، درگیر کند.

رئیس انجمن روانپزشکان ایران می‌گوید: «موضوع خودکشی موضوع همه کشور‌های جهان است و تقریبا با آماری یکسان تمام کشور‌ها با آن درگیر هستند، ولی متاسفانه همه مسائل در کشور ما سیاسی می‌شود. وقتی کسی دچار افسردگی می‌شود امکان بالایی دارد که به خودکشی اقدام کند. این یک موضوع اجتماعی مهم است و در سطح سیاسی وجه دیگری پیدا می‌کند.»

رسولی ادامه می‌دهد: «بنا به آمار وزارت بهداشت حدود ۷۳ درصد خودکشی‌ها در حاشیه شهر‌ها اتفاق می‌افتد؛ بنابراین آشکار است که فقر و مسائل اقتصادی برروی اقدام به خودکشی تاثیر فاحشی دارد، ولی اقدام به خودکشی در مناطق مرفه بیانگر آن است که فقر تنها عامل آن نیست. وزارت بهداشت میانگین خودکشی در سطح جهان را ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند. ۲۰ برابر این آمار اقدام به خودکشی می‌کنند، اما منجر به مرگ نمی‌شود.»

بهتر است بدانیم که افسردگی، شرایط محیطی، شرایط اقتصادی، تجاوز، تعصب، بیماری روانی و … از جمله مواردی هستند که افراد به خاطر آن دست به خودکشی می‌زنند. براساس آمارها، اغلب خودکشی‌ها در سن ۱۵ تا ۳۵ رخ می‌دهد و نیمی از افرادی که دست به خودکشی میزنند متاهل هستند. اغلب خودکشی‌ها در شهر‌های غربی است و در سال ۹۷، ۱۰۰ هزار ایرانی اقدام به خودکشی کردند.

خسته شده بودم و برای خلاص شدن از شرایط خودکشی کردم

یلدا که اکنون ۲۵ ساله است در ۵ سال گذشته یک با اقدام به خودکشی کرده که ناموفق بوده است. او در این باره به جامعه ایرانی می‌گوید: دلیل این اتفاق دعوای و اختلاف نظر‌هایی که با خانواده مخصوصا پدرم داشتم، بود.

او ادامه می‌دهد: دفعه دومی که دست به خودکشی زدم، قبل از آن بخاطر بود که پدرم اجازه نمی‌داد که تا بیشتر از ساعت ۹ بیرون از خانه بمانم، آن شب هم بخاطر اینکه به موقع در خانه نبودم دعوایی بزرگی بین من و پدرم ایجاد شد که منجر به کتک زدنم شد. بعد از این اتفاق بسیار خشمگین بودم و با تیغ رگ دستم را زدم. بعد از آن چیزی را به خاطر نمی‎‌آورم، اما متوجه شدم که پدر و مادرم مرا سریعا به بیمارستان برده‌اند.

از او می‌پرسم که رفتار پدرش بعد از این اتفاق تغییری کرده است یا نه که می‌گوید: پدرم بسیار ترسیده بود، سعی می‌کرد از لحاظ مالی مرا بیش از پیش تامین کند تا حال روحی من خوب شود، حالا هم درست است که سر مسائل مختلف جنگو دعوا داریم، اما دیگر بر سر زمانی که به خانه می‌روم مشکل چندانی ندارم.

یلدا از اینکه اقدام به خودکشی کرده می‌گوید: واقعیتش آن زمان آنقدر عصبانی بودم که حاضر بودم هرکاری انجام دهم تا از دست شرایط موجود و تعصبات پدرم خلاص شوم، ترسیده بودم، اما میزان خشم و عصبانیتم اجازه فکر کردن را از من گرفته بود. اما حالا که فکر می‌کنم، بعید می‌دانم که بار دیگر بخواهم دست به چنین کاری بزنم.

زنان اغلب برای مهم نشان دادن مسئله‌ای که آن‌ها را درگیر کرده است خودکشی می‌کنند

اعظم آهنگر آسیب شناس در این رابطه به جامعه ایرانی می‌گوید: ما اکنون در کشور با موجی از خودکشی‌ها روبه رو هستیم که به آن‌ها خودکشی‌های اعتراضی می‌گویند.خودکشی‌های اعتراضی عموما خودکشی‌هایی هستند که در ملا عام صورت می‌گیرد. آن دختری که اخیرا اعلام شد از ترس برادر خود دست به خودشکی زده است، واقعیت این است که افرادی نظیر او بخاطر نداشتن آزادی و نداشتن حق انتخاب برای آینده دست به این کار می‌زند. مگر نه این است که اگر آگاهی وجود داشته باشد همه می‌دانند که رفتارهایی مانند گفتگو کردن، سرک کشیدنو … با جنس مخالف آن هم در این سن اقتضای سن آن دختر و پسر نوجوان است و تلاش برای جستجوگری جنسی در راستای شناخت و پاسخگویی سوالات ذهنی در خصوص جنس مخالف هستند.

آهنگر با اشاره به اینکه افراد چگونه جرات پیدا می‌کنند تا دست به خودکشی بزنند، باید بگویم که این رفتار به صورت آنی رخ می‌دهد. کسی که تصمیم به خودکشی می‌گیرد، این فکر را درذهن خود پرورش داده و به صورت لحظه ای اقدام به این کار می‌کند. خودکشی در زنان تقریبا دو برابر مردان است اما خودکشی موفق زنان نصف مردان است؛ زیرا عموما زنان خودکشی را نوعی حرکت نمایشی برای جلب توجه به آن مسئله و ناراحتی که دارد صورت می‌دهد و با این کار می‌خواهد نشان دهد که مسئله ای که برای او رخ داده آنقدر سخت و حاد است که تصمیم به خودکشی گرفته است. از نظر جامعه شناختی خودکشی ها اغلب ناشی از فشارهای اجتماعی و اقتصادی انجام می‌شود که هریک از آ‌ن‌ها را باید از بعد خود مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

 

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.