ارتباط با ما در

جامعه ایرانی بررسی کرد؛

مسئولان جمهوری اسلامی و رسوایی جنسی/ مشکل از کجا نشات می‌گیرد؟

منتشر شده

فساد جنسی

به گزارش جامعه ایرانی؛ چندسال قبل بود که تعرض دیپلمات ارشد ایرانى به ۴ دختر نوجوان در استخرى در برزیل به یکباره فضاى رسانه کشور را فراگرفت. هرچند که بعد از مدتى از سوى سفارت این رفتار ناشى از اختلاف فرهنگى اعلام شد، اما نه تنها ک باور نکرد بلکه انتقادهاى بسیارى هم در پى داشت مبنى بر اینکه فرهنگ ایرانى و اسلامى اساسا چنین مسائلى را به همراه ندارد.

هرچند که تا پیش از این نیز رسوایى جنسى مسئولان ایرانى افشا شده بود، اما همین موضوع باعث شد تا بعد از این نیز همانند فساد مالى گسترده شاهد فساد جنسى و خارج از عرف مسئولان جمهورى اسلامى باشیم.

آخرین افشاى رابطه جنسى مسئولان مربوط به على محمد احمدى استاندار سابق کهگلویه و بویر احمد است. اخیرا فیلمى از رابطه جنسى این مسئول منتشر شد و مشخص شد که او با دخترى جوان در تهران در ارتباط است. هرچند که احمدى در این رابطه صحبتى نکرده است و برخى آن را نوعى دام گذاشتن نامیدند، اما به عقیده بسیارى از آسیب شناسان اینگونه روابط برای مسئولین و مردم جامعه در حال تبدیل شدن به امری عادی و طبیعی است و همه این موارد نشات گرفته از این است که مردم ما چه زن و چه مرد، از کودکی تربیت جنسی را آموزش نمی‌بینند.

اعظم آهنگر آسیب شناس اجتماعى در رابطه با افزایش روابط فراجنسى میان مسئولان و انتشار آن در فضاى جامعه، به جامعه ایرانی گفت: این رفتار در همه جاى دنیا امری نکوهیده و ناپسند است. هیچ کجاى دنیا روابط جنسى خارج از عرف مورد قبول نیست و از این اتفاق متاسفیم. معتقدم خصوصیات جامعه در مسئولین متجلی و باز تولید می شود و از آن سو خصوصیات مسئولین در جامعه بازتولید می شود. لذا لازم است مسئولین از بین افراد با اخلاق انتخاب شوند.

مردان با جمله «عاشق شدم» و «صیغه کرده ایم» روابط غیرشرعی و خارج از عرف خود را توجیه می‌کنند

آهنگر ادامه داد: اگر در برخى از کشورهاى خاورمیانه و اسلامى نگاهى بیاندازیم، از قدیم همواره داشتن چند زن نشانه مکنت و قدرت برای مردان بوده است و این به صورت یک رسوب فکری در ذهن مردم ما هنوز هم وجود دارد. ما در روند توسعه سال‌هاست که در کشورمان سعى داریم تا تک همسرى را به عنوان یک اصل در جامعه نشان دهیم. توسعه از دیدگاه مردم ما یعنی اروپایی شدن! در کشورهایى اسلامى یا ترکیه و آذربایجان چند همسرى رواج دارد اما تفاوت آن با کشور ما این است که در آنجا این روابط به صورت عرفى و علنى وجود دارد. اما در کشور ما از زمانى که سعى شد تک همسرى را به عنوان یک مزیت تلقى کنند، مردان به سمت روابط مخفى و خارج از عرف روى آوردند.

این فعال اجتماعى با بیان اینکه متاسفانه این روابط به صورت غیر شرعى در حال رواج پیدا کردن است، گفت: همانطور که در گذشته اشاره کردم جامعه ما یک جامعه در حال گذار است، از یک سو جامعه دیگر نمی‌خواهد مسائل سنتى را بپذیرد، از سوى دیگر هم جامعه توان بازتولید فرهنگ جدید و جایگزین آن را ندارد. این خیانت ها و روابط جنسى خارج از عرفى که می‌بینیم صرفا براى مسئولین نیست بلکه ما این رفتارها را به شدت در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم و مسئولین هم در همین جامعه زندگى می‌کنند و برخاسته از همین فرهنگ هستند و جواب توجیه کننده اى که براى خودشان و دیگران مطرح می‌کنند این است که میگویند عاشق شده‌ایم و طبق شرع صیغه کرده ایم. فقط نمی‌دانم زمانى که مشخص می‌شود با یک زن متاهل در ارتباط هستند چگونه این موضوع را توجیه می‌کنند.

اعظم آهنگر ادمه داد: همین آقایونى که پا به سن گذاشته اند و چنین رفتارهایى انجام می‌دهند، در جوانى همسرانى زیبا و جوان داشته‌اند اما از آنجایى که اساسا مردان زیبایى طلب و تنوع طلب هستند به دنبال زنان زیبا و جوان می روند و چون زنان از مردان ذی نفوذ و قدرت مند به عنوان تکیه گاه خوششان می آید و این قدرت را پسران جوان هنوز به دست نیاورده اند، به سمت مردان مسن تر تمایل می یابند.

مردم ما تربیت جنسی ندارند

آهنگر با تاکید بر اینکه تربیت نفس باید به خوبى در میان افراد صورت بگیرد، تصریح کرد: افراد در هر سنى ممکن است عاشق شوند، ممکن است در هر شرایطى تحریک شوند و این هیچ ارتباطى به جوانى و پیرى و یا مجردى و متاهلى ندارد و براى همه افراد قطعا رخ می‌دهد. نکته در این است که چگونه نفسشان را تربیت کرده باشند و از آنجایى که این افرادى که ما می‌بینیم نفسشان را تربیت نکرده اند، رفتارهاى خارج از عرفى را از خود نشان می‌دهند. رفتار عرفی این است که اگر کسی تحریک شد تزکیه نفس داشته باشد و صبر کند در منزل با همسر خود نیازش را برطرف کند. نیاز هر فردى این است که همسرى داشته باشد تا در کنار او آرامش داشته باشد و نیازهاى خود را برطرف کند اما تربیت در اینجا نکته کلیدى است که اگر فردى دچار نیاز شد، به این نیاز چگونه پاسخ دهد.

آهنگر با اشاره به اینکه مسئولانى که روابط جنسى آنها افشا می‌شود برآمده از همین جامعه‌اند و از آنجایى که تربیت جنسى ندارند دست به چنین رفتارهایى میزنند، گفت: ما دیگر چگونه می‌توانیم جوانان را قانع کنیم و بگوییم این رفتارها بد و نکوهیده است! همانطور که فساد مالى گسترش پیدا کرده و بى اعتمادى را افزایش داده، فساد جنسى هم افزایش پیدا کرده و باعث بروز بى اعتمادى شده است. باید بدانیم که جامعه و مسئولین همدیگر را باز تولید می‌کنند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.