ارتباط با ما در

تجاوز زنان به مردان؛ خشونت جنسی که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است

جامعه عموما تجاوز جنسی را جرمی تلقی می‌کند که علیه زنان است اما اخیرا تعداد بالای تجاوز به مردان موضوع بحث‌های اجتماعی شده‌است.

منتشر شده

تجاوز به مردان گونه‌ای از تجاوز جنسی است که در آن قربانی مرد است. فرد تجاوزکننده به مرد می‌تواند مرد یا زن باشد.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سالانه بین یکصد هزار تا یکصد و ۴۰ هزار مورد تجاوز مرد به مرد در زندان‌های آمریکا رخ می‌دهد. این درحالی است که طبق آمارهای پلیس فدرال آمریکا آمار تجاوز مردان به زنان در کل آمریکا حدود ۹۰ هزار مورد است.

مردان همچنین قربانی تجاوز جنسی در جنگ نیز هستند. این در حالیست که پژوهش‌ها راجع به تجاوز به مردان تنها در ۳۰ سال اخیر شروع شده و بیشتر هم به تجاوز به پسربچه‌ها اختصاص دارد. بیشتر منابع تنها به تجاوز به زنان می‌پردازند و قربانیان مرد را نادیده می‌گیرند.

طبق تحقیقات دکتر سارا کروم روانشناس، کمتر از یک دهم موارد تجاوز مرد به مرد گزارش می‌شوند. مردانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند به ندرت مورد حمایت قرار می‌گیرند و سیستم قضایی برای حمایت از آنان کارآمد نیست.

نکته مهم در این مساله این است که اغلب مردانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند آن را پنهان می‌کنند زیرا اگر توسط یک مرد به آن‌ها تجاوز شود از طرف جامعه مورد تمسخر قرار می‌گیرند و برچسب همجنس‌گرایی به و اگر هم تجاوزکننده زن باشد، مرد قربانی در صورت شکایت از زن تجاوزکننده حتی احتمال آن وجود دارد که خودش به زندان بیفتد و در صورتی که مرد از خود مقاومتی نشان دهد از طرف دادگاه و جامعه متهم به خشونت علیه زنان می‌شود.
تجاوز زن به مرد ؛ خشونت جنسی که کمتر مورد بررسی قرار گرفته است

تجاوز زنان به مردان در مقایسه با سایر موارد خشونت جنسی کمتر مورد بررسی قرار گرفته‌است.

آمارها درباره این این نوع تجاوز متنوع است. مردانی که توسط زنان مورد تجاوز قرار می‌گیرند معمولا از طرف جامعه، سیاست و قانون با سیاست یک بام و دو هوا مواجه می‌شوند.
مردانی که قربانی تجاوز هستند در صورت شکایت شانس کمتری برای پیروزی در دادگاه دارند. برای مثال دبرا لافاوه معلم زنی بود که به شاگردان پسرش تجاوز کرده بود. دادگاه در نهایت رأی را به نفع وی صادر کرد. طبق آمارهای نه چندان رسمی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ در ایالت کالیفرنیا ۲۳ هزار تجاوز از سوی دختران به پسران صورت گرفته.
موارد زیادی مشاهده شده که در حالتی که زن به مرد تجاوز کند و زن باردار شود، مرد موظف به پرداخت نفقه شده و این موارد حتی برای مردان قربانی که سن آن‌ها زیر سن قانونی هم بوده پیش آمده‌است.

تجاوز زنان به مردان
بسیاری از کشورهای اروپایی تجاوز را تنها در صورت خشونت و تهدید، تجاوز تلقی می‌کنند.

اگر مردی بدون رضایت زنی نزدیکی جنسی همراه با دخول انجام دهد، تجاوز محسوب می‌شود. اگر زنی مردی را بدون رضایت او مجبور کند تا با او رابطه جنسی همراه با دخول انجام دهد، چطور؟ بنابر قوانین موجود در انگلستان و ولز این کار تجاوز محسوب نمی‌شود اما برخی کارشناسان بر این باور هستند که این امر باید تجاوز محسوب شود.

این در حالیست که سوئد قانون جدیدی تصویب کرده که به موجب آن رابطه جنسی بدون رضایت، تجاوز به حساب می‌آید. طبق این قانون، فرد باید رضایت صریح خود را به طور کلامی یا با اشاره غیرکلامی ابراز کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی همچنان تجاوز را تنها در صورت خشونت و تهدید، تجاوز تلقی می‌کنند.

یکی از مردانی که قربانی تجاوز جنسی زنان بوده می‌گوید، یک روز از خواب بیدار شد و دید که شریکش دست او را با دستبند به تخت‌فلزی بسته است. سپس با بلندگویی که کنار تخت بود به سر او ضربه زد و دست دیگر او را هم با طناب نایلونی به تخت بست و تلاش کرد او را مجبور کند که با او رابطه جنسی داشته باشد. جان که می‌ترسید و درد می‌کشید، نمی‌توانست خواسته‌های او را انجام دهد و او باز هم جان را ‌زد و نیم‌ساعت او را همانطور بسته به تخت گذاشت تا برگردد و او را باز کند. پس از آن حاضر نشد دربارهٔ آنچه اتفاق افتاده بود کلامی حرف بزند.

این مرد می‌گوید هر وقت خواسته‌ این ماجرا‌ها را برای دیگران تعریف کند، بیشتر اوقات هیچ‌کس حرفش را باور نکرده است.

او ادامه می‌دهد:
از من می‌پرسیدند چرا خانه را ترک نکرده‌ام. خوب آنجا خانهٔ من بود، خانه‌ای که برای فرزندانم خریده بود. از لحاظ مالی هم من کاملاً در این رابطه گیر افتاده و اسیر بودم. هنوز هم حرف‌هایم را به سختی باور می‌کنند و بیشتر اوقات به من می‌گویند که “خوب تو چرا او را نمی‌زدی؟” گفتن این حرف خیلی آسان‌تر از عمل کردن به آن است.
یکی دیگر از مردانی که قربانی تجاوز جنسی زنان بوده‌اند نیز گفته:
ما از بیان آن شرم داشتیم و می‌ترسیدیم، وقتی هم از آن حرف می‌زدیم، هیچ‌کس حرف‌مان را باور نمی‌کرد، چون ما مرد بودیم. چطور ممکن است به یک مرد تجاوز شود؟ نگاهش کنید، او یک مرد است.

محققی به نام دکتر شیوون ور از دانشکدهٔ حقوق دانشگاه لنکستر، در زمینه رابطه جنسی بدون رضایت در بریتانیا بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ تحقیقی انجام داده و در نظر‌سنجی آنلاین، اطلاعات زیر را از حدود ۲۰۰ مرد به دست آورده است:
مردان معمولا از گفتگو و بیان تجربه رابطه جنسی اجباری خجالت می‌کشند، ممکن است خشونت خانگی را بدون ذکر خشونت جنسی گزارش دهند.
این خشونت، اثر شدیدی بر سلامت روانی فرد می‌گذارد از جمله اختلال تنش‌زای پس از رویداد، فکر به خودکشی و ناتوانی جنسی.
بعضی مردان می‌گفتند که به طور مداوم اذیت می‌شدند، بعضی از آنها سابقهٔ آزار جنسی در دوران کودکی داشتند، بعضی هم انواع مختلفی از خشونت جنسی را از سوی افراد مختلفی تجربه کرده بودند، از جمله از طرف مردان دیگر.

بیشتر آنها برداشتی خیلی منفی از پلیس و نظام قضایی و قانون داشتند.
تجاوز به مردان ممکن است فکر به خودکشی و ناتوانی جنسی را در آنها تقویت کند

رنگ باختن باورهای قدیمی
از جمله باور‌هایی که با پژوهش جدید رنگ باخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
رابطه جنسی بدون رضایت در مورد مردان محال است چون مردان قوی‌تر از زنان هستند
مردان هر نوع ارتباط جنسی با زنان را مثبت قلمداد می‌کنند.
اگر مردی در حالت نعوظ باشد، حتما رابطه جنسی می‌خواهد. اما دکتر شیوون ور می‌گوید:”در واقع نعوظ حالتی است که به طور فیزیولوژیکی در واکنش به محرک‌ها روی می‌دهد. مردان ممکن است در حالت ترس و خشم و اضطراب و غیره … هم حالت نعوظ داشته باشند و در این حالت بمانند”.

در یکی از گزارش‌های دکتر شیوون ور با عنوان “اوه، تو مرد هستی، چطور ممکن است که زنی به تو تجاوز کند، این کاملاً بی‌معنی است” او اشاره می‌کند که در بسیاری از ایالت‌های آمریکا تجاوز را رابطهٔ جنسی بدون رضایت تعریف کرده‌اند و در ایالت ویکتوریا در استرالیا جرم مشخصی به نام “تجاوز با دخول اجباری” وجود دارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.