ارتباط با ما در

نجفی توانا در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

آیا در آزاد کردن نجفی تخلفی رخ داده است؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ چهارشنبه هفته گذشته خبری مبنی بر آزادی محمد علی نجفی در رسانه ها منتشر شد و وکیل او نیز اعلام کرد که نجفی با تودیع وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شده است. این خبر اما به سرعت در فضای مجازی و جامعه دست به دست شد. برخی از این اتفاق ابراز خوشحالی کردند اما برخی دیگر به سرعت شروع انتقاد از وضع موجود کردند.او در نهایت بعد از دوروز، روز گذشته بازهم راهی زندان شد.

برخی از کاربران توییتر در انتقاد نسبت به این موضوع با کنایه گفتند: « از این به بعد می‌توانید به راحتی همسر خود را بکشید و بعد هم با پرداخت دیه ازاد شوید.» کاربر دیگری نوشت: «نجفی اگر می‌خواست همسر خود را طلاق دهد هنوز در حال بالا و پایین کردن پله های دادگاه بود.»

با این حال اما وکلا و حقوقدانان بر این عقیده هستند که در پرونده نجفی هیچگونه تخلفی رخ نداده است و او طبق قانون می‌توانست با تودیع وثیقه از زندان ازاد شود اما اینکه او توانست بعد از مدت زمان کمی از عفو به مرخصی بیاید، شانسی است که شاید شامل حال همه نشود.

علی نجفی توانا در گفت و گو با جامعه ایرانی با اشاره به شرایط محمد علی نجفی و بازگرداندن دوباره او به زندان، گفت: پرونده آقای دکتر نجفی درباره قتل عمد و استفاده غیرمجاز از اسلحه بود. برای قتل حکم قصاص و برای استفاده غیرمجاز از اسلحه نیز قاضی دادگاه مجازات حبس تعیین کرد. چندی قبل خانواده مرحومه استاد از قصاص نجفی اعلام انصراف کردند و ایشان را مورد عفو قرار دادند، در نتیجه جنبه حق الناسی جرم منتفی شد. اما در جرایم عمدی مانند قتل زمانی که قصاص عفو میشود، قاضی جرم را از باب جنبه عمومی مورد بررسی قرار میدهد. جنبه عمومی جرم قتل حبس ۳الی ۱۰ سال است. در نتیجه نجفی باید مجازات حمل غیرمجاز سلاح و قتل از جنبه عمومی را بگذراند.

نجفی توانا ادامه داد: در مسئله آزاد کردن ایشان باید بگویم در عرف قضایی عموما کمتر رخ میدهد. مجازاتی که از جنبه عمومی میدهند بیشتر برای خاموش کردن التهاب و خشم خانواده اسیب دیده و‌جامعه است و سپس مرخصی های کوتاه مدتی به او میدهند.

این حقوقدان ادامه داد: آزاد کردن نجفی نه به معنای آزادی کامل او، بلکه یک مرخصی بود که با اتمام مدت مرخصی ایشان بار دیگر به زندان برگشتند. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که افرادی که عموما در سیاست، اقتصاد، ورزش و … دانه درشت محسوب می‌شوند، رسانه ها به صورت غیرمتعارفی نسبت به موضوع واکنش نشان می‌دهند و مبادرت به انتشار اخبار می‌کنند. به نظرم اکنون اتفاق خاصی رخ نداده و مسائل مربوط به آقای نجفی بیش از پیش مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است. البته باید به ابهام در اسلحه هایی که مورد استفاده قرار گرفتند، ورود غیرمتعارف خبرنگاران به پرونده از جمله خبرنگار صدا و سیما و … توجه رسانه ها را بیش از پیش کرد.

نجفی توانا با بیان اینکه برخی از اتفاقی که برای نجفی رخ داد اظهار خوشحالی کردند، تصریح کرد: برخی با توجه به بی حاشیه بودن و جایگاهی که نجفی داشت به دنبال تسویه حساب و برخی هم به دنبال حل شدن سریع این پرونده بودند. به نظرم رسانه ها بهتر است به جای توجه بیش از حد به این موضوع به مسائل مهمتری که در کشور وجود دارد بپردازند.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در روند پرونده ایشان و آزادی او با وثیغه هیچگونه تخلفی رخ نداده است، خاطرنشان کرد: این قبیل رعایت کردن حال افراد عموما شامل حال افرادی مانند نجفی می‌شود. ما در گذشته دیده بودیم که دانه درشت های اقتصادی با مرخصی های طولانی مدتی که داشتند خارج از زندان به کار خود اشتغال داشتند. اما باید بگویم عموما زمانی که فردی از قصاص مورد عفو قرار می‌گیرد، برای رفتن به مرخصی باید زمان بیشتری بگذرد. اما فکر می‌کنم برای افراد عادی چنین شانسی برای رفتن به مرخصی زودهنگام کمتر اتفاق می‌افتد.

 

محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران که هفتم خرداد امسال خبر قتل همسر دومش در رسانه‌ها منتشر شده بود، از سوی شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کشکولی به اتهام قتل عمد به قصاص محکوم شد و نهایتاً ۲۳ مرداد، اولیای دم مرحوم میترا استاد، اعلام گذشت و رضایت کردند تا نجفی از قصاص رهایی یابد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.